کیفیت خودروهای چینی بهتر از محصولات داخلی

۱۳۹۶/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۱۳

فرید زاوه کارشناس خودرو در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز به تشریح دلایل هجوم و روی آوردن بازار داخلی به خودروهای ساخت چین پرداخت. زاوه با تاکید بر اینکه کیفیت خودروهای چینی نسبت به محصولات تولید داخلی بالاتر است، گفت: این لزوما به معنای کیفیت خوب محصولات چینی نیست. از طرفی در بحث نظام تعرفه که شرکت‌ها برای فرار از مالیات‌های واردات سعی می‌کنند با کمترین سطح شکست ماشین‌ها را CKD (قطعات کاملا منفصل که برای تولید وسیله نقلیه باید سوار شوند) کنند که طبعا باعث افزایش حجم عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل هجوم شدید خودروهای چینی به کشور با طرح‌ها و مدل‌های متنوع چیست و اینکه این موضوع چقدر بازار خودروهای داخلی ما را تحت الشعاع قرار خواهد داد، گفت: در واقع به عنوان خودرو کامل از چین واردات نداریم و این واردات محدود به یک یا دو برند است که یکی از این دو برند نظام واردات را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس خودرو در همین رابطه افزود: ولی حجم CKD مان زیاد است و فعالیت CKD بین دو کشور بالاست و دلیلش هم نظام تعرفه است. نظام تعرفه به گونه‌یی است که شرکت‌ها برای فرار از مالیات‌های واردات سعی می‌کنند با کمترین سطح شکست ماشین‌ها را CKD کنند که طبعا باعث می‌شود حجم عرضه زیاد شود. البته از طرفی هم خودروسازان داخلی، خودشان تولیدکننده محصولات چینی محسوب می‌شوند که الان در حال حاضر بیشترین حجم تولید خودرو توسط سایپا انجام می‌گیرد.

زاوه تصریح کرد: از طرفی خودروسازان داخلی هم در تنوع محصول ضعیف هستند و عکس‌العملی نشان نمی‌دهند به‌طوری که زمان ورود به محصول جدید به دهه می‌رسد و این باعث می‌شود بازار نیاز به یک تنوع محصول پیدا کند و این تنوع محصول، منجر به واردات ماشین‌های چینی در سبد CKD می‌شود.

وی در مورد تاثیرگذاری ورود خودروهای چینی در بازار و تولیدات داخلی خاطرنشان کرد: اگر منظور از تولیدات داخل، تولید محصولات داخلِی ارزان قیمت است نه تاثیری ندارد چون اینها به دلیل نظام تعرفه دریک بازه قیمتی دیگر قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر