جریان جهانی به‌نفع ما در‌حال شکل‌گیری است

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۶۴

محمد خوش‌چهره گفت: واگذاری تصمیم‌گیری در مورد برجام به کنگره حربه‌یی است که ترامپ به آن متوسل شده اما در این اقدام دو نکته وجود دارد، یکی اینکه ترامپ تحت فشار اسراییل و صهیونیست‌ها این اقدام را انجام داده و دوم اینکه می‌خواهد بار خروج از برجام و هزینه‌های احتمالی آن تنها به دوش خودش نباشد.

محمد‌ خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا در مورد احتمال تایید تصمیم ترامپ از سوی کنگره برای خروج امریکا از برجام اظهار داشت: این موضوع نشان می‌دهد که این اتفاق تحت فشار صهیونیست‌ها است زیرا لابی‌ بسیار موثری از صهیونیست‌ها در کنگره حضور دارند و مسلما رای کنگره به نفع ایران نخواهد بود.

این اقتصاددان گفت: براین‌ اساس این‌گونه‌ تصمیم گرفتند که از طریق کنگره‌ امریکا که مدیریت آن به صورت مشخص‌تر در دست لابی‌های صهیونسیتی ‌است این کار صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بنده به این موضوع چندان خوش‌بین نیستم خاطرنشان کرد: مسلما مساله کاهش فشارها از طریق کنگره مطرح نیست و این فشارها علیه ایران بیشتر خواهد شد اما در مجموع به نفع ما خواهد بود زیرا تاکنون سابقه نداشته که امریکا و اسراییل در عرصه سیاسی و بین‌المللی این‌قدر عیان و علنی علیه ایران باشند. وی تصریح کرد: اما باید گفت پرخاش کردن راه‌حل‌ این موضوع نیست و برای افرادی هم که می‌گفتند باید به سمت امریکا حرکت کرد مشخص شد که تصمیم نهایی تنها با دولت امریکا نیست بلکه لابی‌های صهیونیستی هستند که نهایتا تصمیم خواهند گرفت و آنها نوع خاصی از مدیریت موضوع را می‌خواهند که مفهوم آن این است که مردم و مسوولان ما هوشیارتر باشند. وی گفت: در یک شرایط منطقی عمل صحیح، مبتنی‌بر احترام و حفظ منافع متقابل است. بنابر این امریکا نباید تنها به فکر منافع ملی خود باشد بلکه منافع ایران را هم باید لحاظ کند تا به نقاط تعادلی در مناسبات منطقه‌یی و جهانی خود برسد.

این اقتصاددان گفت: هم‌اکنون جریانی در حال شکل‌گیری است که به نفع ما خواهد بود. امریکا با روسیه عناد دارد حتی با چین و با ترکیه نیز عناد دارند. بنابر این تهدیدها در مورد براندازی حکومت ایران و دندان تیز نشان دادن روشی اساسی نیست و باید با منطق و مذاکره پیش رفت و با تحلیل‌های مبتنی بر منافع ملی در صحنه بود. بنابراین، این موضوع همگرایی پایدارتری را میان ایران با روسیه، چین، ترکیه و اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.

 

ارسال نظر