بیرون از سیاست، چیزهای زیبایی هم هست

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۶۲
بیرون از سیاست، چیزهای زیبایی هم هست

ترجمه:  صابر مقدمی

زباستین کورتس 31 ساله به‌زودی زمام امور در اتریش را در دست می‌گیرد. او در مصاحبه‌یی با اشپیگل درباره ائتلاف احتمالی‌ حزب متبوعش حزب خلق اتریش با حزب راستگرای آزادی اتریش، دیدگاه سختگیرانه‌اش نسبت به مهاجرت و اینکه چگونه سن می‌تواند سیاست را تحت تاثیر قرار بدهد، سخن می‌گوید.

   

آقای کورتس شما سی‌ و یک سال دارید و به زودی صدراعظم اتریش خواهید شد. آیا گاهی از خودتان می‌ترسید؟

هرگز! من از مسوولیتی که در حال قبولش هستم به خوبی آگاهم. طی سال‌های اخیر تحولات سریعی در زندگی‌ام رخ داده. اما این تحولات یک‌شبه اتفاق نیفتاده. من بیش از شش ساله تجربه حضور در دولت اتریش را دارم. تصمیمم برای ورود به انتخابات خیلی جدی بود. در ماه می‌تصمیم گرفتم حزب خلق اتریش را متحول کنم و یک جنبش فراگیر و همگانی برای تغییر کشور و بهتر شدن آن راه‌اندازی کنم.

آیا برای شما قابل درک است که بعضی از مردم وقتی می‌بینند جوانی زمام امور اتریش را در دست گرفته کمی جا می‌خورند؟

اگر مردم اتریش چنین فکر می‌کردند هرگز به من رای نمی‌دادند. کمی طول کشید تا مردم اتریش بفهمند من کی هستم. سابقه سیاسی سایر نامزدهای دیگر درعرصه سیاست کمتر از من بود. احتمالا رای‌دهندگان آلمانی در انتخابات اخیر آلمان آشنایی کمتری با برخی از نامزدهای انتخاباتی که قبلا در بروکسل بودند داشته‌اند.

آیا گاهی آرزو می‌کنید کاش تجربه و سابقه بیشتری هنگام تصدی پست جدیدتان داشتید؟

ما فقط می‌توانیم خودمان باشیم. شما در یک چشم به هم زدن نمی‌توانید سی سال پیرتر شوید. کسانی که سن بالایی دارند تجربه زندگی بیشتری دارند. اما شما نمی‌توانید زانوی غم بغل کنید که جوانید. اگر مشکل جوانیست شما می‌توانید امیدوار باشید که با سپری شدن ایام روز به روز بهتر خواهید شد.

درباره پوشش ظاهری شما مطالب زیادی نوشته و اظهارنظر شده است. این موضوع ناراحتتان نمی‌کند؟

نمی‌توانم بگویم به این مطالب توجه می‌کنم. کانون توجه ما در خلال کارزار انتخاباتی روی موضوعاتی نظیر مسائل و مشکلات، روش‌های کارزار انتخاباتی، روش‌های کثیف کارزار انتخاباتی و روش‌هایی که ما در اتریش نمی‌خواهیم شاهدش باشیم. پ‍وشش ظاهری کاندیداها اما در کانون توجه نبوده است.

جوان بودن شما هر از گاهی در کانون توجهات قرار می‌گرفت.

چیزی که مهم است مسائل و مشکلات است. البته من هنوز پیام‌هایی از مردم دریافت می‌کنم که از من می‌خواهند وقتی جلو دوربین تلویزیون می‌روم کراوات بزنم. اما من اهمیتی به این پیشنهادات نمی‌دهم.

هفته گذشته یکی از روزنامه‌های وین به‌طور تلویحی شما را با یورگ هایدر سیاستمدار جنجالی راستگرای اتریشی که در سال 2008 در یک تصادف ماشین کشته شده بود مقایسه کرده بود.

مرا، هم با هایدر و هم با ویکتور اوربان مقایسه کرده‌اند. علاوه بر این مرا به سگ دست‌آموز مرکل تشبیه کرده‌اند. برای این تشبیه‌ها ذره‌یی اهمیت قائل نیستم. اما خوب می‌دانم مردم در عرصه سیاست و رسانه دچار اشتباه می‌شوند. من سعی می‌کنم جواب این اظهارنظرها را با افکاری که مطرح می‌کنم بدهم.

در انتخابات اکتبر سال 2015 اتریش، حزب راست میانه شما حزب خلق و حزب پوپولیستی دست راستی آزادی اتریش موفق شدند مجموعا 60 درصد آرای رای‌دهندگان را به خود اختصاص دهند. این میزان رای از زمان جنگ جهانی دوم به این طرف بیشترین رای احزاب راست میانه اتریش محسوب می‌شود. این گرایش به احزاب دست راستی در بین رای‌دهندگان را چگونه توصیف می‌کنید؟

احزاب خلق اتریش و حزب سوسیال دموکراتیک اتریش نیز قبلا حمایت شصت درصدی رای‌دهندگان را به خود اختصاص داده‌اند. اما حزب آزادی اتریش به‌طور چشم‌گیری آرای خودش را افزایش داده. این اتفاق ظاهرا نشان می‌دهد که رای‌دهندگان مجذوب وعده‌های انتخاباتی حزب آزادی اتریش شده‌اند.

ما به عنوان یک حزب بزرگ و فراگیر قدرتمان را از قاطبه جامعه می‌گیریم. وقتی در ماه می ‌رهبری حزب را در دست گرفتم تصمیم گرفتیم یک جنبش فراگیر و همگانی ایجاد کنیم. در ماه‌های اخیر دویست هزار نفر جذب حزب ما شدند. حتما می‌دانید که این مقدار طرفدار در یک کشور نه میلیون نفری به چه معناست.

شما سعی دارید بگویید که نظر کارشناسان مبنی بر اینکه در این انتخابات گرایش به راست مشاهده شده است درست نیست؟

من قصد ندارم دیدگاه‌های اشپیگل را بی‌اعتبار کنم. اما نتایج آرا روشن و آشکار است. حزب مردم اتریش برنده انتخابات شده. احزاب دیگر غیر از حزب سوسیال دموکرات طی پنجاه سال گذشته تنها دو بار برنده انتخابات شده‌اند. ما به‌خوبی آگاهیم که آرای بسیاری از کسانی که قبلا به حزب جایگزین سبز رای داده بودند این‌بار به سبد ما ریخته شده است.

آیا گرایش بیشتر به سیاست‌های راستگرایانه در دستور کار شما نیست؟

کسب دارایی برای اتریشی‌های سختکوش بطور چشمگیری سخت شده است. ما مالیات زیادی می‌پردازیم. تفاوت بین درآمد ناخالص و خالص در اتریش از هر کشور دیگری در دنیا بالاتر است. نرخ مالیات و بیمه تامین اجتماعی به‌طور قابل توجهی در اتریش نسبت به آلمان بالاست. علاوه بر این آلمان از بیمارستان‌ها و مدارس مجهزتری برخوردار است. ما می‌خواهیم با ساختارهای قدیمی و فسیل شده خداحافظی کنیم و یک حکومت قابل اتکا و خدمت-مدار تاسیس کنیم. مخارج بخش بهداشت و درمان از سال 1990 سه برابر شده اما کیفیت خدمات به ویژه در وین سیر قهقرایی داشته است. ما به زودی شاهد یک سیستم خدمات بهداشتی دو لایه خواهیم بود.

به نظر شما یک فرد به تنهایی می‌تواند یک حزب حتی یک کشور را از صفر تا صد بازسازی کند؟

هیچ شخصی نمی‌تواند به تنهایی دست به این کار بزند. من در سراسر کارراهه سیاسی‌ام کاری را به تنهایی انجام نداده‌ام. بر عکس ما فراگیرترین جنبش اتریش را بنیان نهادیم و بیشتر تعداد نمایندگان مجلس به حزب ما تعلق دارد که هر کدام تجارب ارزشمندشان را در حوزه‌های مختلف از اقتصاد گرفته تا علوم را در اختیار حزب گذاشته‌اند.

اولویت‌تان کدام است؟ ائتلاف با حزب پوپولیست راستگرای آزادی اتریش که وجهه بین‌المللی ندارد یا ائتلاف با حزب چپ میانه سوسیال دموکرات اتریش که چندان مورد قبول اتریشی‌ها نیست؟

هدف من تشکیل یک دولت قدرتمند و پایدار است که عامل ایجاد تغییر باشد. یک دولت اقلیت نیز گزینه‌یی است که ما در صورت ناکامی در یافتن یک شریک ائتلافی بدان فکر خواهیم کرد. اما فعلا هدف ما نیست. بسیاری از تصمیمات در اتریش مستلزم تایید دو سوم اکثریت است. برای مثال این امر از طریق به صحنه آمدن Neos (جنبش شهروندان لیبرال) امکان‌پذیر خواهد بود.

بالاخره مایلید با چه حزبی دولت تشکیل دهید؟

من با تمام احزاب مذاکره خواهم کرد. باید منتظر بمانیم و ببینیم نظرشان چیست.

یکی از گزینه‌های شما به جای ائتلاف با حزب آزادی اتریش ائتلاف با حزب سوسیال دموکرات اتریش به رهبری هانس پیتر دوسکوزیل که فعلا وزیر دفاع است و طرف محافظه‌کار حزبش است خواهد بود؟

من و دوسکوزیل همیشه همکاران خوبی برای هم بوده‌ایم. من احترام زیادی برای او قائلم.

مهاجرت یکی از موضوعات اصلی کارزار انتخاباتی شما بود. آیا موفقیت شما در این انتخابات نشانگر این واقعیت است که شما با دادن وعده‌های انتخاباتی احزاب راست افراطی گوی سبقت را از آنان ربوده‌اید؟

سیاستمداران باید آنچه باور دارند درست است انجام دهند نه اجرای استراتژی‌هایی که فکر می‌کنند برایشان رای‌آور خواهد بود. از زمان شروع بحران آوارگان جنگی من یک سیاست روشن، ثابت، یا به قول شما افراط‌گرایانه، نسبت به موضوع مهاجرت‌های غیرقانونی اتخاذ کرده‌ام. اگر کنترل مهاجرت در کشورهایی مثل اتریش ناموفق باشد نظم و امنیت عمومی به خطر خواهد افتاد. منظورم کنترل ورود فقط اتباع سوری و عراقی نیست بلکه میلیون‌ها افریقایی است که اگر فکر کنند مرزهایمان باز است برای ورود به اروپا درنگ نخواهند کرد.

هاینتس کریستین اشتراسه رهبر حزب آزادی اتریش مدعیست تقریبا شصت درصد اتریشی‌ها در انتخابات اخیر به شعارهای انتخاباتی آنان رای داده‌اند. او در اصل شما را متهم می‌کند که سیاست‌های پیشنهادی آنان را کش رفته‌اید؟

ادعای اشتراسه درباره اینکه بعضی از جنبه‌های شعارهای انتخاباتی ما با شعارهای انتخاباتی آن همپ‍وشانی و شباهت دارد درست است. اما ما درباره موضوعات دیگر نیز با سایر احزاب همپوشانی داریم. این موضوع فی‌نفسه بد نیست. اگر این همپوشانی‌ها و شباهت‌ها نباشد پس از چه راه دیگری قادر خواهیم بود با احزاب دیگر همکاری کنیم؟ من دوست دارم شاهد همپوشانی بیشتری در سطح اروپا باشم.

شما را از نظر سنی گاهی اوقات با امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه مقایسه می‌کنند. او هنوز با جبهه ملی یا همان معادل فرانسوی حزب آزادی اتریش شدیدا مخالف است. با وجود این شما ائتلاف با حزب راست را بعید نمی‌دانید. کدام استراژی درست است؟

ماکرون اندیشه تغییر و بهبود اروپا را در سر می‌پروراند که من به‌عنوان یک شهروند اروپایی و یک سیاستمدار اتریشی از آن طرفداری می‌کنم. من هر کاری از دستم بر بیاید برای حمایت از او و افراد دیگری که واقعا تصمیم گرفته‌اند اتحادیه اروپا را تغییر داده و آن را قدرتمندتر کند، انجام خواهم داد. درباره دیدگاه او نسبت به ماری لوپن باید بگویم سیستم‌های سیاسی کشور ما با سیستم‌های سیاسی کشور آنان هرگز قابل مقایسه نیست. در اتریش قوی‌ترین احزاب نیز اختیارات محدودی دارند و باید شرکای ائتلاف برای خودشان پیدا کند. در مورد حزب ما دو شریک احتمالی وجود دارد. همچنین این احتمال وجود دارد که سوسیال دموکرات‌ها به خاطر ماندن در قدرت با حزب آزادی اتریش علیه برنده انتخابات ائتلاف کنند.

آیا شما حزب آزادی مردم اتریش را به عنوان یک حزب کاملا عادی قلمداد می‌کنید، حتی با رهبری مثل کارل هاینتس اشتراسه که شخصی مثل یورگ هایدر او را صاحب عقاید بسیار افراطی قلمداد می‌کند؟

احزاب با هم تفاوت دارند. من از هفده سالگی وارد عرصه سیاست شده‌ام. موقعیت و آرمان‌های من روشن و آشکار است. اما در یک نظام دموکرات این تنها عقاید شما نیست که به حساب می‌آید. پنج حزب در پارلمان اتریش فعال هستند. همه آنها به صورت دموکراتیک انتخاب شده‌اند و همه آنها مشروع و قانونی هستند.

حتما عکس‌های اشتراسه را دیده‌اید که لباس کامل رزم به تن کرده و در حال انجام مانور نظامی در جنگل است. حضور او در صحنه‌هایی که تداعی‌کننده آرمان‌های راست افراطیست قدمت طولانی دارد. آیا نگران نیستید فردی مثل او را به عنوان معاون صدراعظم انتخاب کنید؟

عکس‌ها را دیده‌ام. فکر می‌کنم قبل از تولد من گرفته شده‌اند.

آن که چیزی را عوض نمی‌کند.

رای‌دهندگان حق تصمیم‌گیری دارند. تصمیم اشتباهی وجود ندارد. به عنوان یک حزب عمده طرفدار اتحادیه اروپا ما آشکارا این انتخابات را بردیم. و حزب‌های دوم و سوم به‌طور مساوی قوی هستند.

البته که مردم افراد مورد علاقه‌شان را انتخاب می‌کنند. اما شما نیازی ندارید که با حزبی که آشکارا مروج بیگانه‌ستیزی است ائتلاف کنید.

این تصمیم من است که با چه کسی ائتلاف کنم. من از مسوولیتی که بر عهده گرفته‌ام آگاهی دارم. من با همه احزاب مذاکره خواهم کرد و هر کاری که از دستم بر بیاید برای تشکیل یک دولت پایدار که منافع اتریش را تامین می‌کند،انجام خواهم داد.

آیا خط قرمزی دارید که نباید از آن عبور کنید؟ به نظر شما چه چیزی می‌تواند به معنی عدول از این خطوط قرمز باشد؟

قطعا خط قرمز دارم. نه‌تنها از طرف راست‌ها بلکه از طرف چپ‌ها. اما شایسته نخواهد بود اگر مذاکرات ائتلاف را از طریق مجله خبری آلمانی اشپیگل شروع کنم. امیدوارم متوجه منظورم شده باشید. اگر شما قصد دارید دولتی تشکیل بدهید و از طرف کشورتان کاری انجام دهید بنابراین شما نیازمند ایجاد یک رابطه مبتنی بر اعتماد با شرکایتان هستید. اگر شرایط مورد انتظارتان را از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی اعلام کنید هرگز در تحقق اهداف و مقاصدتان موفق نخواهید شد.

ینس اسپان عضو محافظه‌کار کمیته اجرایی حزب متحد دموکرات مسیحی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان یکی از بزرگ‌ترین طرفداران شماست. او حتی در حزب انتخاباتی شما حضور داشت. چرا چنین متحدانی دارید؟

من خیلی خوشحالم که او در حزب انتخاباتی ما به عنوان نماینده حزب خواهر ما در آلمان حضور دارد. من او را به خاطر اینکه موضع روشن و شفافی درباره موضوعات دارد و به‌طور صریح و آشکار افکارش را بیان می‌کند، تحسین می‌کنم. سیاستمداران اغلب به خاطر بازتاب منفی که ممکن است داشته باشد آن‌گونه که دلشان می‌خواهد نمی‌توانند صراحت لهجه داشته باشند. به خصوص وزیران امور خارجه که باید عرف دیپلماتیک را نیز رعایت کنند. من او را به‌عنوان فردی ژرف بین می‌شناسم. علاوه‌بر این من روابط خوبی نیز با نمایندگان حزب متحد دموکرات مسیحی مرکل و حزب متحد سوسیال مسیحی یا همان حزب خواهر باواریایی حزب مرکل شامل ولفگانگ شوبله و اورسولا واندر له‌ین دارم. خیلی خوشحالم که آنگلا مرکل نخستین نفری بود که شب انتخابات زنگ زد و پیرزویمان را تبریک گفت. من برای همکاری با او لحظه‌شماری می‌کنم.

آیا دوست داری روزی را ببینی که مرکل تصمیم به کناره‌گیری کند و ینس اسپان صدراعظم آلمان شود؟

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان یکی از با تجربه‌ترین سیاستمداران اروپاست که توانسته برای چهار دوره پی در پی صدراعظم آلمان شود. او تیم زبده‌یی دارد که از سیاستمدارانی مانند ینس اسپان و دیگران تشکیل شده که هنوز می‌توانند قله‌های موفقیت را یکی بعد از دیگری فتح کنند.

وقتی شما خودتان را آماده می‌کردید که برای جلوگیری از روان شدن خیل آوارگان جنگی مسیر بالکان غربی را ببندید با سیاستمداران حزب متحد دموکرات مسیحی به رهبری مرکل در تماس بودید، تا چه اندازه در فکر حمایت از مرکل بودید؟

همیشه بین اتریش و آلمان همکاری و تعامل وجود داشته است. حتی موقعی که نظر متفاوتی نسبت به مشکلات مهاجرت داشتیم.

شما یک چهره سیاسی مسبب بروز اختلاف نظر در بین اعضای حزب اتحادیه دموکرات مسیحی‌های آلمان هستید. جناح راست حزب سخت مشتاق است که با شما ‌پیمان استراتژیک ببندد. آنان بر این باورند که حزب باید از رهبری شما پیروی کند.

من دیدگاه روشنی درخصوص مساله مهاجرت دارم. اما مهاجرت تنها مساله مهم ما نیست و من درخصوص سایر موضوعات با برخی از اعضاء اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان همگرایی دارم. این شیوه در سیاست مرسوم است.

آنگلا مرکل و حزب اتحادیه دموکرات مسیحی‌های آلمان برنده انتخابات شدند اما نسبت به سال 2013 بیش از هشت درصد از آرای خود را از دست دادند. نظر شما درباره این پسروی چیست؟

حزب مرکل سی و سه درصد آراء را در انتخابات امسال به خود اختصاص داد. حزب ما در اتریش نیز سی و یک درصد آرا را به خود اختصاص داده. ما واقعا نتیجه خوبی کسب کردیم. توصیه من به دوستان محافظه‌کار آلمانی این است که احزاب دیگر مسبب این ریزش آرا نبوده‌اند بلکه رفتار و عملکرد آنان این ریزش را رقم زده است.

به‌نظر شما موثرترین ابزار در حل بحران آوارگان در سال 2016 کدام بود؟ بسته شدن مسیر بالکان که تحت هدایت و رهبری شما انجام شد یا موافقتنامه اتحادیه اروپا با ترکیه که مورد حمایت مرکل بود؟

هر دو اقدام موثر بودند. هر دو تصمیم منطقی و عقلایی بودند. هر قدمی که ما برای پایان بخشیدن به مساله مهاجرت غیرقانونی و ارائه کمک به کشورهای مبدا برداشتیم گام خوبی بود. در ماه‌های اخیر به لطف خدا همه‌چیز در اروپا به خوبی پیش می‌رود. ایتالیا سیاست خود را کاملا تغییر داده. اگر فکر کنیم مشکل مهاجرت به کلی ریشه کن شده و ما حالا می‌توانیم کمی استراحت کنیم دچار اشتباه مرگباری شده‌ایم. آمار مربوط به مهاجرت نسبت به سال‌های اخیر کاهش یافته اما هنوز بسیار بالا بوده و عوامل محرکه تشدید مهاجرت در حال کاهش نیست.

دوست دارید چه اتفاقی بیفتد؟

ما در سطح اروپا نیازمند مبارزه بی‌امان برای توقف مهاجرتیم. آژانس گارد ساحلی و مرزی اروپا (FRONTEX) نیازمند کسب اختیارات کاملا جدیدی است، ما نیازمند طراحی یک سیاست محافظتی مشترک برای مرزهای خارجی خود هستیم که ایتالیا و یونان را در مبارزه با این مشکل تنها نمی‌گذارد. ما در اتریش آماده می‌شویم که نقش خود را در اتباط با پلیس و نیروی نظامی ادا کنیم.

در خلال کارزار انتخاباتی شما درباره ضرورت بستن مسیر مدیترانه صحبت کردید. چگونه می‌خواهید به این وعده‌ جامه عمل بپوشد؟

ما چاره‌یی نداریم جز اینکه به صراحت اعلام کنیم که هر کسی که می‌خواهد به‌طور غیرقانونی وارد اتحادیه اروپا شود تضمینی برای کسب پناهندگی ندارد. ما باید جان افراد را در بیرون از مرزهای اتحادیه اروپ‍ا نجات دهیم به کمکشان بشتابیم اما آنها را به کشورهای ترانزیت‌کننده یا کشورمبداشان باز گردانیم. ما باید تنها در چارجوب برنامه‌های اسکان جدید و افزایش کمک به کشورهای مبدا پ‍ناهنده قبول کنیم.

چگونه عملی خواهد شد؟ آیا قایق‌ها را متوقف و مسافرانش را به لیبی خواهید فرستاد؟

ما در آغاز نیازمند همکاری بیشتر گارد ساحلی لیبی هستیم تا آوارگان حتی نتوانند سفر را شروع کنند و قایق‌ها را به آب بیندازند. به محض اینکه قایق آوارگان متوقف شد آنها نباید به خشکی‌های ایتالیا آورده شوند. و اگر امکان این کار نبود باید آوارگان را به کشورهای متبوعشان بازگردانیم. در ابتداء آنها را باید به مراکز امنی بیاوریم که بشود به آنها رسیدگی کرد. نباید به آنها قول بدهیم که در اروپا زندگی بهتری منتظرشان است. اگر قول بدهیم افراد بیشتری تلاش خواهند کرد که خودشان را به اینجا برسانند.

به نظر شما در بحبوحه بحران آوارگان در سال 2015 بزرگ‌ترین اشتباه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان چه بود؟

بحث اشتباه کردن یا اشتباه نکردن مرکل در اینجا مطرح نیست. بسیاری از رهبران اروپا در حال اجرای سیاست مرزهای باز هستند که اشتباه است. آنان فکر می‌کنند کسی که پا به اروپا گذاشت حق پناهندگی دارد. بنابراین تعداد زیادی از پناهندگان از این فرصت استفاده کردند. نتیجه این شد که ما نتوانستیم این مشکل را حل کنیم و بسیاری از پناهندگان جانشان را در دریای مدیترانه از دست دادند. من همیشه با این سیاست مخالف بودم و به لطف خدا امروزه تعداد انگشت شماری از سیاستمداران اروپایی از این سیاست اشتباه پیروی می‌کنند.

آیا شما برای یافتن راه‌حلی برای مشکل پناهندگان به نیروهای اتحاد کشورهای اروپای شرقی خواهید پیوست؟

من از هر کشور اروپایی که موضعی شبیه موضع ما در خصوص بحران پناهندگان اتخاذ کند استقبال می‌کنم. در حال حاضر تعداد این کشورها زیاد بوده و هر ماه بر شمار آنان افزوده می‌شود. قصد ما این نیست که با توزیع آوارگان جنگی بین کشورهای اروپایی این بحران را از بین ببریم.

نقش‌ اتریش را در رابطه با مجارستان و جمهوری چک که روابط نزدیکی با اتریش دارند چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اتریش می‌تواند نوعی سر پل یا پایگاه بین اروپای شرقی و غربی باشد. از نظر اقتصادی این موضوع همیشه بسیار مفید بوده و من بر این باورم که از نظر سیاسی نیز باید چنین نقشی را ایفا کنیم.

شما خودتان را به عنوان طرفدار ثابت قدم اتحادیه اروپا معرفی می‌کنید و از طرف دیگر با یک حزب مخالف آرمان‌های اروپا ائتلاف می‌کنید. با توجه به اینکه اتریش سال آینده ریاست دوره‌یی شورای اروپایی را بر عهده خواهد گرفت امیدوارید به چه اهدافی نائل شوید؟

من نماینده یک حزب بزرگ و اصلی هستم و رای‌دهندگان به من به عنوان یک عامل تغییر طرفدار اتحادیه اروپا اختیار داده‌اند. ما دوست داریم اتحادیه اروپا را به سمت تفویض اختیار و کار گروهی بیشتر هدایت کنیم و در مورد مسائلی که مردم می‌توانند بهتر تصمیم‌گیری کنند کار را به آنها واگذار کنیم.

منظورتان را دقیقا می‌فرمایید؟

ما باید در زمینه سیاست‌های خارجی و دفاعی همکاری نزدیکی با هم داشته باشیم. کشورهای بزرگ عضو اتحادیه علاقه چندانی به این موضوعات ندارند اما ما علاقه‌مندیم. ما نیازی به داشتن یک اتحادیه اجتماعی نداریم، من اعتقادی بدان ندارم. سوال‌های زیادی در این زمینه وجود خواهد داشت. چگونه کار خواهد کرد؟ آیا استانداردهای اجتماعی اتریش باید تا سطح استانداردهای رومانی تنزل پیدا کند؟ آیا حداقل دستمزد 850 یورو در ماه در رومانی، جایی که این مبلغ از متوسط درآمدش بالاتر است نیز باید جاری شود؟ ما همیشه نیازمند قوانین بیشتر در اروپا نیستیم. ما باید نظارت داشته باشیم که به قوانین موجود، از پیمان ماستریخت گرفته تا دوبلین، احترام گذاشته شود.

در اجلاس بروکسل آیا شما با اصلاحات پیشنهادی امانوئل ماکرون مخالفت خواهید کرد؟

من خیلی از آرا و افکار ماکرون را قبول دارم. به خصوص اصلاحات پیشنهادی او در زمینه مهاجرت و امنیت. در خصوص سیاست بودجه‌ دیدگاه ما به دیدگاه آلمان نزدیک‌تر است. من با ولفگانگ شوبله همفکرم. موضوعاتی هم وجود دارد که من پیرامون آنها با آلمان یا فرانسه اختلاف نظر دارم. به نظر من این تنوع و گوناگونی عقیده هیچ ایرادی ندارد.

اگر دو حزب راستگرای آزادی و سوسیال دموکرات اتریش با هم ائتلاف کنند و شما را از گردونه رقابت حذف کنند چه اقدامی خواهید کرد؟

رییس‌جمهور اتریش بعد از انتخابات زمام امور را در دست می‌گیرد. این سوالیست که در حال حاضر با آن رو در رو نیستم.

شما در سن بیست و هفت سالگی وزیر امور خارجه اتریش شدید و در سن سی و یک سالگی در آستانه صدراعظم شدن هستید. وقتی 45 ساله شوید چه برنامه در سر دارید؟ رویاهای دیگری نیز دارید؟

من می‌توانم آرزوهای زیادی داشته باشم و از هر چیزی که تا به حال در زندگیم انجام داده‌ام لذت برده‌ام. من همیشه اعلام کرده‌ام که تمام عمر کاری‌ام را در عرصه سیاست صرف نخواهم کرد. من تا وقتی که احساس کنم کمکی از دستم بر می‌آید در صحنه سیاست باقی خواهم ماند. اما صادقانه بگویم ذره‌یی نگران آن نیستم که بیرون از گود سیاست چیزهای زیبایی وجود دارد.

اقای کروتس به خاطر این مصاحبه از شما تشکر می‌کنیم.

 

ارسال نظر