مسابقه سپرده‌گیری در وقت‌ اضافه و با نرخ 23 درصد

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۲۵

در پی پرداخت سود 22 تا 23‌درصد از سوی یک بانک خصوصی به سپرده‌های یک‌ساله‌یی که تا قبل از 11شهریور ماه قرارداد آن منعقد می‌شود، ازدحام زیادی در شعب این بانک به وجود آمده است.

به گزارش فارس، یک بانک خصوصی با ابزار مشوق نرخ سود 22 و 23 درصد، برای سپرده‌گذاران شبکه بانکی فرش قرمز به سمت شعب خود گسترده است.

مشاهدات شعب این بانک، حکایت از شکل‌گیری ازدحام سپرده‌گذاران برای افتتاح حساب جدید دارد.

اغلب افراد حاضر در شعبه فرم‌های افتتاح حساب در دست داشته و صحبت‌ها حول نرخ سود 22 و 23‌درصد و مهلت افتتاح حساب بود. در این رابطه یکی از مراجعه‌کنندگان شعبه گفت، یکی از شعب بالای شهر، غلغله است و همه آمده‌اند تا برای سود 22-23‌درصد حساب باز کنند. یکی از سوالاتی که حاضران در شعبه می‌پرسیدند، مهلت افتتاح حساب بود که یکی دیگر از حاضران در پاسخ به دیگران گفت: تا نهم شهریور این شرایط وجود دارد.  اما در بانک‌های دیگر تقریبا خبری نبود. نه ازدحامی و نه خبری از ارائه سود‌های عجیب و غریب. ازدحام در شعب بانک مذکور در حالی است که مسوولان ارشد بانک مرکزی به‌کرات هشدار داده‌اند مردم نسبت به ارائه نرخ‌های غیرمتعارف سود در بانک‌ها و موسسات محتاط باشند و در شرایطی که اقتصاد بازدهی آنچنانی در هیچ بخشی ندارد سپرده‌های خود را به طمع نرخ سود بالاتر درمعرض خطر و ریسک‌های جدی قرار ندهند.

در عین حال این را نیز نباید از نظر دور داشت که وضعیت موجود از تبعات ایجاد فاصله 11 روزه بین ابلاغ بخشنامه و زمان اجرای مصوبه بانک مرکزی است که از نگاه کارشناسی آن دور مانده است. هدایت بخشی از سپرده‌های سایر بانک‌ها به این بانک خصوصی، حجیم‌تر شدن دارایی‌های این بانک و کاهش مقطعی سپرده‌ سایر بانک‌ها، نتیجه این پدیده هیجانی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این بانک، بخش عمده سپرده‌ها را به پروژه‌های خود هدایت کرده که اساسا این نوع سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار بالایی همراه است. بانک مذکور از جمله بانک‌هایی بود که چند سال پیش با دستور بانک مرکزی ادغام و به یک بانک با شعب بیشتر تبدیل شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این بانک از حجم سپرده 5هزار میلیارد تومان، در مدت 5 سال به 80هزار میلیارد تومان سپرده رسیده که بخش عمده این جذب اعتبار با ابزار نرخ سود بالا بوده است.

 

ارسال نظر