اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۱۹

 علت مصرف بی‌رویه حجم اینترنت موبایل

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ناآگاهی و مدیریت نامناسب تلفن همراه عمده دلیل مصرف بی‌رویه حجم اینترنت توسط کاربران است. به گزارش ایرنا، محمدجواد آذری‌جهرمی در جمع خبرنگاران افزود: بررسی‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از گزارش‌های مردم درباره اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی نشان داد که این موضوع دلیل‌های زیادی دارد اما عمده‌ترین آنها نا آگاهی مردم در استفاده از خدماتی بود که در اختیار آنها قرار دارد. عضو هیات دولت دوازدهم، مناسب نبودن امنیت «مودم وای- فای» مردم که سبب شده رمز عبور آنها توسط دیگران مورد شناسایی قرار گیرد را یکی از دلایلی برشمرد که سبب شده از حجم اینترنت سوءاستفاده شود. آذری‌جهرمی انجام به روزرسانی نرم‌افزارها به صورت خودکار و مدیریت نکردن کاربران روی آن را از دیگر دلایل مصرف حجم اینترنت ذکر کرد و گفت: البته دلیل‌های متعدد دیگر وجود داشت که سبب مصرف حجم اینترنت شده است. وزیر ارتباطات با بیان اینکه مردم از این موضوع رضایت ندارند، گفت: وظیفه اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم به عهده شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی است که ابزاری ارائه کنند که مردم بتواند از میزان مصرف اینترنت خود آگاهی یابند. به گفته وی، پس از بررسی شکایت‌های مردم و اعلام اینکه بیشترین نارضایتی از کجاست، اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار گرفت و این روند همچنان ادامه خواهد یافت. آذری‌جهرمی اضافه کرد: اطلاع‌رسانی‌ها سبب شد تا بسیاری از شکایت‌ها کاهش یابد و در 3ماهه بعد هم که گزارش منتشر می‌شود، متوجه کاهش شکایت‌ها خواهیم بود. وزیر ارتباطات انتشار گزارش را دارای اثر پیشگیرانه عنوان کرد و گفت: شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت با انتشار گزارش‌ها به موضوع حساس شده‌اند. عضو هیات دولت دوازدهم از بررسی میدانی دیگری در این باره اطلاع داد که نتایج آن نشان از بیشتر شارژ کردن حجم اینترنت خریداری شده از سوی مردم توسط شرکت‌های عرضه‌کننده است. آذری‌جهرمی به گزارش‌های ارسال شده توسط شرکت‌ها درباره توجیه این روند اشاره کرد و گفت: چنین گزارشی پذیرفته نیست زیرا شرکت‌ها باید آن چیزی را که کاربر خریداری کرده به وی ارائه دهند نه بیشتر از آن و نه کمتر و این روند باید پس از گزارش کامل رگولاتوری مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم چندی پیش گفت: مردم از حجم‌فروشی رضایت نداشتند. بر این اساس کمیته‌یی تشکیل شده است تا روش مناسب‌تری اتخاذ کند. وی ادامه داد: کاربران باید بتوانند اینترنت داخلی را با سرعت مناسب و حجم مورد نیاز خریداری و در بازه زمانی مشخص استفاده کنند.

 توسعه دولت الکترونیک یکی‌از مطالبات رییس‌جمهور

رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور گفت: دکتر روحانی بر نهایی‌شدن طرح دولت الکترونیک در دولت دوازدهم تاکید ویژه دارند. به گزارش ایسنا، امیر شجاعان در نشست مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات استان سمنان اظهار کرد: توسعه دولت الکترونیک یکی از مطالبات اصلی رییس‌جمهور است و بر ضرورت اجرایی کردن آن در این دولت اصرار دارد. وی با بیان اینکه بحث توسعه الکترونیک در افزایش شفافیت و کاهش فساد اداری بسیار موثر است، افزود: رییس‌جمهور تاکید دارند دولت الکترونیک در همین دولت به جایگاه اصلی خود برسد. رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور با تاکید بر لزوم توجه به توسعه بخش خصوصی خاطرنشان کرد: دنیا به سرعت درحال حرکت است و ما باید با استفاده از ظرفیت‌های خوب کشور و استان، سرعت خدمت‌رسانی به مردم را بالا ببریم. وی با اشاره به عملکرد خوب استان سمنان در طرح توسعه دولت الکترونیک اضافه کرد: استان سمنان در ارزیابی‌های وزارت کشور به عنوان استان برتر در حوزه انتخابات تمام الکترونیک انتخاب شده است. شجاعیان با بیان اینکه استان سمنان ظرفیت توسعه الکترونیک را دارد خاطرنشان کرد: استان سمنان به واسطه زیرساخت‌های مختلف و بهره‌مندی از توانمندی انسانی و زیرساختی این توان را دارد که بسیاری از طرح‌های پایلوت ملی را در آن اجرایی کنیم. رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور از آمادگی این مرکز برای همکاری در تکمیل و توسعه طرح دولت الکترونیک در استان خبر داد.

 انرژی خورشیدی شاید وقتی دیگر

درحالی که استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی و بادی در جهان شتاب زیادی گرفته، اما در کشور ما ضرورت استفاده از این انرژی‌ها نهادینه نشده است. بازار تامین انرژی یک بازار رقابتی است که در آن تولید برق در نیروگاه‌های بادی در مقایسه با نیروگاه‌های سوخت‌های فسیلی برتری‌های نوینی را پیش روی کاربران قرار داده است. از برتری‌های نیروگاه‌های بادی این است که در طول مدت زمان عمر خود، سال‌های زیادی انرژی را بدون نیاز به هزینه سوخت تولید خواهند کرد، در حالی که هزینه دیگر منابع تولید انرژی در طول این سال‌ها افزایش خواهد یافت. فعالیت گسترده بسیاری از کشورهای جهان برای تولید الکتریسیته از انرژی باد، سرمشقی برای دیگر کشورهایی است که در این زمینه راه درازی در پیش دارند. بسیاری از منابع اقتصادی درحال رشد در منطقه آسیا واقع شده‌اند و اقتصاد رو به رشد کشورهای آسیایی ازجمله ایران باعث شده تا این کشورها بیش از پیش به تولید الکتریسیته احتیاج داشته باشند و به تولید الکتریسیته از منابع غیرفسیلی اقدام کنند. افزون بر این موارد، نبود شبکه برق سراسری در بسیاری از بخش‌های روستایی در کشورهای آسیایی نیز مهر تاییدی بر سیستم‌های تولید الکتریسیته از انرژی باد زده است. پس در خصوص آینده اقتصادی استفاده از انرژی باد در ایران می‌بایست گفت استفاده از این انرژی موجب صرفه‌جویی فرآورده‌های نفتی به عنوان سوخت می‌شود. صرفه‌جویی حاصله در درجه اول موجب حفظ فرآوردهای نفتی شده که امکان صادرات و مهم‌تر اینکه تبدیل آن را به مشقات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا فراهم می‌کند. در درجه دوم تولید الکتریسیته از این انرژی فاقد هر گونه آلودگی زیست محیطی بوده که همین عامل کمک شایانی به حفظ طبیعت سالم محیط زیست بشری کرده و در نتیجه مسیر برای نیل به توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی فراهم می‌شود.

 

ارسال نظر