تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی

۱۳۹۶/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۱۸
تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی

در حالی که روزها از آغاز کشت پاییزه در کشور می‌گذرد، اما هنوز کشاورزان در انتظار اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به سر می‌برند و اقدامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و دولت در این زمینه صورت نگرفته است.

در این حال آخرین اخبار بنا به اظهار یک مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی، حاکی از آن است که این وزارتخانه از 2 ماه قبل، پیشنهاد خود را درباره نرخ خرید این محصولات اعلام کرده اما عدم حصول توافق سبب شده پیشنهادات وزیر، به شورای اقتصاد ارسال شود.

ماجرای اعلام قیمت خرید تضمینی هر ساله در ابتدای سال زراعی جدید مطرح می‌شود و محل انتقاد، بحث و کشمکش جدی بخش‌های ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

 این در حالی است که مطابق قانون تضمینی خرید محصولات کشاورزی، دولت باید نرخ‌های خود را تا پایان شهریور هر سال اعلام کند که اکنون با وجود گذشت مدت‌ها از آغاز کشت پاییزه، این تعلیق از سوی دولت برطرف نشده است.

در این میان، گندم یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی آن برای کشاورزان از اهمیت مضاعفی برخوردار است و تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی و پرداخت مطالبات محصولات استراتژیکی نظیر آن می‌تواند سیاست خودکفایی را تحت تاثیر قرار دهد و برنامه‌ها برای کشت آتی را دستخوش تغییر کند.

بر این اساس ضرورتا، دولت تا پایان شهریور ماه، با توجه به هزینه تمام شده تولید و تورم سالانه باید اقدام به افزایش قیمت محصولات کشاورزی از جمله استراتژیک کند تا کشاورزان بتوانند تصمیمات لازم راجع به نوع کشت را اتخاذ کنند.

به موجب قانون خرید تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، اهدافی برای قانونگذار ذکرشده است از جمله: حمایت از تولید محصولات کشاورزی مانند گندم، جو، برنج، ذرت، ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی.

 نرخ خرید تضمینی به زودی ابلاغ می‌شود

در این زمینه معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهادکشاورزی روز گذشته گفت: پیشنهاد این وزارتخانه درباره نرخ خرید تضمینی محصولات زراعی و باغی به شورای اقتصاد ارائه شده است و امیدواریم به زودی تصویب و ابلاغ شود.

عبدالمهدی بخشنده افزود: نرخ خرید تضمینی 40 محصول زراعی و باغی باید تا اول مهر در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ می‌شد.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی از 2 ماه قبل، پیشنهاد خود را درباره نرخ خرید این محصولات اعلام کرد؛ مباحث کارشناسی مربوط به این نرخ‌ها در کارگروه تخصصی سازمان برنامه و بودجه انجام شده است اما بر سر نرخ‌های پیشنهادی به توافق نرسیدیم و از این رو تصمیم گرفته شد، پیشنهادهای وزیر جهادکشاورزی به شورای اقتصاد ارسال شود.

او در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش واردات محصولات کشاورزی گفت: در قالب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی که به تصویب ستاد فرماندهی اقتصادی رسیده و ابلاغ شده یکی از برنامه‌ها افزایش خوداتکایی در محصولات راهبردی بخش کشاورزی همچون گندم، شکر، دانه‌های روغنی، پنبه و مواد پروتئینی است که به موازات افزایش خوداتکایی کاهش واردات نیز خواهیم داشت.

این مقام مسوول تصریح کرد: خوشبختانه در چهار سال گذشته دستاوردهای خوبی به دست آوردیم به‌طوری که در دو سال گذشته در گندم به خودکفایی رسیدم این درحالی است که در گذشته سالانه بیش از 6 میلیون تن گندم وارد می‌کردیم.

بخشنده افزود: در حال حاضر واردات گندم ممنوع است، مگر ورود موقتی گندم برای تبدیل و صادرات مجدد که مقدار آن جزیی است

معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: در حال حاضر بیش از 12میلیون تن ذخیره گندم داریم و در یک سال آینده دغدغه‌یی برای گندم نداریم.

وی همچنین درباره تولید دانه‌های روغنی نیز گفت: در سال زراعی گذشته برداشت دانه‌های روغنی که بیشتر به شکل کلزا و سویا سه‌برابر افزایش یافته است.

بخشنده در گفت‌وگویی با ایرنا افزود: درسال 1392 میزان تولید شکر یک میلیون و 120 هزار تن بود که در سال زراعی گذشته به یک میلیون و 650 هزار تن رسید و پیش بینی می‌کنیم امسال برداشت چغندر و نیشکر حداقل صد هزار تن بیشتر از پارسال باشد و به یک میلیون و 700 هزار تن برسیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم با حمایت مالی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه در زمینه شکر به خودکفایی برسیم.

 پرداخت مطالبات گندمکاران در 2هفته آینده

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز روز گذشته گفت: دولت دوازدهم با تدبیر خود مابقی مطالبات گندمکاران را از طریق اسناد خزانه و اوراق مرابه و سایرمنابع دو تا سه هفته آینده پرداخت می‌کند.

یزدان سیف درباره زمان پرداخت مطالبات گندمکاران افزود: ارزش مجموع گندم خریداری شده 116 هزار میلیارد ریال است که تاکنون 82 هزار و 500 میلیاردریال آن به حساب کشاورزان واریز شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره خودکفایی گندم سال آتی گفت: با پیش بینی بارندگی‌های پاییزی در صورتی که اتفاق غیرمترقبه‌یی نیفتد، به نظر می‌رسد تولید و خرید سال آتی بیش از سال گذشته باشد و خودکفایی ما در بخش گندم استمرار یابد.

سیف درباره ادعای وزارت بهداشت درباره پایین بودن کیفیت گندم داخلی و به‌کارگیری نمک در نان افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که کیفیت آرد و گندم مورد استفاده خبازی و کیفیت نان از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ارتقا یافته است.

وی اظهارداشت: در سال‌های گذشته بیش از هفت میلیون تن واردات گندم انجام می‌شد.

به گفته وی، آرد یک کالای صنعتی و استاندارد است که تحت نظارت فنی وزارت بهداشت و درمان و سازمان ملی استاندارد قرار دارد بنابراین نظارت فنی بر این محصول مانع تولید آرد بی‌کیفیت و عرضه ان به بازار می‌شود

سیف تصریح کرد: با توجه به خوداتکایی ما در تولید گندم، واردات گندم همچنان ممنوع است مگر واردات گندم برای صادرات آرد صورت گیرد زیرا ما هیچ نیازی به واردات نداریم.

او درباره واردات بی‌رویه برنج در 6 ماه ابتدای سال جاری اظهارداشت: طبق سیاست وزارت جهادکشاورزی هر ساله ممنوعیت واردات برنج در چهارماهه فصل برداشت صورت می‌گیرد بنابراین میزان واردات می‌تواند قبل از فصل ممنوعیت یا بعد از فصل برداشت باشد.

وی تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی طبق سیاست‌های خود حجم واردات برنج را کنترل می‌کند و مراقب است بیش از نیاز داخلی برنج وارد کشور نشود تا تولید‌کنندگان داخلی دچار ضرر و زیان نشوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره واردات دانه‌های روغنی افزود: درحال حاضر بخش قابل توجهی از روغن خام مورد نیاز کشور وارد می‌شود بنابراین ما تلاش کرده‌ایم بخشی از این واردات دانه‌های روغنی باشد تا با فعالیت کارخانجات کشور ما نیز سهمی در اشتغال کشور داشته باشیم

 کشاورزی حفاظتی؛ اولویت برنامه ششم

همچنین روز گذشته رییس ستاد معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت که با توجه به اهمیت تامین مواد غذایی مردم، اجرای کشاورزی حفاظتی اولویت نخست برنامه ششم توسعه است.

فرزاد زلقی در کارگروه حفاظتی کشاورزی در کرج افزود: دراین طرح قرار است سالانه در 500 هزار هکتار زمین کشاورزی برنامه حاصلخیزی خاک اجرا شود.

وی با بیان اینکه دولت موظف به اجرای این طرح شده خاطرنشان کرد: این برنامه یک اقدام برای پایداری اکوسیستم است که بخشی از آنچه تولید می‌شود به خاک بازگشت داده خواهد شد زیرا اکنون یکی از چالش‌های بزرگ بخش کشاورزی کشور ناپایداری است.

زلقی گفت: در بازدید محققان بین‌المللی از کشور، اینگونه مطرح کردند که ایران در 15سال آینده دچار بحران مواد آلی در خاک می‌شود، این درحالی است که در بیشتر نقاط کشور مواد آلی در خاک زیر شاخص نیم درصد است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر مواد آلی در خاک وجود نداشته باشد هر قدر کشاورزی را به کود، آب و فناوری مجهز کنیم باز هم پتانسیل تولید محدود می‌شود.

زلقی با بیان اینکه به دنبال پایداری در تولید هستیم اظهار داشت: حفظ منابع آب و خاک سیاست وزارت جهاد کشاورزی است، به همین منظور 2 قرارداد بین‌المللی با 17میلیون بودجه و در یک برنامه پنج ساله بسته شده است.

وی گفت: از 10میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده برای حفظ منابع آب و خاک حدود 3.5میلیارد تومان به کشاورزی حفاظتی اختصاص یافته است.

زلقی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که یک ردیف بودجه ملی را به کشاورزی حفاظتی اختصاص دهیم یادآور شد: قول‌هایی داده شده که در لایحه بودجه 97,این امر لحاظ شود.

رییس ستاد معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حالی که سطح کشاورزی حفاظتی در دنیا به 180میلیون هکتار رسیده این رقم در کشور ما هنوز به 100هزار هکتار نرسیده است.

 

ارسال نظر