دانش‌آموخته دکترا یک‌میلیون دلار هزینه دارد

۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۱۶

 

مدیرکل اشتغال وزارت کار از پرداخت یارانه دستمزد به استان‌هایی که دارای نرخ بیکاری بالا هستند، خبر داد و گفت: بسیاری از فارغ‌التحصیلان علاقه‌مندند که حتی بدون دریافت وجه کسب مهارت کنند و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی جذب بازار کار شوند.

به گزارش ایسنا، علاءالدین ازوجی در چهل و سومین نشست علمی ـ تخصصی ستفا(سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان) که با حضور معاون اشتغال وزیر کار برگزار شد، اظهار کرد: شکی نیست که فارغ‌التحصیلان دارای مهارت نیستند و از مهارت‌های حرفه‌یی و اجتماعی فاصله دارند و اشتغال‌پذیری آنها از افراد دیپلم و زیر دیپلم سخت‌تر است. با اطلاعاتی که طرح کارورزی داده، بنگاه‌های اقتصادی تمایلی به جذب فارغ‌التحصیلان ندارند لذا دولت و دانشگاه‌ها باید به ‌طور مستقیم و غیرمستقیم هزینه کنند تا این مداخلات باعث جذب جوانان و فارغ‌التحصیلان به بازار کار شود.

وی افزود: در مدت زمان اجرای طرح کارورزی برخی رسانه‌ها و تشکل‌ها به طرح کاج فشار آوردند که ما رسانه‌ها را متقاعد کردیم ولی تشکل‌ها می‌خواهند زیرآب این طرح را بزنند در صورتی که واقعیت این است که سیستم‌های اقتصاد کشور طوری است که ناچاریم به سمت چنین طرح‌هایی برویم.

ازوجی متذکر شد: بخشی از طرح کاج که در واقع کارانه اشتغال جوانان نام دارد، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار است و عمدتا مربوط به سنین ۱۵تا ۲۳سال است. این طرح دربرگیرنده 3 طرح مجزا و وابسته به هم است. خیلی از انحرافاتی که در بحث طرح‌های اشتغال است آنجا به حداقل خواهد رسید و یکی از محورهای اصلی برنامه اشتغال، مداخلات سیاستی است که از طریق آن، طرح کاج بیرون می‌آید.

وی با بیان اینکه طرح‌های اشتغال‌زایی چون کاج کوتاه‌مدت است، افزود: اقتصاد ایران ظرفیت مشخصی برای جذب این کارکرد دارد و طرح‌های بلندمدت را باید در سیاست‌های کلان اقتصادی دنبال کنیم.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد ورودی‌های بازار کار را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، یادآور شد: از سال ۱۳۷۵ به بعد به نرخ بیکاری دانش‌آموختگان افزوده شده و این امر بار مالی و هزینه سنگینی به دولت تحمیل می‌کند.

وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه اشتغال فراگیر، کارکردی که از بازار کار داریم این است که بحث دور رقمی شدن نرخ بیکاری، بالا بودن نرخ بیکاری در مناطق محروم و مرزی، بیکاری جوانان و زنان و بالا بودن هزینه ایجاد فرصت‌های شغلی دغدغه اصلی سیاست‌گذاران در سال‌های آینده خواهد بود.

ازوجی در عین حال هدف طرح کارورزی و خدمات مورد نیاز را پوشش ۲۰۰هزار نفر در سال، ‌پرداخت سهم حق بیمه ۲۳درصدی کارفرما به ازای هر اشتغال جدید و نیاز به تخصیص ۵۱۶ میلیارد تومان در سال عنوان کرد.

وی با اشاره به روند اجرای طرح کارورزی گفت: از هفته گذشته بحث قراردادها انجام شده و تجربه اول ما در سطح استان بوده است. درحال حاضر اطلاعات را از طریق سامانه تکمیل می‌کنیم و امیدواریم که به مرور کار تسهیل شود.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مباحثی که درخصوص ناچیز بودن دستمزد کارورزان ارائه می‌شود، گفت: برخی فارغ‌التحصیلان عمدتا تمایل دارند که چنین دوره‌های کوتاه‌مدتی را طی کنند و بدون پرداخت وجه حاضر به کار هستند. بنگاه اقتصادی هم مهارت‌های لازم را به فرد انتقال می‌دهد که با کمترین هزینه منتقل می‌شود بنابراین با توجه به ارتباط بین بنگاه و فرد این بحث مطرح است که باید هزینه‌یی صورت گیرد ولی این هزینه زمان است و مالی نیست لذا فرد باید دوره‌های کوتاه‌مدت را طی کند تا بتواند وارد بازار کار شود.

ازوجی همچنین از پیش‌بینی یارانه دستمزد برای استان‌هایی که نرخ بیکاری بالایی دارند، خبر داد و گفت: در برخی از استان‌ها این فضا باز گذاشته شده تا بنگاه‌هایی که کارورزان را بهتر جذب کنند علاوه بر بهره‌مندی از معافیت بیمه برای کارفرمایان برای کارورزان هم یارانه دستمزد در نظر گرفته شود.

وی افزود: به عنوان مثال در استان کرمانشاه اگر فرد جذب شد و بنگاه راغب به نگهداری او بود، دولت سهم بیمه کارفرما را مجددا به کارفرما می‌پردازد لذا انتظار داریم این طرح با فیلترهایی که برای آن گذاشته شده با کمترین خطا ادامه یابد.

به گفته ازوجی انتظار اصلی از کارورزی، اجرای طرح نیست بلکه ایجاد اشتغال است تا افراد دوره کارورزی را طی و مهارت‌های اولیه را کسب کنند سپس وارد بنگاه اقتصادی شوند. مدیرکل اشتغال وزارت کار از کشورهای کره جنوبی ژاپن، کره جنوبی و مالزی به عنوان کشورهایی نام برد که سیاست‌های اشتغال آنها معطوف به جوانان بوده است. وی با بیان اینکه نرخ بیکاری جوانان در کشور دو برابر نرخ جهانی است، افزود: اگر کشوری نرخ بیکاری جوانانش پایین‌تر از متوسط نرخ بیکاری جهان باشد، موفق عمل کرده است.

معاون جهاد دانشگاهی و رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان می‌گوید: درحالی نزدیک به ۶۰ هزار دانش‌آموخته دکترا در کشور داریم تنها ۲۰۰۰نفر در سال جذب هیات علمی می‌شوند.

محمدصادق بیجندی در این نشست گفت: متاسفانه در طرح اشتغال فراگیر جای وزارت علوم خالی است. وزارت کار مسوولیت اشتغال را پذیرفته و همه باید همت کنیم و به کمک وزارت کار بیاییم. وی گفت: طرح اشتغال فراگیر کار بزرگی است که وزارت کار شروع کرده و به جای اینکه باری باشیم باید یاری‌دهنده وزارت کار باشیم. معاون جهاد دانشگاهی در عین حال با اشاره به هزینه تربیت دانش‌آموخته دکترا گفت: بنابر اعلام معاونت علمی ـ فناوری ریاست‌جمهوری تربیت دانش‌آموخته دکترا از آموزش عمومی تا دکترا یک میلیون دلار هزینه دارد ولی با وجود اینکه نزدیک به ۶۰ هزار دانش‌آموخته دکترا در کشور داریم، سالی تنها ۲۰۰۰نفر جذب هیات علمی می‌شوند.

وی گفت: وزارت علوم اولویت اول جامعه ما نیست و خطای وزارت علوم بر وزارت کار تحمیل می‌شود، وزارت علوم می‌گوید کار ما فقط آموزش است درحالی که وزارت علوم باید دانش‌آموخته با دانش و نگرش و مهارت تربیت کند.

 

 

ارسال نظر