مزیت‌ عرضه محصولات در بازار فرعی

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۷۲

بازارهای فرعی همواره به طرق مختلف در بورس‌ها وجود داشته و استانداردهای خاص خود را دارند. عرضه‌کنندگانی که به حضور در فضای شفاف بورس متمایل هستند اما شرایط پذیرش در تالار اصلی را ندارند می‌توانند با عرضه محصولات در بازار فرعی از مزیت‌های بورس کالا استفاده کنند.

پویان دارابی، کارشناس بازار سرمایه، روزگذشته در این باره گفت: بازارهای فرعی در بورس‌های مختلف با اهداف مشخصی شکل گرفته و در بورس کالای ایران نیز بازار فرعی برای معاملات املاک و مستغلات و کالاهایی راه‌اندازی شده است که استانداردپذیری لازم و توالی عرضه را ندارند؛ به این ترتیب هر محصولی با رعایت استانداردهای این بازار می‌تواند وارد چرخه معاملات شود.

به گفته وی، در بورس اوراق بهادار بازارهای فرعی زیاد وجود دارد و اگر یک تولیدکننده یا عرضه‌کننده شرایط پذیرش محصول در تالار اصلی را ندارد اما امکان ورود آن به بازار فرعی مهیاست، نباید از مزایای بورس مانند امنیت معاملات محروم شود. وی یادآوری کرد: در بازار فرعی معاملاتی امن را برای خریداران و فروشنده شاهدیم و به این ترتیب معاملات محصولات در این بازار برای طرف‌های معامله، سود دارد. به گفته وی، انجام این معاملات در فضایی به غیر از بازار فرعی می‌تواند هزینه‌های زیادی برای طرف‌های معامله داشته باشد، در حالی که بازار فرعی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها و شفافیت معاملاتی شود.

وی همچنین افزود: کشف قیمت عادلانه و شفاف، رفع معایب روش‌های سنتی مزایده و ایجاد بستری مطمئن برای معامله محصولات فاقد قابلیت عرضه در تالار اصلی، مزیت معاملات در بازار فرعی است. به گفته دارابی، ساختار بازارهای اصلی و فرعی متفاوت است و هر کدام قوانین و استانداردهای خود را دارد و نمی‌توان گفت کالایی نمی‌تواند به بازار فرعی راه پیدا کند. برای نمونه محصولات آف گرید پتروشیمی‌ها به دلیل نداشتن استانداردهای لازم در تالار اصلی عرضه نمی‌شود اما به تالار فرعی می‌رود و خریداران نیز ترجیح می‌دهند به دلیل شفافیت معاملات به این بازار ورود کنند. بر اساس این گزارش، بازار فرعی مکانی برای عرضه کالاهایی محسوب می‌شود که دارای استانداردهای ثابت نیست اما به شفاف‌سازی برای کشف قیمت نیاز دارد. بجز چهار بازار اصلی بورس کالا یعنی تالارهای صنعتی و معدنی، کشاورزی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و آتی، دستورالعمل ایجاد یک بازار دیگر زیرنظر بورس کالا در اواخر سال 1391 به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس رسید تا روند پیشرفت و توسعه معاملات بورس کالا تکمیل‌تر شود که در نهایت به راه‌اندازی تالار فرعی بورس کالا منجر شد. از مزایای عمومی معامله از طریق بورس کالای ایران، تخفیف 10 درصدی از مالیات بر درآمد حاصل از فروش و معافیت از برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آن است.

خروج از نظام قیمت‌گذاری دیگر مزیت عمومی عرضه در بورس کالای ایران است. از مهم‌ترین مزیت‌های راه‌اندازی بازار فرعی بورس کالای ایران از بین بردن تخلف و ابهام ناشی از اجرای روش‌های سنتی مزایده پاکتی به دلیل فراهم‌سازی امکان رقابت برای طیف بیشتری از مشتریان است. همیشه در روش مزایده که با طی مراحل و تشریفات کاغذی همراه است، شک و شبهه‌هایی وجود دارد اما انجام معاملات از طریق تابلو بورس به صورت شفاف، این شبهه‌ها را از بین می‌برد. گفتنی است که روزشنبه در بخش محصولات شیمیایی بازار فرعی بورس کالای ایران 54 تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات و آنیلین عرضه شد.

 

ارسال نظر