ایران یک گام به اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک‌تر شد

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۲۱
ایران یک گام به اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک‌تر شد

تولید 95 درصد مواد غذایی کشور در داخل به معنای خودکفایی و تحقق یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی در این حوزه مهم تولیدی است. صنایع غذایی ایران همچنین راه خود را به سوی بازارهای خارجی هموار ساخته است.

به گزارش ایرنا، صنایع غذایی ایران یکی از حوزه‌های مهم تولیدی است که بخش عمده نیازهای داخلی را تامین ساخته و همچنین پاسخگوی نیاز برخی بازارهای خارجی است. علاوه بر دستاوردهای این صنایع به عنوان نمود تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، در دولت یازدهم اقداماتی جدی برای حمایت از تولید داخلی و صادرات کشور صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد. در چهار سال گذشته همچنین شاهد رونق صادرات غیرنفتی و محصولات پتروشیمی بودیم.

 خودکفایی ایران در صنایع غذایی

تحولی که اقتصاد مقاومتی در صنایع غذایی کشور ایجاد کرد، پیش بردن آن به سوی خودکفایی بود. در همین زمینه مهدی کریمی‌تفرشی رییس هیات‌مدیره تعاونی تولید‌کنندگان موادغذایی از رسیدن کشور به خودکفایی در تامین نیازهای داخلی در صنایع غذایی خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 95 درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و هم‌اکنون به‌طور متوسط سالانه حدود 130میلیون تن مواد غذایی در کشور از سوی تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود.

کریمی‌تفرشی همچنین درباره صادرات محصولات غذایی ایران یادآور شد: صادرات محصولات غذایی طی یک دهه گذشته همواره روندی صعودی داشته و از حدود 500 میلیون دلار در سال 85 درحال حاضر به بیش از 6 میلیارد دلار رسیده است. بیشترین حجم صادرات صنعت غذا به دو کشور همسایه عراق و افغانستان صورت می‌گیرد البته به کشورهای آسیای میانه، روسیه و حتی کشورهای اروپایی و امریکایی هم صادرات مواد غذایی انجام می‌شود. هم‌اکنون عراق، امارات، کویت، چین، افغانستان، ترکیه، جمهوری کره، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، پاکستان و اندونزی کشورهایی هستند که حدود 80درصد از صادرات مواد غذایی ایران به آنها انجام می‌شود.

 حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان

دولت یازدهم در راستای حمایت از تولید داخلی اقدامات گوناگونی را به انجام رسانده است. در این خصوص، پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی می‌تواند موجب رونق در عرصه تولید داخلی شود. بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی هفته گذشته اعلام کرد: تاکنون هزار و 800میلیارد ریال طرح دانش‌بنیان به 5 بانک همکار معرفی کرده‌ایم که تسهیلاتی از این بانک‌ها به شرکت‌ها اعطا شده است.

صندوق نوآوری و شکوفایی برای مشارکت گسترده بانک‌ها برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشگیری از افزایش تعداد نیروی انسانی شاغل در صندوق نوآوری و شکوفایی بخش اعظم فعالیت در زمینه ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان را از طریق بانک‌ها به انجام می‌رساند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از همکاری این صندوق با 5 بانک کشور خبر داد و گفت: تاکنون هزار و 800 میلیارد ریال طرح دانش‌بنیان به پنج بانک همکار معرفی کرده‌ایم که تسهیلاتی از این بانک‌ها به شرکت‌ها اعطا شده است؛ همچنین برای همکاری با 4 تا 5 بانک دیگر در حال مذاکره هستیم.

وی افزود: صندوق از طریق استفاده اهرمی از موجودی خود در بانک‌ها موفق شده خدمات مضاعفی را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کند. رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: نمی‌توان مردم کشور را با واردات بی‌رویه تکنولوژی فقیر کرد و برای توسعه تکنولوژی در کشور هم باید حداکثر امکانات و منابع مالی بسیج شوند. شرکت‌های دانش‌بنیان در دو تا سه سال آینده تحولات عظیمی را در اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی رقم خواهند زد.

 رونق صادرات محصولات پتروشیمی

یکی از مهم‌ترین بند‌های سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر تولید صادرات‌ محور تاکید دارد. تجربیات بعد از انقلاب نشان می‌دهد که اقتصاد زمانی رونق و شکوفایی را تجربه خواهد کرد که تولید بر صادرات متکی باشد. از طرف دیگر برون‌گرایی همراه با درون‌نگری که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است، نشانه دیگری از لزوم توجه به محوریت صادرات در اقتصاد است.

مجموع محصولات صادراتی پتروشیمی ایران از آغاز امسال تا پایان تیرماه به 7 میلیون و 188 هزار تن و ارزش بیش از 3 میلیارد و 496 میلیون دلار رسید.

در مدت مشابه پارسال میزان صادرات 6 میلیون و 847هزار تن به ارزش سه میلیارد و 28 میلیون دلار بود. روند تولید محصولات پتروشیمی در منطقه عسلویه، ماهشهر و... با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده مسیری مطلوب را طی می‌کند و شرکت‌ها با توجه به میزان خوراک دریافتی و نیز برنامه‌های تعمیراتی با هدف تامین نیاز داخل و نیز صادرات محصول تولید می‌کنند.

تا پایان تیرماه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مجتمع پتروشیمی نوری با صدور بیش از 405میلیون دلار محصول، از نظر ارزش پیشتاز مجتمع‌های تولیدی منطقه بود.

پتروشیمی پارس با صادرات بیش از 310 میلیون دلار در جایگاه دوم و پتروشیمی زاگرس نیز با صدور بیش از 299میلیون و 779هزار دلار، رتبه سوم را در این منطقه به خود اختصاص دادند. در مجموع بیش از 3 میلیون و 835هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش بیش از یک میلیارد و 860 میلیون دلار از پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی پارس در 4ماهه نخست امسال به خارج از کشور صادر شد.

مجتمع‌های تولیدی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز تا پایان تیرماه یک میلیون و 837 هزار تن محصول را به ارزش 830 میلیون و 466 هزار دلار به کشورهای مختلف صادر کردند.

 رشد صادرات به اروپا

توسعه صادرات غیرنفتی از جمله راهبردهای مهم در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی بوده که براساس اسناد بالادستی از جمله سند توسعه صادرات غیرنفتی کشور و برنامه ششم توسعه باید برنامه عمل قرار گیرد.

بر اساس گزارش تازه پایگاه خبری کمیسیون اروپا، مبادلات تجاری ایران با اروپا به 9.9میلیارد یورو رسیده است. این رقم در سال 2016، حدود 5.1میلیارد دلار بود.

براساس آمارهای گمرک، میزان صادرات ایران به اتحادیه اروپا که شامل 28 کشور است، از سال 1389 روند نزولی را آغاز کرد و در سال 1392 به کمترین مقدار خود طی سال‌های اخیر، یعنی 900میلیون دلار رسید.

پس از 4 سال متوالی رشد منفی صادرات به اتحادیه اروپا، سرانجام در سال 93 صادرات 900میلیون دلاری ایران به اتحادیه اروپا با رشد 64درصدی نسبت به سال قبل همراه شد و به سقف 5,1میلیارد دلار رسید. همین‌طور میزان واردات ایران از کشورهای اتحادیه اروپا نیز در سال 90 به 8,9میلیارد دلار رسید و پس از آن با شیب ملایمی روند کاهشی خود را تا سال 93 ادامه داد. اما پس از سه سال رشد منفی، ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا سرانجام در سال 93، 10 درصد رشد کرد و به 9.6 میلیارد دلار رسید. در سال‌های بعد نیز با توافق هسته‌ای، روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا افزایش یافت و شیب افزایشی آن، هنوز ادامه دارد.

اعضای اتحادیه اروپا در نیمه نخست 2016 بالغ بر 1.54میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بودند که این رقم در نیمه نخست 2017 با رشد 224درصدی به 5میلیارد یورو رسیده است. همچنین صادرات اتحادیه اروپا به ایران در نیمه نخست 2017 نیز رشد 37درصدی داشته و به 4.9 میلیارد یورو رسیده است.

اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال 2016 بالغ بر 3.56میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بود. آنچه مشخص است در کنار صادرات نفتی ایران به این کشورها، صادرات غیرنفتی نیز رشد ملموسی داشته و عایدات ارزی کشور از این طریق رشد یافته است.

 

ارسال نظر