لغو ٦٧ قرارداد بهره‌برداری از جنگل

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۰۶

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، از لغو ٦٧ فقره قرارداد بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: بر اساس طرح استراحت جنگل ٥٨٠ هزار هکتار معادل ٦٢ درصد مساحت جنگل‌های تحت بهره‌برداری از چرخه برداشت خارج شد.

به گزارش ایرنا «خداکرم جلالی» روز گذشته در کارگروه ظرفیت‌سازی طراحی پروژه‌های مدیریت پایدار جنگل در ایران افزود: قرار است تا پایان امسال همه قراردادهای بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال کشور لغو و براساس طرح‌های حفاظتی و حمایتی این جنگل‌ها مدیریت شوند. وی اظهار کرد: همچنین اصلاح قوانین و مقررات در راستای ارتقای حفاظت و جلوگیری از تغییر هر گونه کاربری جنگل‌های طبیعی و دست کاشت، توجه به تنوع بخشی منابع مالی، تدوین برنامه اقدام ملی جنگل و ترویج استفاده از انرژی‌های نو با هدف کاهش مصرف چوب از دیگر این اهداف است.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: با وجود تمامی اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته توسط جامعه جهانی در دو دهه گذشته تخریب جنگل‌ها و جنگل زدایی در سطح هشدار‌دهنده‌یی در حال گسترش بوده به طوری که شاخص غلظت گازهای گلخانه‌یی به طور مستمر روبه افزایش است. به گفته وی، نقش جنگل در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی در معاهده پاریس بسیار مهم در نظر گرفته شده به طوری که در ماده پنج آن توافقنامه از اعضای متعاهد خواسته شده که اقدامات خود را جهت بهبود منابع جذب گازهای گلخانه‌یی ازجمله جنگل‌ها انجام دهند و همچنین از کشورها خواسته شده که برای مقابله با گرمایش جهانی مبادرت به اقداماتی برای کنترل تخریب جنگل و اعمال مدیریت بهتر بر جنگل‌های موجود و احیای جنگل‌های مخروبه کنند. جلالی بر این اعتقاد است که اگر این موارد به درستی اجرا شوند، می‌توان میزان گازهای گلخانه‌یی را به مقدار قابل توجهی کاهش داد.

وی تصریح کرد: راهبرد سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در افق 20ساله توسعه هر چه بیشتر جنگل‌های دست کاشت با رویکرد جنگلکاری مشارکتی، توسعه زراعت چوب با استفاده از گونه‌های سریع‌الرشد سازگار به شرایط شوری و خشکی و با استفاده از آب‌های نامتعارف و نیز توجه به جنگل کاری شهری و افزایش سطح فضای سبز سرانه هر ایرانی، توسعه اقدامات آبخیزداری و بیابان زدایی، ایجاد تنوع گونه‌یی، توسعه جامع‌نگری در اجرای طرح‌های منابع طبیعی، تامین منابع مورد نیاز از طریق جلب همکاری و مشارکت مردم و دستگاه‌های مرتبط در توسعه جنگل‌های مناطق خشک، توسعه طبیعت گردی و بالاخره ایجاد فضای آرام و امید بخش جهت ارتقای فرهنگ منابع طبیعی با سپردن کار به مردم است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه همکاری‌های بین‌المللی این سازمان جز دستگاه‌های موفق کشور در اجرای پروژه‌های بین‌المللی بوده است، افزود: این سازمان توانسته از طریق تعامل با وزارت امور خارجه و آژانس‌های تخصصی بین‌المللی سازمان ملل همچون برنامه عمران سازمان ملل متحد(UNDP) و سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد(FAO) نسبت به تدوین حدود 10پروژه بین‌المللی بزرگ مقیاس را اجرایی کند. وی اضافه کرد: همچنین دبیرخانه کشورهای با پوشش کم جنگل که تحت عنوان ابتکار تهران در مبحث سیاست‌گذاری و مدیریت جنگل در کشورهای با پوشش کم(LFCC) فعالیت می‌کنند تلاش کرده تا به عنوان عضو ناظر در مجامع بین‌المللی نسبت به انتقال مواضع این کشورها اقدام کنند.

رییس سازمان جنگل‌ها افزود: این سند نیز بطور خاص نیاز به منابع مالی برای حمایت از فعالیت‌های مرتبط با جنگل به ویژه با توجه به رویکردهای تعدیل و سازگاری مشترک برای مدیریت جامعه و پایدار جنگل‌ها مشخص شده است که 15هدف کلان آن توسعه پایدار با موضوع حفظ، احیا، بازسازی، ترویج، استفاده پایدار از اکوسیستم‌های خشک، مدیریت پایدار جنگل‌ها مقابله با بیابان‌زایی، تغییر و متوقف‌سازی فرآیند تخریب سرزمین است. وی افزود: در بخش‌های دیگر از این هدف به بسیج منابع قابل توجهی از تمامی حوزه‌ها و در تمامی سطوح با هدف مدیریت پایدار جنگل و ارائه مشوق‌های کافی به کشورهای درحال توسعه جهت پیشبرد مدیریتی از این نوع از جمله جهت حفاظت منابع طبیعی و احیای جنگل پرداخته شده است. جلالی افزود: با توجه به اهمیت تامین منابع مالی برای تحقق مدیریت پایدار جنگل‌ها مجمع جنگل ملل متحد(UNFF) در دوازدهمین اجلاس خود در سال 2015 راه‌اندازی شبکه جهانی تسهیل منابع مالی جنگل(GFFFN) را مصوب کرد که این اقدام پاسخی مثبت به خواست جامعه جهانی بوده است.

این مقام مسوول در سازمان جنگل‌های کابینه دوازدهم یادآور شد: ایران با مساحتی بالغ بر 165میلیون هکتار، هفدهمین کشور پهناور دنیاست که بخش عمده خاک سرزمین ما در قلمرو مناطق خشک و بیابانی واقع شده و دارای محدودیت‌ها و شکنندگی اکوسیستمی است به نحوی که میانگین بارندگی بلندمدت آن یک سوم جهانی و میزان تبخیر آن سه برابر میانگین جهانی است.

وی با بیان اینکه ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و ارتفاعی و برخورداری از شرایط 11 اقلیم از 13 اقلیم جهانی از تنوع بالای اکولوژیک برخوردار است، افزود: وجود بیش از 8 هزار گونه گیاهی مشتمل بر 2هزار گونه اندمیک گیاهی خاص ایران و یک هزارو 200 گونه جانوری در گستره کشور دلیلی بر این ادعاست که این تعداد گونه بیش از گونه‌های گیاهی موجود در کل قاره اروپا است. به گفته وی، 8.5 درصد کشور را جنگل، 51 درصد آن را مرتع، 19درصد ان را بیابان، 11درصد را کشاورزی و بقیه را شهرها روستاها و جاده‌ها تشکیل می‌دهند که ایران دارای پنج منطقه رویشی هیرکانی سواحل جنوبی دریای خزر، ارسباران در غرب دریای خزر، زاگرس در غرب و جنوب غرب ایران، ایرانی و تورانی در مرکز شرق شمال شرق ایران، منطقه رویشی خلیج فارس و عمانی در نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان است. وی با اشاره به اینکه سطح جنگل‌های طبیعی ایران حدود 14.3میلیون هکتار با درجه انبوهی و کیفیت متفاوت است، اظهار کرد: در این میان جنگل‌های هیرکانی با تعلق به دوران سوم زمین‌شناسی و بازمانده عصر یخبندان به عنوان مادر جنگل‌های پهن برگ اروپا مطرح بوده و واجد ارزش‌ها و معیارهای میراث طبیعی جهانی است.

 

ارسال نظر