آقای وزیر، آب را دریاب!

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۴۹

در حالی که کشورمان به دلیل قرارگرفتن در کمربند خشک زمین و سوءمدیریت منابع آبی در بخش مصرف کشاورزی، صنایع و خانگی با بحران کمبود آب مواجه است، مهم‌ترین خواسته نمایندگان مجلس از گزینه بعدی وزارت نیرو رفع بحران آب با ارائه برنامه قابل اجرا و تبدیل به قانون در این حوزه است.

از 16 وزیر پیشنهادی رییس‌جمهوری برای کابینه دولت دوازدهم تنها «حبیب‌الله بیطرف» از وزارت نیرو جا ماند و رای اعتماد نمایندگان مجلس به مدیریت وی در بدنه دولت به حد نصاب نرسید. از این رو رییس‌جمهوری، براساس اصل 135 قانون اساسی و در حکمی «ستار محمودی» را به سرپرستی وزارت نیرو منصوب کرد.

هر چند که دلایل متعددی (فارغ از آنکه منطقی بوده یا خیر) برای مخالفت با حضور بیطرف در وزارت نیرو مطرح شد اما مهم‌ترین دغدغه و نگرانی نمایندگان مجلس، برنامه‌های وزیر در حوزه آب بود.

«حسینعلی حاجی‌دلیگانی» عضو فراکسیون ولایت در مجلس، بحران آب و دفاع ضعیف را از دلایل رای نیاوردن وزیر پیشنهادی نیرو عنوان کرد و گفت: مساله بحران آب در رای اعتماد وزیر پیشنهادی بعدی نیز تاثیر می‌گذارد.

«ابوالفضل ابوترابی» دفاع بیطرف از پروژه سد گتوند و تاثیر آن در کم آبی منطقه که مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان بازرسی کل کشور علیه این پروژه مطالبی را منتشر کرده بودند، در مخالفت نمایندگان با وی را موثر دانست.

«علی اکبری» نماینده مردم شیراز هم اعلام کرد که دلایل «نه » مجلس به بیطرف بیشتر متوجه چالش‌های آب بود. با نگاهی به گفته‌های نمایندگان مجلس می‌توان دریافت که مهم‌ترین توقع و انتظار بهارستان نشین‌ها از مدیر بعدی که به عنوان وزیر نیرو دولت دوازدهم معرفی می‌شود، برنامه وی در حوزه آب است.  نمایندگان مجلس معتقد هستند؛ در حالی که با کمبود آب در استان‌های جنوبی و مرکزی کشورمان مواجه هستیم، مهم‌ترین برنامه دولت در این وزارت نیرو باید ارائه برنامه عملیاتی در حوزه رفع بحران کمبود آب باشد، برنامه‌یی که ظرفیت تبدیل به قانون و اجرا را داشته باشد.

قرار گرفتن ایران در بخش نیمه خشک و خشک جهان در کنار سوء مدیریت‌های منابع آبی و هدر رفت قابل توجه آب در بخش کشاورزی و احداث صنایع آب بر در مناطق کم آب همه و همه باعث بروز شرایط بحرانی در حوزه آب در کشور شده است.

در 10 سال گذشته متوسط بارش‌ها از 250 میلی‌متر به 242 میلی متر کاهش یافته و از سوی دیگر میزان مصرف آب در ایران 96 میلیارد مترمکعب است و این در مقایسه با 120 میلیارد مترمکعب از کل منابع آب تجدید شونده نشان‌دهنده وضعیت بحرانی آب در کشور است. بنابراین مهم‌ترین خواسته نمیاندگان مردم از وزیر نیرو پیگیری رفع بحران آب با برنامه‌های قابل اجرا است.

«قره خانی» سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایرنا مهم‌ترین عامل و موضوع موافقت نمایندگان مجلس با مدیران پیشنهادی برای تصدی وزارت نیرو، برنامه‌های این افراد را عنوان کرد و گفت: عوامل مختلفی در به حد نصاب نرسیدن رای اعتماد مجلس به «حبیب‌الله بیطرف» وجود داشت اما به این معنا نبود که نمایندگان برنامه‌های وی را قابل قبول ندانشتند چرا که برنامه‌های وزیر پیشنهادی همان اجرای برنامه ششم توسعه بود.

قره خانی درباره اولویت‌های وزارت نیرو در دولت دوازدهم اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقدامات مدیریت منابع آب است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید بپذیریم با بحران آب در کشور مواجه هستیم، ادامه داد: قطعا یکی از عوامل مهاجرت از روستاها و افزایش حاشیه نشینی در حومه شهرها موضوع کم آبی برخی مناطق است که خودعامل نا بسامانی سیستم مدیریت شهری اغلب شهرهای مادر شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه برخی تنش‌های منطقه‌یی به علت موضوع کم‌آبی و برداشت منابع است، افزود: اگر بر سر برنامه‌یی برای رفع بحران آب به توافق نرسیم، احتمال مواجهه شهرهای بزرگ با بحران آب وجود دارد و تمام کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

قره خانی ادامه داد: تصمیم‌گیری‌ها درباره راه‌اندازی صنایع «آب بر» در مناطق کم آب منطقی نبوده و با نفوذ برخی افراد، مجوز تاسیس صنایع مصرف آب بالای آب، صادر شد در حالی که می‌توانستند این کارخانه و صنایع را در شهرهای ساحلی کشور راه‌اندازی کنند و عامل افزایش اشتغال در این مناطق باشند.

وی با انتقاد از مدیریت منابع آبی در حوزه کشاورزی، اظهار داشت: 90 درصد منابع آبی در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و بیشترین هدر رفت هم در همین حوزه است چرا که هنوز هم توزیع آب در بخش کشاورزی از طریق شیوه‌های سنتی انجام می‌شود و نتوانستیم آبیاری بارانی و قطره‌یی را جایگزین روش سنتی غرقابی کنیم، اصلاح تمام این موارد باید در اولویت وزیر نیروی دولت دوازدهم باشد.

 

 

ارسال نظر