شهرداری‌ها برای درآمد راهی جز جذب سرمایه‌گذار ندارند

۱۳۹۶/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۰۴

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تاکید بر ضرورت تغییر در نگاه به اداره شهر گفت: شهرداری‌ها برای ایجاد درآمد پایدار راهی جز شناسایی مزیت‌های شهر و جذب سرمایه‌گذار ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، سیدمحمدعلی افشانی که در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای شوراها و شهرداران حوزه‌های انتخابیه سخن می‌گفت، افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی دولت برای کمک به هزار و 244 شهرداری که بیش از هزار شهرداری، شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت هستند، و بیش از 33 هزار و 600 دهیاری؛ بنابراین دیگر دوران اداره شهر و شهرداری با اتکا به کمک‌های دولتی خاتمه یافته است. وی تصریح کرد: لازم است شهرداران و اعضای شوراها به شناسایی مزیت‌های شهر و منطقه خود برای تعریف درآمدهای پایدار، تولید ثروت، اشتغال‌زایی و جذب سرمایه‌گذار؛ توجه ویژه‌یی داشته باشند. معاون وزیر کشور با بیان اینکه در همان مناطق و شهرهایی که ممکن است فکر ‌کنید در آنها هیچ درآمدی نیست، درآمد خوبی وجود دارد و باید آنها را شناسایی کرد، گفت: موقعیت ویژه جغرافیایی کشور، وجود جاذبه‌های طبیعی و اقلیم‌های متفاوت جغرافیایی به همراه میراث فرهنگی منحصربه‌فرد کشورمان بدون تردید سرمایه مناسبی برای ایجاد درآمد پایدار و اشتغال‌زایی است. وی ادامه داد: ایجاد درآمد در حوزه گردشگری شهری نیازمند داشتن برنامه و طرح‌های کاربردی در زمینه تقویت زیرساخت‌های صنعت گردشگری و ایجاد مجتمع‌های رفاهی اقامتی و تفریحی و بازارچه‌های محلی برای ارائه صنایع دستی و محصولات بومی است. افشانی با ذکر نمونه‌یی از درآمدزایی در قشر محروم در استان فارس، گفت: بانک‌ها موظف شدند به افراد تحت پوشش کمیته امداد که می‌خواهند از پنل‌های خورشیدی استفاده و انرژی پاک تولید کنند تا سقف 30 میلیون تومان وام اعطا کنند و خانوارهای بدون درآمد با دریافت این وام در حال حاضر ماهیانه 850هزار تومان درآمد خالص با فروش هر یک ساعت 5 کیلووات برق به وزارت نیرو کسب می‌کنند.

وی اظهار کرد: باید میزان مشارکت مردم در برنامه‌های شهرداری و اداره شهر براساس ظرفیت‌های بخش خصوصی و منابع مردمی هرچه بیشتر افزایش یابد که یک عامل اصلی این امر، جلب اعتماد مردمی است.

افشانی با بیان اینکه شهرداری‌ها برای تقویت زیرساخت‌های شهری و تامین اعتبار اجرای پروژه‌های عمرانی باید نگاه خود را به سمت شناسایی و کسب درآمد‌های پایدار و تولید ثروت و شغل معطوف نمایند، گفت: شهرداری‌ها باید در خصوص مزیت‌های شهر و معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری خود از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها اطلاع‌رسانی مستمر انجام دهند. رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش عمده درآمد بسیاری از شهرداری‌ها صرف پرداخت حقوق می‌شود، افزود: با این رویه مشکلات شهروندان حل نشده و پروژه‌های مورد نیاز آنها هم اجرایی نمی‌شود. افشانی ادامه داد: شوراها و شهرداری‌ها باید به موضوع منابع انسانی، به خصوص وجود نیروی انسانی مازاد، توجه ویژه‌یی داشته باشند تا وضعیت فعلی این حوزه متحول شود.

 

ارسال نظر