اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۱۷

چرا فارغ‌التحصیلان به هر کاری تن نمی‌دهند؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به عوامل اقتصادی مساله بیکاری در کشور افزایش تب تحصیلات دانشگاهی در جامعه را عاملی برای بیکاری در جامعه توصیف کرد.

علی شکوری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قاعده تعادل عرضه و تقاضا در حوزه اشتغال نیز حاکم است، اظهار کرد: رشد جهشی جمعیت در دهه ۶۰ در کشور امروز باعث شده است تا متولدین آن دوره وارد بازار کار شوند که این مساله در واقع باعث افزایش عرضه نیروی تقاضا شده است، امری که به دلیل ساختارهای اقتصادی تقاضای بسیار کمی برای آن وجود دارد.

شکوری با بیان اینکه دولت‌ها باید برای اشتغالزایی نیروی کار سالانه برای حدود ۵۰۰ هزار نفر ایجاد شغل می‌کردند، گفت‌: نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت بیکاران ‌اضافه شد. به گونه‌یی که امروزه تنها دانشگاه‌ها سالانه حداقل ۵۰۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل را به جامعه و بازار کار وارد می‌کنند که شغلی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

وی برای تحلیل مساله بیکاری به عوامل اقتصادی اشاره کرد و گفت‌: زمانی که رشد اقتصادی در کشور کند باشد، رونقی نیز در بازار به وجود نمی‌آید و نیروی کاری هم جذب نمی‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی ناپایدار هستند. امروزه می‌بینیم که بسیاری از موسسات اقتصادی کلان با چندین نفر کارمند و کارگر تعطیل می‌شوند که اینها روی مساله اشتغال بسیار تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه با اظهار اینکه امروزه تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نسبت به دهه گذشته حدود ۱۴برابر افزایش یافته‌اند، بیان‌ کرد: ورود خیل عظیمی از جوانان به دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیل شدن آنها باعث شده است تا دیگر توقع شان از اشتغال هم بالاتر برود و به هر کاری و با هر شرایطی اعم از حقوق بالا و بیمه تن ندهند که این مساله هم باعث تشدید معضل بیکاری در کشور شده است.

شکوری در پایان در مورد پدیده فارغ‌التحصیلان بیکار نیز توضیح داد: به دلیل عدم ایجاد ظرفیت‌های کافی در بازار کار بسیاری از فارغ‌التحصیلان حتی با تحصیلات عالیه شانس پیدا کردن شغل را ندارند. علاوه بر این بسیاری از فارغ‌التحصیلان دوره عالیه دانشگاه‌ها باید در مراکز تحقیقاتی کشور مشغول شوند که این مراکز نیز وجود ندارند و تعدادشان بسیار کم است.

راه‌اندازی صندوق حمایت از تحقیقات کشاورزی

 رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بیش از ۹۰درصد پهنه‌بندی اراضی کشاورزی در راستای توسعه شبکه نظام نوین ترویج انجام گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، اسکندر زند اظهار داشت: درحال حاضر کشور به ۱۰هزار پهنه‌بندی تقسیم و ۱۰هزار مروج، مسوول این پهنه‌ها شده‌اند.

وی افزود: نزدیک به ۱۰هزار محقق معین نیز در مرکز خدمات کشاورزی پشتوانه این پهنه‌ها هستند و هر پهنه ۶۰۰ کشاورز را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۸۵ درصد اطلاعات کشاورزی توسط مروجان پهنه‌ها جمع‌آوری می‌شود، اظهار کرد: تا پایان امسال سامانه اطلاعات بخش کشاورزی نیز برای رصد و جمع‌آوری اطلاعات راه‌اندازی می‌شود.

زند در همین حال از ثبت و راه‌اندازی صندوق حمایت از تحقیقات و فناوری برای حمایت از تحقیقات بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد: برای این صندوق سرمایه‌یی بالغ بر ۵ میلیارد تومان مصوب شده و امیدواریم این سرمایه تا پایان سال تامین شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۴۱درصد سرمایه این صندوق دولتی و ۵۱ درصد دیگر توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.

وی یکی از خلاهای تحقیقات کشاورزی را کم رنگ بودن حضور دانشگاه‌ها، بخش بین‌الملل و بخش خصوصی در عرصه تحقیقات کاربردی دانست و گفت: امسال تلاش‌هایی را برای افزایش سطح همکاری این بخش‌ها با حوزه تحقیقات کشاورزی انجام دادیم بطوری که با موسسه تحقیقات بین‌الملل سمیت که مربوط به ذرت و گندم است موافقتنامه‌یی را در زمینه ارتقای وضعیت بهنژادی گندم، توسعه کشاورزی حفاظتی و بهبود سیستم بذر عملیاتی کرده‌ایم.

زند افزود: در حوزه بین‌الملل نیز با مرکز تحقیقات اکریسات که مربوط به گیاهان مناطق گرم و خشک است و روی ارزن، نخود و سوربن کار می‌کند، یک ماه پیش تفاهم نامه همکاری امضا کردیم.

وی در زمینه همکاری با دانشگاه‌ها اذعان داشت: این سازمان همکاری مشترک با دانشگاه تهران در چهار زمینه تولید بذور هیبرید کلزا، تولید بذور هیبرید سبزیجات، اصلاح نژاد بز و اصلاح نژاد گاو به صورت پایلوت آغاز کرده است.

زند تصریح کرد: در زمینه مشارکت با بخش خصوصی تاکیدمان همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است و تاکنون ۵۷۵ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی را ساماندهی کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش در زمینه معرفی ارقام گندم گفت: سال گذشته ۱۰رقم جدید گندم معرفی کردیم و اکنون رقم رخشان و حیدری به بخش خصوصی واگذار شده که جزو ارقام پرمحصول مورد پسند کشاورزان با عملکرد تولید حدود ۱۰تن در هکتار هستند.

 

ارسال نظر