اجرای طرح مزرعه تا سفره برای حذف واسطه‌ها

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۳۸

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در چهار ماه اول امسال، برنج بیش از اندازه وارد کشور شده است، از آغاز طرح مزرعه تا سفره با هدف از بین بردن واسطه‌ها خبر داد.

به گزارش مهر، محمود حجتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به سوالی پیرامون ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج افزود: ما در پی این هستیم تا قیمت محصولات وارداتی بالا نباشد که اقشار ضعیف جامعه هم، بتوانند برنج را با قیمت پایین دریافت و در عین حال، محصول تولید داخل روی دست تولیدکننده نماند.

وی با بیان اینکه در چهار ماهه اول امسال، برنج بیش از اندازه وارد کشور شده است، گفت: هر چند از نظر کمی نمی‌توانیم خط‌کشی کنیم که چه کسی واردات انجام دهد و چه کسی واردات نداشته باشد، اما برای اینکه رانتی ایجاد نشود، هر کسی که ضوابط قانونی را رعایت کند، می‌تواند نسبت به واردات اقدام نماید.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: میزان تولید داخلی برنج حدود 2.2میلیون تن در سال و نیاز ما به واردات برنج هم، سالانه ۸۰۰ تا یک میلیون تن است که در مجموع، مصرف برنج کشور به حدود ۳۲ میلیون تن می‌رسد، البته بخشی از واردات برنج از طریق بازارچه‌های مرزی انجام می‌شود که معمولا در محاسبات نمی‌آید.

حجتی گفت: واردات برنج در چهار ماهه امسال، به گونه‌یی بود که برنج تولید داخلی، روی دست کشاورز ماند و در مورد قیمت هم، عوامل متعددی دخیل هستند از جمله نرخ ارز که باعث شد چند روزی ثبت سفارش برنج متوقف شود، اما وقتی بازار به تعادل رسید و منطق خود را پیدا کرد، هم واردات و هم تولید داخلی مدیریت می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی درخصوص حذف واسطه‌ها و دلالی در عرضه محصولات کشاورزی و دامداری گفت: در ارتباط با کاهش فاصله تولید تا مصرف، حرکت‌های زیادی انجام شده؛ ولی آنطور که باید و شاید موفق نبوده‌ایم.

حجتی با ارائه عملکرد ۱۰۰ روزه وزارتخانه متبوع خود افزود: یکی از بحث‌هایی که در زمینه کاهش فاصله تولید تا مصرف در دولت یازدهم و ۱۰۰ روزه اول دولت دوازدهم دنبال کرده‌ایم، طرح از مزرعه تا سفره است.  وی در تشریح این طرح افزود: در دنیا تشکل‌های تولیدی و تولیدکنندگان، پای‌شان را از مزرعه فراتر گذاشته‌اند و به سفره نزدیک‌تر شدند؛ اما در ایران جز چند شاخه‌یی محدود این اتفاق نیفتاده است.

وزیر جهاد کشاورزی، عرضه مرغ را به عنوان یکی از تجربه‌های موفق کاهش فاصله تولید تا مصرف عنوان کرد و افزود: پیش از این، مرغدارها مرغ را به افرادی با عنوان پاچالی می‌فروختند؛ بعد این مرغ به کشتارگاه واگذار می‌شد و پس از دست به دست شدن بین چندین واسطه، به عمده فروش و خرده فروش و درنهایت، به دست مردم می‌رسید که این مسال، تاثیر زیادی در قیمت مرغ داشت؛ اما حالا با حذف این واسطه‌ها تقریبا مرغ به صورت عرضه مستقیم به دست مشتری می‌رسد.

حجتی با بیان اینکه هنوز هم بخش عمده‌یی از بازار مرغ، به شیوه گذشته عمل می‌کند و دست دلال‌ها به صورت کامل از بازار مرغ کوتاه نشده است، گفت: این حرکت شروع شده و نتایج خوبی هم داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تجربه موفق دیگر کشورها نظیر هلند افزود: در این کشور تولید‌کننده هیچ دغدغه‌یی درخصوص اینکه محصولش را کسی نخرد یا پولش را دیر دریافت کند ندارد و فقط به تولیدش فکر می‌کند اما در ایران این‌گونه نیست و ما یک عقب‌افتادگی تاریخی در این زمینه داریم. در بازاریابی، خدمات پس از تولید، حمل و نقل و در نهادسازی‌های اجتماعی و اقتصادی دارای عقب‌افتادگی تاریخی هستیم.  حجتی افزود: با این حال یکی از راهکارها تشکیل تعاونی‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین در عرضه محصولات کشاورزی و دامداری است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بحث‌های خوبی در زمینه استفاده از استارت‌آپ‌ها با معاون فناوری رییس‌جمهور و وزارت ارتباطات انجام داده‌ایم، افزود: در حال حاضر شبکه‌هایی تشکیل شده تا محصولات مورد تقاضا دسته‌بندی شده و در حاشیه شهرهای بزرگ انبار شوند تا از طریق استارتاپ‌ها عرضه شوند اما این حرکت‌ها جزئی است و هنوز اثر فاحشی در عرضه نداشته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت‌های جهانی محصولات کشاورزی با نوسانات زیادی همراه است گفت: اگر تعرفه‌ها را متناسب با قیمت‌های جهانی تغییر ندهیم شاهد تغییرات قیمتی در داخل کشور خواهیم شد.

محمود حجتی افزود: تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی در دنیا برای مصرف خود تولید می‌کنند و مقداری از این تولیدات را به عنوان ذخایر استراتژیک نگه می‌دارند و کشورهای OECD مازاد تولیدات خود را عرضه و به نوعی بازار جهانی را مدیریت می‌کنند.

وی گفت: در سال ۹۱ گندم وارداتی به‌ازای هر تن ۳۹۰دلار وارد کشور شد در آن سال حدود ۵ تا ۶میلیون تن گندم وارد کردیم، در سال ۹۲ ما گندم را تنی ۳۴۰ دلار خریداری کردیم، قیمت گندم وارداتی امروز ۲۱۰ تا ۲۲۰ دلار به‌ازای هر تن در بازارهای جهانی عرضه می‌شود، سال گذشته قیمت کره در بازار جهانی دو برابر شد آیا ما می‌توانیم این محصولات را با تعرفه ثابت وارد کنیم؟ اگر قیمت کره و شیر خشک نصف شد باز باید با همان تعرفه‌ها قبلی وارد کنیم؟

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم باید از تولید داخلی حمایت و صیانت کنیم و هم به‌گونه‌یی رفتار کنیم که به مصرف‌کننده اجحاف نشود افزود: تمام دعواهای دنیا حتی سر و صدای ترامپ اشاره به موضوع تعرفه‌ها دارد، همه هم به‌دنبال صیانت از تولید داخلی هستند تا به تولید و اشتغال آنها آسیبی وارد نشود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی درخصوص نامه تعدادی از نمایندگان مجلس به رییس‌جمهور و مخالفت با واگذاری تامین و توزیع آراد و نان کشور به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وارد این بحث نمی‌شوم این مساله تصمیمی است که گرفته شده است و مشکلی با آن نداریم.

محمود حجتی افزود: در حال حاضر ۸۰ هزار نانوایی در سراسر کشور فعال هستند که این نانوایی‌ها صنف هستند و اصناف زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و ما در جهاد کشاورزی مسوولیت تامین آراد و گندم را برعهده داریم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: بنابراین عرضه نان دو بخش تامین و توزیع داردکه یک بخش آن برعهده جهاد کشاورزی و یک بخش برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در این زمینه با هم همکاری می‌کنیم. وی با تاکید براینکه مسوولیت تامین گندم وآرد همچنان برعهده جهاد کشاورزی است گفت: آنچه در دولت بحث شد این بودکه مسیر سیلو تا نانوایی که نان به مردم عرضه می‌شود نیازمند هماهنگی‌ها بیشتری است بنابراین در دولت تصمیم گرفته شد تا آقای شریعتمداری مسوولیت این هماهنگی‌ها را برعهده بگیرد و ما هم در این زمینه هیچ مشکلی نداریم و همکاری خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش تصدی‌گری دولت در زمینه کشاورزی گفت: بخش کشاورزی خصوصی‌ترین بخش اقتصاد کشور است و محصولات کشاورزی را خود مردم تولید می‌کند.

محمود حجتی همچنین با بیان اینکه درحال حاضر تصدی‌گری دولت در دو بخش خرید تضمینی و توزیع نهاده‌هاست، افزود: ما در واگذاری توزیع نهاده‌ها به بخش خصوصی پیشرفت خوبی کرده‌ایم و آرام آرام این مسوولیت به تشکل‌ها و تعاونی‌ها واگذار می‌شود.

وی درخصوص خرید تضمینی هم گفت: تا زمانی که مدیریت کنترل قیمت نان و آراد یک الزام قانونی و برعهده دولت است نمی‌توان تصدی‌گری این بخش را به بخش خصوصی واگذار کرد.

حجتی با بیان اینکه در دو محصول جو و ذرت راهکاری برای کاهش تصدیگری دولت اندیشیده‌ایم گفت: در حال حاضر جو و ذرت در بورس کالا عرضه می‌شود و به هر قیمتی که به فروش برسد اگر آن قیمت از قیمت تضمینی پایین‌تر باشد مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند اما درخصوص گندم چون هم حجم آن بالاست و هم مصرف‌کننده گندم خود دولت است این کار شدنی نیست.

 

 

ارسال نظر