حجم درختان قطع شده در جنگل‌های شمال 300 هزار متر مکعب است

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۸۰

ناصر مقدسی قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال یک امر راهبردی است که نظام و حاکمیت برای نجات باقی مانده جنگل‌ها، آن را اجرا کرد.

وی افزود: براساس اجرای طرح تنفس جنگل، هیچ‌گونه بهره‌برداری از درختان قطع شده و سالم صورت نخواهد گرفت.

به گفته مقدسی در کنار توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال، برای قاچاق چوب و پروژه عمرانی ناسازگار با جنگل، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا فشار از روی جنگل‌های شمال برداشته شود.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع با بیان اینکه حجم درختان قطع شده در جنگل‌های شمال حدود 300 هزار متر مکعب برآورده می‌شود، بیان کرد: طی چهار سال اخیر بر اثر وزش باد در برخی مناطق با حجم زیاد درختان قطع شده روبه‌رو شدیم که یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها موظف به صیانت از درختان سرپا و قطع شده است.

به گفته وی درختان قطع شده در مناطقی که به صورت انباشت روی هم قرار دارند به دلیل جلوگیری از شیوع آفات و حریق با مجوز واحدهای استانی از جنگل خارج خواهد شد.

این مقام مسوول با بیان اینکه مجاز به اجرای طرح زراعت چوب در محدوده جنگل نیستیم، گفت: برای تامین منابع سلولزی مورد نیاز واحدهای صنعتی، بحث زراعت چوب در اراضی متعلق به اشخاص پیگیری می‌شود.

وی در خاتمه یادآور شد: سازمان جنگل‌ها در جهت توسعه زراعت چوب اقدام به ارائه کمک‌های فنی و مشاوره‌ای، توزیع نهال رایگان و اعطای تسهیلات ارزان قیمت خواهد کرد تا در اراضی دارای پوشش گیاهی آب و خاک مناسب، کاشت درختان سریع رشد توسعه یابد.

 

ارسال نظر