ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی و صادرات

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۸۲
ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی و صادرات

مدیرعامل یک گروه حمایتی- تولیدی از برنامه‌ریزی برای توسعه کشت فراسرزمینی در جمهوری آذربایجان در قالب قراردادهای مشترک با هدف تولید محصولات کشاورزی برای بازار این کشور و حتی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

مدیرعامل گروه حامی در سومین و آخرین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اکسپو 2017 باکو در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این گروه از پارسال برای عمل به سیاست‌های دولت در زمینه کشت فراسرزمینی با حضور در جمهوری آذربایجان، کشت ذرت دانه‌یی را به صورت نمونه در 250هکتار آغاز کرد که موفقیت‌آمیز بود.

به گفته «رحیم مطهرنژاد» امسال این اقدام با انعقاد قرارداد مشارکتی با شرکت‌های این کشور در سطح گسترده‌تری در دستور کار قرار می‌گیرد.

«در چارچوب این قرارداد، تامین آب و زمین بر عهده شرکت‌های جمهوری آذربایجان و تامین دانش فنی و مدیریت بر عهده طرف ایرانی است.

این مسوول اضافه کرد: ما برای توسعه کشت فراسرزمینی در این کشور هیچ محدودیتی نداریم و هر چقدر طرف مقابل به انعقاد قرارداد مایل باشد و بتواند امکانات را تامین کند به توسعه کشت می‌پردازیم.

«2 هدف اصلی، ارزآوری از راه تولید محصول برای بازار جمهوری آذربایجان و تولید برخی محصولات مورد نیاز داخلی ازجمله جو و یونجه است». مطهرنژاد درباره پیگیری کشت فراسرزمینی در اوکراین گفت: این کشور نیز از آب فراوان و زمین‌های بسیار حاصلخیز و مرغوب برخوردار است اما به حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران نیازمندیم.

چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد، دولت یازدهم به دلیل کمبود منابع آبی طرح کشت فراسرزمینی برای برخی کالاها ازجمله ذرت دانه‌یی و دانه‌های روغنی را به طور جدی پیگیری می‌کند.

«محمود حجتی» اعلام کرد: در دولت یازدهم نزدیک 800 هزار تا یک میلیون هکتار زمین کشاورزی کشورهای دیگر برای کشت فراسرزمینی ایران تایید و قرارداد آنها منعقد شد.

به گفته وی با توجه به عرصه‌های آبی و خاکی کشور شاید نتوانیم برای خودکفایی در تولید به این عرصه‌ها اتکا کنیم زیرا برای برخی محصولات همچون ذرت دانه‌یی به دلیل پیشرو بودن صنعت دام و طیور و توسعه بقیه صنایع، تقاضای روزافزونی وجود دارد.

 لزوم تامین زیرساخت‌ ترانزیت کالا

از سوی دولت

مطهرنژاد گروه حامی را یک شرکت مادرتخصصی(هلدینگ) و نهاد عام‌المنفعه غیردولتی با بیش از 70سال سابقه معرفی کرد: این شرکت در 14گروه تولید صنعتی، کشاورزی و خدماتی فعالیت می‌کند که شامل تولیدات کشاورزی و دامپروری، صنایع پوشاک، صنایع چوب، صنایع فلزی، قطعات خودرویی، مبلمان شهری، مونتاژ یا تکمیل کالاهای مورد نیاز شهرک‌های صنعتی، آبخیزداری و جنگلکاری، امور بازرگانی، خدمات الکترونیک و‌ای. تی، عمران و ساختمان و خدمات فنی و مهندسی است و به زودی یک شرکت نفت و پالایش را در منطقه عمومی عسلویه به بهره‌برداری می‌رساند.

وی از دولت خواست با راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی میان ایران و کشورهای همجوار دریای خزر در انتقال محصولات و تولیدات مختلف به این کشورها و نیز ایران، یاری رسان شرکت‌های فعال باشد. مدیرعامل گروه حامی اضافه کرد: شکل‌گیری معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه و همراهی هر چه بیشتر سفارتخانه‌ها و رایزنان اقتصادی با بازرگانان به این امر کمک می‌کند.

مطهرنژاد همچنین بر لزوم تشکیل یک کنسرسیوم صادراتی در کشور برای منسجم‌سازی صادرکنندگان و زمینه‌سازی برای همنوایی آنان در مسائل صادراتی همچنین اولویت‌بخشی به استان‌های مرزی و همجوار کشورهای همسایه در تامین امکانات و خدمات مورد نیاز آنها برای توسعه مراودات اقتصادی تاکید کرد.

به گفته وی، چین با وجود فاصله بیش از 15هزار کیلومتری با جمهوری آذربایجان، بازار این کشور را در بسیاری عرصه‌ها قبضه کرده اما ایران با کمترین فاصله از این کشور در تامین کالاها و خدمات آنان نقش چندانی ندارد.

 نیاز به تشکیل وزارت بازرگانی و صادرات

این مسوول با انتقاد از رای نیاوردن پیشنهاد تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم جمهوری اسلامی ایران به وزارت بازرگانی و صادرات نیازمند است تا به مقوله خطیر صادرات که از سال‌ها پیش مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است با دقت و حساسیت بیشتری توجه شود.

نمایشگاه بین‌المللی صنعت و نمایشگاه بین‌المللی ساختمان به طور همزمان از بیست و دوم تا بیست و چهارم شهریور ماه در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

این نمایشگاه در فضایی به مساحت 8 هزار متر مربع در دو سالن در مرکز نمایشگاهی باکو اکسپو سنتر درحال برگزاری است.

در مجموع 52 شرکت شامل 20شرکت ایرانی و 32شرکت خارجی از 15کشور ازجمله جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند همچنین 110نفر تاجر و فعال بازرگانی خارجی تاکنون برای حضور در همایش این رویداد(بیزینس‌فروم) در باکو حاضر شده‌اند.

هدف از برپایی این نمایشگاه ایجاد فرصت برقراری ارتباط و شناسایی شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی، آشنایی با آخرین دستاوردها و فناوری‌های روز جهان، ایجاد فرصت انعقاد قراردادهای کاری، شناسایی نمایندگان فعال، فراهم‌سازی زمینه مناسب برای ارائه آخرین دستاوردهای نوین علمی، پژوهشی و صنعتی در حوزه‌های مختلف صنعتی، افزایش کیفیت تولید با توجه به استانداردهای جهانی و تبادل تجربیات شرکت‌ها با یکدیگر در یک مکان مناسب و زمان کوتاه است.

دیدار با طرف‌های تجاری، دستیابی به اطلاعات طرح‌ها و مناقصه‌ها در بازار کشورهای همسود- سی.‌ای. اسCIS- و جمهوری آذربایجان و بازاریابی با تضمین امنیت سرمایه‌گذاری از اهداف دیگر این نمایشگاه 3روزه به شمار می‌رود. براساس آمارهای موجود، جمهوری آذربایجان با رقمی نزدیک به یک میلیارد دلار واردات از جمهوری اسلامی ایران در سال 16-2015 بین جمهوری‌های CIS مقام نخست را دارد. ایران نیز جزو 5 کشور نخست صادرکننده جهان به این جمهوری است.

کل صادرات جمهوری آذربایجان در سال 16-2015 میلادی 27میلیارد و 800 میلیون دلار و واردات آن 11میلیارد دلار بود.

بخش صنعت این کشور با بیش از 5 میلیارد دلار، نخستین و بیشترین سهم از واردات را داراست و صادرات ایران به جمهوری آذربایجان در بخش صنعت نیز در مقام نخست قرار دارد.

دو کشور مرز مشترک، اشتراکات دینی و مذهبی، فرهنگی و آداب و رسوم مشابهی دارند و به دلیل هم مرز بودن هزینه‌های تجارت(صادرات و واردات) آنها نسبت به سایر کشورهای عضو سازمان کشورهای همسود بسیار کمتر است.

 

 

ارسال نظر