اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۹۲۹

انعقاد 100 قرارداد پژوهشی در حوزه فضا

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران از انعقاد 100 قرارداد پژوهشی در حوزه فضا، با 10 دانشگاه کشور، در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، سعید شاخصی معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به قراردادهای پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران با دانشگاه‌های کشور، گفت: قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‌ها به نتایج مطلوبی رسیده است و در حدود 100 پروژه پژوهشی با 10 دانشگاه تعریف شده است و 2 دانشگاه هم در برنامه آینده داریم.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا انتهای سال 96 تعداد قراردادها با دانشگاه به 200 قرارداد پروژه دانشگاهی، در حوزه فضایی، افزایش یابد.

شاخصی اعتبار درنظر گرفته شده برای 100 پروژه پژوهشی را 5 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: نتایج پژوهش‌های انجام شده در این حوزه در سال آینده مشخص می‌شود.

وی تجاری‌سازی را یکی دیگر از وظایف معاونت پژوهش و فناوری عنوان کرد و تصریح داشت: تدوین شیوه‌نامه تشکیل شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فضایی در پژوهشگاه انجام شده است و تا پایان سال جاری چند شرکت به عنوان دانش‌بنیان در این حوزه ثبت می‌شوند. معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران افزود: پروژه‌هایی که سرریز حوزه فضایی هستند و در حوزه‌های غیرفضایی هم کاربرد دارند، در حال پیگیری است تا به نتایج مطلوبی برسد.

وی در حوزه کاربردی کردن پروژه‌های پژوهشی با دانشگاه‌ها نیز افزود: با تدوین درخت دانش فضایی کشور، پروژه‌هایی که برای همکاری با دانشگاه‌ها تعریف می‌شود باید با یکی از فناوری‌هایی که در این درخت دانش فضایی تعریف شده است تطبیق داشته باشد تا بتوانیم در آینده و در برنامه هفتم توسعه از آن استفاده کنیم و درغیر این صورت طرح مورد قبول واقع نمی‌شود.

شاخصی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه فناوری‌های که در دسترس است مورد توجه قرار گرفته؛ اما در برنامه هفتم توسعه فناوری‌های آینده مورد توجه است و به همین منظور برای همکاری پژوهشی با دانشگاه‌ها، فناوری‌های آینده مورد توجه قرار می‌گیرد. وی در ادامه با اشاره به اینکه پژوهشگاه فضایی ایران سه پژوهشکده استانی دارد، افزود: پژوهشگاه فضایی ایران از طریق این پژوهشکده‌ها از پتانسیل دانشگاه‌های استان‌های مختلف هم استفاد می‌کند به‌طوری که دانشگاه صنعتی شیراز با پژوهشکده مکانیک شیراز همکاری می‌کند و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان قرارداد همکاری دارد.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران، دانشگاه تبریز و سهند را از دیگر دانشگاه‌هایی عنوان کرد که با پژوهشگاه فضایی ایران همکاری دارند و در ادامه گفت: در تهران هم بیشتر دانشگاه‌هایی که در بحث فضا در حال فعالیت هستند مانند دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر، خواجه‌نصیر و دانشگاه تهران در قالب این قراردادها با پژوهشگاه فضایی همکاری دارند و در آینده نزدیک دانشگاه‌های علم و صنعت و تربیت مدرس هم به این دانشگاه‌ها اضافه می‌شوند.

کاهش سطح زیر کشت گندم صحت ندارد

مجری طرح گندم گفت: صادرات گندم به کشور ایتالیا، مهد پاستای جهان، نشان‌دهنده کیفیت این محصول است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه تاکنون 40 درصد از کشت گندم صورت گرفته است، اظهار کرد: تا به امروز 405 هزار هکتار گندم آبی و دو میلیون و 11 هزار هکتار گندم دیم برای سال زراعی 96-97 کشت شده است.

 وی با بیان اینکه کاهش 40 درصدی سطح زیر کشت ناشی از تاخیر در اعلام خرید تضمینی گندم صحت ندارد، افزود: براساس برآوردها کشت گندم انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: مجموعه اقدامات فنی، نظارت و بازدید کارشناسان از مزارع، کشت مکانیزه، کنترل عوامل خسارت زا، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و استفاده از کودهای شیمیایی مرغوب، همانند سابق با یک نگاه توصیه‌یی باید صورت گیرد، چراکه در افزایش عملکرد در هکتار و کاهش سطح زیرکشت محصول تاثیرگذار است.

مجری طرح گندم در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه کیفیت گندم داخلی برای تولید تمامی نان‌ها مناسب است، گفت: گندم تولید داخل جوابگوی تقاضای مورد نیاز آرد صنف و صنعت و خبازی‌ها است و هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

 وی از صادرات گندم دوروم به ایتالیا خبر داد و افزود: صادرات گندم به کشور ایتالیا که مهد پاستای جهان است، نشان می‌دهد که اظهارنظرات غیرکارشناسی برای بی‌کیفیتی گندم، صحت ندارد.

 اسفندیاری‌پور با اشاره به اینکه 75 رقم کشت گندم جوابگوی نیاز خبازی‌ها و صنف و صنعت است، بیان کرد: البته هر زمانیکه کشور به مرز خودکفایی گندم می‌رسد، واردات چی‌ها به سبب سود حاصل از واردات اظهارنظرات غیرکارشناسی راجع به بی‌کیفیتی گندم داخل مطرح می‌کنند.

 مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به همت کشاورزان و رسیدن به خودکفایی، اظهاراتی مبنی بر بی‌کیفیتی گندم داخل و اصرار بر واردات ناسپاسی است.

این مقام مسوول با بیان اینکه تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی ارتباطی به کاهش میزان تولید ندارد، افزود: شخص وزیر و همه ما به‌شدت پیگیر هستیم تا نرخ خرید تضمینی هر چه سریع‌تر برحسب تورم اعلام شود، ازاین رو نگرانی مبنی بر کاهش سطح زیر کشت وجود ندارد.

 مجری طرح گندم با بیان اینکه کشت گندم مطابق برنامه تا پایان آذر ماه انجام می‌شود، یادآور شد: انتظار می‌رود پرداخت باقی‌مانده مطالبات گندمکاران و اعلام نرخ خرید تضمینی هر چه سریع‌تر اتفاق افتد تا کشاورزان با دلگرمی بیشتری به تولید بپردازند، چراکه این امر از پاره شدن طناب وابستگی به کشاورزان خارجی ادامه دارد.

 

ارسال نظر