اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۲۳

کلید مشکل مسکن پرداختن به مسایل شهرسازی است

 عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: کلید مشکل مسکن در ایجاد تعادل میان مباحث بالادستی مسکن مانند رشد جمعیت شهری و مهاجرت و مسائل از این دست خواهد بود.

به گزارش مهر، سید کمال‌الدین شهریاری گفت: وزیر راه و شهرسازی آمار تعداد واحدهای مسکونی موجود در کشور را ۲۵میلیون و معاون مسکن این وزارتخانه هم آن را ۲۷میلیون اعلام کرده در حالی که تعداد خانوارها ۲۴میلیون خانواده است.

شهریاری ادامه داد: بنابراین تعداد واحد‌های مسکونی از خانوارها کمتر است که به عدم تناسب بین عرضه و تقاضا برمی‌گردد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مشکل مسکن در فیزیک ساخت‌وساز در بخش مسکن نیست بلکه در اقتصاد مسکن است و برای حل این مشکل باید شهرسازی و مشکلات بالادستی مسکن را حل کرد.

او درباره مشکلات بالادستی مسکن گفت: مباحثی همچون رشد جمعیت، جمعیت شهری، جمعیت روستایی، مهاجرت، توازن منطقه‌یی، اقتصاد شهری، اقتصاد روستایی، برنامه‌ریزی مسکن، حاشیه‌نشینی، جامعه هدف، تفکیک جامعه هدف و... از مهم‌ترین مسائل بالادستی بخش مسکن هستند که به دلیل غفلت از آنها در برنامه‌ریزی مسکن در سال‌های گذشته با مشکل بخش مسکن در حال حاضر مواجه شدیم.

شهریاری با اشاره به آمار نخستین سرشماری نفوس و مسکن در ایران در سال ۱۳۳۵ اظهار داشت: براساس این سرشماری جمعیت ایران ۱۹میلیون نفر بود که ۱۳میلیون نفر جمعیت روستایی و ۶میلیون نفر جمعیت شهری محاسبه می‌شد. به این معنا که تناسب جمعیت شهری به روستایی ۳۰ به ۷۰ بود. اما در سرشماری سال ۹۵، این نسبت عکس شد و تناسب جمعیت شهری به روستایی ۷۰ به ۳۰درصد است.

عضو کمیسیون عمران ادامه داد: در سال ۱۳۳۵، تعداد شهرهای ایران ۱۹۹شهر بود که در حال حاضر به ۱۳۰۰شهر افزایش یافته است. چه کسی گفت که باید این اتفاق بیفتد، این نسبت جمعیت شهری به روستایی را چه فرد یا دستگاهی طراحی و کنترل کرد. آیا الزامات ۱۳۰۰شهر در کشور و تمهیدات مورد نظر جهت آمادگی برای رسیدن به این جمعیت اندیشیده شده بود.

او با اشاره به قانون تعاریف شهرسازی اظهار داشت: براساس این قانون، تعداد زیادی از روستاهای کشور به شهر تبدیل شدند. اگر در حال حاضر جمعیت کشور را به تعداد شهرها تقسیم کنیم، به‌طور متوسط جمعیت هر شهر رقمی بین ۴۵ تا ۴۶ هزار نفر خواهد بود اما جمعیت پایتخت ۲۰۰برابر متوسط جمعیت شهری کشور است.

شهریاری یادآور شد: شهرداران تراکم فروخته‌اند و با استفاده از درآمد آن اتوبان همت را ساخته‌اند. بعد دیدند اتوبان همت به دلیل افزایش جمعیت قفل شد، باز هم تراکم فروختند و نیایش را ساختند و این روند بارها و بارها ادامه داشت. به‌طوری که به جمعیت شهرها طی سال‌های گذشته اضافه و از جمعیت روستاها کاسته شد. به گونه‌یی که در حال حاضر نسبت جمعیت شهری ایران به روستایی آن از کشورهایی مانند سوییس و هلند نیز بیشتر است. آیا این یک مزیت است که به آن افتخار می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای حل مشکل مسکن باید به این مسائل بالادستی پرداخته و به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

 

نمی‌توان مشکل ترافیکی تهران را در ۴سال حل کرد

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نمی‌توان مشکل ترافیکی تهران را در این چهار سال حل کرد، ادامه داد: با جهت‌گیری‌های درست می‌توان بخشی از مشکلات آلودگی هوای تهران را حل کرد و در این راستا باید از تجربیات مفید بقیه دنیا استفاده کنیم.

به گزارش ایلنا، محسن پورسیدآقایی گفت: نقش فناوری اطلاعات باید پررنگ‌تر شود.

او با تاکید بر اینکه دایما در حال رصد ترافیک هستیم، افزود: در این فرصت کمی که از مهر می‌گذرد، طرح‌های معاونت در راستای کاهش ترافیک از جمله شناور شدن ساعت کار صبح کارکنان و ممنوعیت ورود کامیونت‌های حمل بار به محدوده زوج و فرد و انعکاس رسانه‌یی برای اجتناب از سفرهای غیرضروری در کل نتیجه خوبی به همراه داشت و در روزهای کاری دو هفته اول مهر نسبت به سال گذشته طول ترافیکی به‌طور متوسط 21درصد کاهش یافت.

او با تشکر از همکاری مردم در هفته‌های آغازین مهر برای کاهش حجم ترافیک نتایج طرح آزمایشی خط اتوبوسرانی سرویس مدارس دانش‌آموزان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این خط هر روز 2500 دانش‌آموز را جابه‌جا می‌کند و بر اساس نظرسنجی‌ها 90درصد شهروندان رضایت‌مندی خود را اعلام کردند در همین راستا هیات‌هایی برای تکمیل طرح و صدور کارت‌بلیت به نام دانش‌آموزان در حال کار هستند.

پورسیدآقایی ادامه داد: کارت‌بلیت دانش‌آموزی علاوه بر تخفیف 50درصد برای دانش‌آموزان زمان سوار شدن دانش‌آموز به اتوبوس را با پیامک به اطلاع خانواده و مدرسه می‌رساند و قصد داریم در آینده در هر منطقه حداقل یک خط اتوبوسرانی مدارس احداث کنیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک با بیان اینکه اولویت در مترو توسعه و بالا بردن میزان مسافران جابه‌جا شده است، گفت: اولویت ما افزایش مسافران است و نه افزایش تعداد اتوبوس. در حال حاضر 8درصد رشد جابه‌جایی مسافر در مترو داشتیم اما با کمبود ناوگان روبه‌رو هستیم. بیشترین تقاضای سفر در خطوط یک و چهار است در همین راستا باید فاصله بین ایستگاه به 3دقیقه کاهش یابد.

او ادامه داد: اولویت در خط هفت تامین ایمنی و افزایش عملکرد است فقط اضافه کردن خط و ایستگاه توسعه مترو نیست.

 

 

ارسال نظر