نقش ایران در آینده اقتصادی سوریه

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۵۰۶

پایگاه خبری و تحلیلی «موسسه خاورمیانه» که یک موسسه تحلیلگر در حوزه منا است در گزارشی به بررسی نقش ایران در بازسازی و ترمیم اقتصادی سوریه پرداخته و با اشاره به سخنان حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن نوشته است: این مقام بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده کشورش آماده است تا نیازهای تجاری سوریه را برآورده کند و شرکت‌های ایرانی مشتاق کمک به بازسازی این کشور ویران شده‌اند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، بنا بر این گزارش وی در دیدار با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه، محمد سامر الخلیل، در دمشق، از دولت سوریه خواست تا نماینده ویژه‌یی برای ترتیب اجرای توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور معین و به ایران اعزام کند. روز پنج‌شنبه، دولت سوریه نخستین نمایشگاه بین‌المللی این کشور را ظرف پنج سال گذشته افتتاح کرد؛ رویدادی که مقامات سوریه از آن به عنوان یک پیروزی یاد می‌کنند. نمایندگان دولت و شرکت‌های 43 کشور از جمله چین، روسیه، مصر، آلمان، بریتانیا و فرانسه در نمایشگاه بین‌المللی دمشق حضور دارند. گزارش شده است که ایران بزرگ‌ترین شرکت‌کننده این نمایشگاه است که 30 شرکت بزرگ ایرانی در این رویداد حضور دارند.

پایگاه خبری موسسه خاورمیانه در ادامه این گزارش می‌نویسد در حالی که جنگ سوریه مدت مدیدی است که به درازا کشیده تهران تلاش‌هایی را برای بازیابی نقش اصلی در زمینه بازسازی و تبدیل شدن به شریک تجاری پیشرو سوریه کرده است.

در ماه ژوئن سفیر ایران در دمشق جواد ترک‌آبادی گفت: ایران آماده است تا به بازسازی سوریه کمک کند.  وی گفت: بسیاری از شرکت‌ها در ایران آماده کمک به سوریه در حوزه‌های مسکن و بازسازی شهری هستند که بهترین خدمات خود را ارائه می‌دهند. وزیر امور خارجه سوریه در گزارش خود گفته است که کشورش برای کمک به ایران در پروژه‌های زیربنایی نیاز به کمک تهران دارد. ترکیه نیز با احمد القدری وزیر کشاورزی سوریه دیدار و گفت‌وگو کرده تا در مورد اجرای توافقنامه‌های دوجانبه پروژه‌های کشاورزی که دو کشور پیشتر امضا کرده بودند، بحث و گفت‌وگو کنند.

به‌طور جداگانه، علاالدین بروجردی رییس کمیته سیاست‌های امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در ماه ژوئن نیز اظهار داشت که ایران علاقه‌مند است تا تخصص‌های خود را در حوزه پروژه‌های عمرانی با دولت سوریه به اشتراک بگذارد. وی گفت: ایران برای بازسازی سوریه با به اشتراک گذاشتن تجارب گذشته خود در زمینه بازسازی عراق پس از جنگ آمادگی کامل برای حضور در سوریه را دارد.

به گزارش رویترز، مقامات سوریه از مشارکت ایران در بازسازی این کشور استقبال کرده‌اند و تاکید کرده‌اند که سرمایه‌گذاری مشترک اقتصادی و حضور شرکت‌های ایرانی در سوریه به بازسازی این کشور جنگ‌زده کمک خواهد کرد و منجر به روابط عمیق‌تر بین دو کشور خواهد شد. اگرچه جنگ سوریه بسیار دور از انتظار نیست، اما بخش خصوصی در حال حاضر تلاش‌هایی را برای حضور در بخش اقتصادی سوریه افزایش داده است. در ماه ژانویه، تهران قراردادهای مهمی با دمشق امضا کرده، از جمله ساخت یک شبکه تلفن همراه در سوریه و پروژه‌های معدنکاری و کشاورزی. این موافقتنامه‌ها طی دیدار یک هیات عالیرتبه سوری به رهبری ایماد خامی نخست‌وزیر سوریه از تهران امضا شده‌اند.

موسسه خاورمیانه در این گزارش می‌افزاید: شکی نیست که شرکت‌های ایرانی این پروژه‌ها را در سوریه اجرا خواهند کرد.

حسین راغب حسین، نایب‌ رییس گروه دوستی ایران و سوریه در خصوص نقش ایران در بازسازی ویرانی‌های سوریه و آینده این کشور خاطرنشان کرد: نکته نخستی که باید به آن اشاره کنم، این است که تمام کشورهای حامی تروریسم هیچ‌گونه جایگاهی در آینده سوریه و بازسازی ویرانی‌ها نخواهند داشت.

وی با اشاره به جایگاه هم‌پیمانان سوریه ابراز داشت: تمامی کشورهای دوست و هم‌پیمان سوریه از جمله ایران جایگاه خاص و ویژه‌یی در آینده سوریه و بازسازی ویرانی‌ها خواهند داشت که این کار براساس پروتکل‌های مشخص شده انجام می‌شود.

 

ارسال نظر