چتر حمایتی دولت از کسب‌و‌کارهای نوپا

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۱۶

 

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه‌های حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کسب و کارهای نوپا خبر داد.

حمیدرضا احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از عزم جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشکیل کانون‌های علم و فناوری مانند «پارک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات» برای ایجاد رویه‌های تسهیل‌گری برای ورود به کریدور فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: این موضوع یک مقوله جدی برای ایجاد فرصت‌های شغلی و تولید و عرضه محصولات، توسعه فضای کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها، در اختیار قراردادن امکانات و حمایت‌های علمی و اجرایی زیرمجموعه‌های وزارت خانه است.

 احمدیان ضمن تعریف مفهوم نوآوری در کسب و کار عنوان کرد: داشتن ایده جدید و خلاقانه نوآوری نیست بلکه این ایده باید به محصول تبدیل و عرضه شود و اگر بتواند در فضای کسب وکار موفق شود، می‌تواند منجر به اشتغال پایدار و توسعه بازار گردند که در واقع تمام این مسیر را باید نوآوری نامگذاری کرد؛ در واقع تنها یک اقدام و ایده نیست.

به گزارش ایسنا وی در خصوص اقدامات و برنامه‌های حمایتی این وزارتخانه تاکید کرد: طی سالیان متمادی، موضوع توجه به نوآوری همواره یکی از کم توجه‌ترین موضوعات و برنامه‌ها در کشور بوده که خوشبختانه از دولت یازدهم مسیر توجه به آن آغاز شده و به‌عنوان یک پارامتر جدی در دولت دوازدهم و حمایت‌های وزیر محترم وجود دارد. یکی از مهم‌ترین اهداف ما در این حوزه، سیاست‌گذاری لازم برای کانون‌های علم و فناوری مرتبط با بخش فاوا بوده و مواردی همچون برنامه‌ریزی ارتقای دانش در تولید محصولات جدید، رصد و نیازسنجی بازار وتعامل با سایر بازیگران داخل و خارجی هدف قرار گرفته است.

احمدیان تاکید کرد: چتر حمایتی صرفا تزریق پول نیست. جوانان و فعالان این عرصه حمایت‌های دیگری نیز نیاز دارند زیرا خیلی از کسب و کارهای ما وقتی به محصول می‌رسند بازار و مشتری ندارند. درحالی که لازم است نوآوری و خلق محصول جدید براساس نیاز مشتری ترسیم شود. این مسیر در کشور ما شاید یک مقدار هموار نباشد بنابراین کاری که ما انجام می‌دهیم، این است که با مطالعه و رصد فناوری و نیاز جامعه، فضای درست تجارت و کسب و کار این‌گونه را در کنار روش‌های عرضه و ایجاد بازار داخلی و خارجی و حتی صادرات برای جوان‌ها شفاف کنیم که حتی اگر در مسیر اول در مسیر دوم با شکست مواجه شدند در مسیر سوم موفق باشند این مهم‌ترین مساله‌یی است که در حال پیگیری آن هستیم.

مدیرکل نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری با بیان روش سرمایه‌گذاری در چتر حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی، ایجاد بسترهای لازم برای توسعه صادرات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. آمارها نشان می‌دهد که وضعیت واردات بالایی داریم که البته این موضوع مساله درستی محسوب نمی‌شود اما در صادرات به دلیل مسائل مختلف در عرصه بین‌المللی باید بیشتر کار کنیم و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های مرتبط با این موضوع ارتقای توان دانشی و اجرایی است یعنی جوان‌های فعال در این صنعت لازم است درحد استانداردهای بین‌المللی و در تعامل با شرکت‌های بین‌المللی کارکنند و این معقوله بسیار جدی است؛ در حقیقت به واسطه نوشتن چندتا اپلیکشن خوب ادعا نکنیم که الان تراز و مدل کاری بین‌المللی داریم، در هر حال باید برای ارتقای دانش یک‌سری تمرین‌ها انجام دهیم. مساله بعدی تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی است که در طول این سال‌ها روی این مقوله کار جدی نشده است. در کشور برای صنایع انرژی و کشاورزی و... مدل‌های مناسب و فرآیندهای موردنیاز طراحی و سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد اما برای صنعت فاوا هنوز چندان موفق نبودیم که با توجه به موضوعات اقتصاد دانشی و جایگاه فناوری اطلاعات بسیار حایز اهمیت است. نباید به بهانه‌های مختلف و به جای دعوت از سرمایه‌گذار خارجی، محصولات خارجی وارد کنیم و این یک اشتباه استراتژیک هست. سند پیوست فناوری اطلاعات در همین راستا و برای حمایت از تولیدات داخلی تدوین و ابلاغ شده و اجرای آن در خرید‌های این حوزه در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات الزامی است.

احمدیان اشاره داشت که باید در واقع به روش‌ها و مدل‌های مختلف فضای سرمایه‌گذاری مشترک را شفاف و حضور سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم کنیم اما مشکل نبود روش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ict به دلیل جدید بودن این حوزه است.

وی در مورد نوع فعالیت استارت‌آپ‌ها و نیاز بازار اظهار کرد: درحال حاضر تاکید بیشتر این شرکت‌ها بر خدمات اجتماعی و نیاز شهروندی در این حوزه است اما واقعیت این است که پیشران‌های اقتصادی ما طی ده سال آینده در حوزه‌هایی نظیر گردشگری، معدن و... وجود دارد و باید فضای کسب و کارهای جدید در این حوزه‌ها نیز فعال شود. باید به همه عرصه‌ها توجه شود تا توسعه فضای استارت‌آپی همگن باشد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی در یک هدف مشترک به دنبال شناسایی دقیق پتانسیل‌های استان‌های کشوراست و این ظرفیت‌های استانی می‌تواند تشکیل قطب‌های فناوری را بدهد که ورودی کریدور خواهند بود و سبب ایجاد توسعه مشخص و دقیق در ابعاد ملی خواهد شد.

تحقق اکوسیستم نوآوری و اکو سیستم فناوری با این پیش فرض که توامان و در هم تنیده توسعه یابند از مهم‌ترین اقدامات دولت در این زمینه است که انتظار می‌رود همه بازیگران در این مهم همکاری کنند.

 

 

ارسال نظر