حضور شهردار در دولت و حل معضلات پایتخت

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۹۸

کرسی شهرداری تهران سرانجام پس از 14سال با تصمیم رییس‌جمهوری به هیات دولت بازگشت. دعوت از شهردار برای حضور در جلسه‌های هیات دولت روند تازه‌یی از تعامل میان شهرداری و نهادهای دولتی را رقم خواهد زد. «محمدعلی نجفی» شهردار جدید تهران پانزدهم شهریورماه جاری در جلسه هیات دولت حاضر شد و قفل حضور نیافتن شهرداری در هیات دولت را شکست. پیش از وی «محمدحسن ملک‌مدنی» در سال 1382 به عنوان شهردار تهران در جلسه‌های هیات دولت اصلاحات شرکت می‌کرد، این حضور با تغییر شهردار در دو سال آخر دولت هشتم پایان یافت.

اما حضور نجفی در هیات دولت، رویدادی است که از نگاه نمایندگان پیشین و کنونی شورای شهر تهران باعث افزایش تعاملات میان نهاد شهرداری و دولت خواهد شد و ضمن آگاهی یافتن مسوولان دولت از چالش‌های کلان‌شهر تهران، حل معضلات پایتخت را سرعت خواهد بخشید. «زهرا صدراعظم نوری» عضو پنجمین شورای شهر تهران، «اقبال شاکری» و «رحمت‌الله حافظی» اعضای پیشین شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایرنا دستاوردهای حضور شهردار تهران را در جلسه‌های هیات دولت تشریح کردند.

 افزایش تعاملات میان دولت و دستگاه‌ها

صدراعظم نوری با مثبت ارزیابی کردن این اقدام گفت: بسیاری از چالش‌ها و مسائل کلان‌شهری چون تهران به واسطه اینکه این شهر قطب سیاسی و فرهنگی کشور به شمار می‌رود جزو مسائل است. به طور تقریبی 40درصد از فعالیت‌های اقتصادی کشور نیز در این شهر صورت می‌گیرد. از این رو طرح مسائل تهران در سطح ملی و حاکمیتی، تصمیمی درست و بجا تلقی می‌شود.

به گفته این عضو پنجمین شورای شهر تهران، تعامل شهرداری و شورا با دولت و نهادهای موثر در سطح حاکمیت در برون‌رفت از مشکلات شهری چاره‌ساز خواهد بود چراکه نگاه کلان و ملی به مسائل پایتخت باعث حل و رفع سریع‌تر موانع خواهد شد. بنابراین هر چه تعامل در این مسیر بیشتر باشد، مسائل نیز بهتر و در مسیر درست‌تری رسیدگی خواهند شد.  به گفته صدراعظم نوری، حضور شهردار به عنوان عضوی از کابینه به برقراری تعامل با اعضای دولت کمک خواهد کرد و آنان به ویژه رییس‌جمهوری را نسبت به معضلات تهران حساس خواهند کرد.  وی بر این باور است که همکاری میان دولت و دستگاه‌ها به حل چالش‌های ملی تهران سرعت خواهد بخشید که در این صورت شاهد رویدادهای موثر و ثمربخشی در این عرصه خواهیم بود.

 سرعت بخشی به طرح و رفع چالش‌های پایتخت

شاکری نماینده پیشین شورای شهر ضمن اینکه این اقدام را بسیار مهم، مفید و ضروری ارزیابی کرد، افزود: در دوره چهارم شورای شهر چند بار حضور شهردار را در جلسه‌های هیات دولت خواستار شدیم اما به دلیل نبود سویه‌های سیاسی مشترک میان شهردار وقت تهران و دولت در دو دوره قبلی از شهردار برای حضور در جلسه هیات دولت دعوت نشد و همین مساله باعث لطمه به شهر تهران شد.  به گفته وی، حضور نیافتن شهردار در جلسات هیات دولت باعث شد، دولت تعهدات خود در برابر شهر را نادیده بگیرد و در نتیجه برخی تعهدات انجام نشد. عدم حضور شهردار در جلسات هیات دولت، فهم دقیق، درست و هماهنگ را در حل مسائل و مشکلات از بین می‌برد.  شاکری مسائلی مانند زیرساخت‌های شهری چون آب، گاز، برق، مخابرات و انرژی را جزو موضوعات کلان‌شهری برشمرد که به هیات دولت مربوط می‌شود.

به گفته این نماینده پیشین شورای شهر، چالش بافت فرسوده یکی از مهم‌ترین موضوعات کلان‌شهرهاست که نیازمند تصمیم‌گیری و حضور حاکمیت است و تنها شامل اختیارات شهردار نخواهد شد.  طرح مساله آلودگی هوا و یافتن راهکاری برای کاهش آن از دیگر دستاوردهای حضور شهردار تهران در هیات دولت از نگاه شاکری بود.

وی در پایان با ابراز تاسف از حضور نیافتن شهردار پیشین تهران در جلسه‌های هیات دولت گفت که از این پس با رفع این محرومیت، فضای بهتر و کارآمدتری برای طرح مشکلات شهری وجود خواهد داشت.

 شفاف ‌سازی مطالبات و مراودات مالی

حافظی، عضو پیشین شورای شهر با اشاره به مزایای قابل توجه حضور شهردار در جلسه‌های هیات دولت اظهار کرد: درحال حاضر فرصتی برای انتقال مشکلات شهروندان کلان‌شهر تهران فراهم شده است. در برابر اعضای کابینه نیز از مشکلات شهر آگاهی خواهند یافت. از این رو رفع مشکلات هموارتر خواهد شد.

به گفته وی، مسوولان می‌توانند با ارتباط و تعامل نسبت به حل و فصل و شفاف‌سازی مطالبات یا در اصل مراودات مالی طرفین اقدام کنند درحالی که تا پیش از این به واسطه عدم شفافیت در مباحث مالی هیچ یک از اعضای شورای شهر از میزان مطالبات یا بدهی‌ها اطلاع نداشتند.  حافظی افزود: اکنون به یاری این تعامل می‌توان کمیته‌یی برای شفاف‌سازی مطالبات تشکیل داد و میزان بدهی و مطالبات را به صفر رساند. برای مطالبات باقیمانده نیز می‌توان برنامه‌هایی تدوین و در قالب بودجه سال 1397 تعریف کرد.

این عضو چهارمین شورای شهر تهران در ادامه به حضور برخی وزیران دولت قبل به شکل صوری و تشریفاتی در جلسه‌های شورای شهر اشاره کرد و گفت: این حضور تنها به یک جلسه ختم شد اما اکنون حضور شهردار در جمع دولتی‌ها باعث می‌شود مواردی که پیش‌تر نیز بیان شده بود از وزیران مربوطه پیگیری شود. در این جلسه‌ها وزیران از زبان نمایندگان تهران مشکلات را خواهند شنید و برای حل مشکلات همفکری صورت خواهد گرفت.  عضو پیشین شورای شهر تهران با بیان اینکه حضور شهردار باعث اقتدار شهرداری در تعامل با سایر دستگاه‌ها و ارتباط نزدیک با آنها خواهد شد، این اقدام را به فال نیک گرفت و نتایج اثربخش و عینی را در نتیجه آن پیش‌بینی کرد.

تعامل شهردار تهران با اعضای کابینه دولت دوازدهم بدون شک طرح مستقیم چالش‌ مسوولان و برنامه‌ریزی در جهت رفع معضلات را در پی خواهد داشت. همکاری مسوولان و دستگاه‌های دولتی با شهرداری از این پس امیدواری بیشتری برای بهبود حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی هوا، معضل ترافیک، زیباسازی عمران شهری و تقویت زیرساخت‌ها در دل شهروندان تهران ایجاد خواهد کرد. از همه مهم‌تر اینکه تامین اعتبارات برای طرح‌های عمرانی و شفاف‌سازی در مراودات مالی از دیگر دستاوردهای تعامل شهرداری با هیات دولت خواهد بود.

 

ارسال نظر