کاهش قیمت؛ مهمان تولیدکنندگان فولادی و فلزی

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۷۱
کاهش قیمت؛ مهمان تولیدکنندگان فولادی و فلزی

گروه بورس|

روند نزولی بازار فولادی و فلزی ایران در هفته گذشته با دنبال کردن روند بازار جهانی وارد مرحله جدیدی شد. بطور نمونه ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در مبادلات هفته گذشته در روز شنبه در انزلی 2820 تومان معامله می‌شد ولی تا آخر هفته به 2700 تومان رسید بعضی پیشنهادها هم در قیمت 2680 تومان در فضای بازار شنیده می‌شد.

به گزارش «تعادل »علت کاهش قیمت این بود که عرضه محصولات گیلان در بازار افزایش پیدا کرد تا جایی که کل محموله پیشنهادی گیلان به فروش نرسید. براساس اطلاعات سایت فولاد ایران دومین علت روند نزولی بازار‌های فولادی به خصوص ورق تقاضای بسیار محدود بازار بود در روز‌های که فولاد مبارکه غایب و از عرضه این کارخانه در بورس خبری نبود ورق‌های ضخامت 2.5 تا 15 میلیمتر محصول مبارکه روز شنبه برخلاف سایر تولید‌کنندگان روند صعودی داشت این روند با شدت کمتری روز دوشنبه ادامه یافت میانگین قیمت 2.5 تا 15 میلیمتر شنبه 25956 ریال بود ولی

تا پنج شنبه قیمت به 25900 ریال سقوط کردو علت آن ضعف بازار و فقدان تقاضا بود. همچنین ورق‌های اکسین و کاویان همانند جو حاکم بر بازار روند نزولی داشت که عامل اصلی نزول قیمت و ضعف تقاضا بود، هفته گذشته ورق سرد با روند نزولی روبه‌رو بود با وجود آنکه قیمت دلار در هفته گذشته صعودی بود ولی کاهش تقاضا در این مورد به‌شدت دیده می‌شد زیرا کارخانه‌های مصرف‌کننده در تعطیلات تابستان هستند و پیش‌بینی می‌شود آخر شهریور همین روند ادامه خواهد یافت.

 سقوط قیمت در بازار مقاطع

براساس این گزارش از هفته‌ها قبل همه انتظار سقوط قیمت در بازار مقاطع را داشتند از ابتدای هفته گذشته این امر محقق به صورت سینوسی شروع شد میانگین قیمت میله گرد 14 تا 25 در اصفهان روز شنبه 24750 ریال و در دزفول 24350 ریال بود روز چهارشنبه متوسط قیمت در اصفهان به 23200 ریال و برای دزفول 23600 ریال شد مسابقه تخفیف دادن از یک‌شنبه شروع شد و تا سه‌شنبه به اوج خود رسید همه خریدارها در این روز عقب نشستند در حالی که فروشنده‌ها به دنبال فروش بودند روز چهارشنبه بعدازظهر همه ساکت شدند شمش‌ها از کارخانه تخلیه شده بود آهن اسفنجی با ثبات شده بود و عرضه آن به‌شدت محدود در حالی که قراضه هم در بازار با کمبود روبه‌رو بود. در خلال سه روز کاری حباب قیمت مقاطع تخلیه شد محصولات ذوب آهن از پنج شنبه با 20 تومان افزایش قیمت روبه‌رو شد و کارخانه‌های دیگر هم با فضای ذهنی مثبت نسبت به هفته آینده نگاه کردند در نتیجه همه امیدوار شدند که در هفته آینده روند نزولی قیمت متوقف و بازار بهبود یابد این در حالی است که هنوز موجودی‌های ارزان قیمت در انبارها هست ولی دیگر این موجودی‌ها نمی‌توانند نقش آفرینی کنند فروش این کالاها با قیمتی کمتر از قیمت روز، به معنای زیان برای تاجر است چون بازگشت قیمت به سه ماه قبل ممکن نیست بنابراین جایگزینی کالا با زیان همراه خواهد بود.

 

 

ارسال نظر