اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۳۰

NGOهای اجتماعی بیشتر کار تبلیغاتی می‌کنند

محسن پیرهادی، رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات مدیریت شهری برای کاهش کودکان کار در شهر تهران اظهار داشت: اگرچه قانون‌گذار تکلیف را به دولت واگذار کرده اما در سال‌های گذشته شهرداری تهران در این خصوص اقدامات زیادی انجام داده است.

وی افزود: بدون شک جمع‌آوری و رسیدگی به وضعیت کودکان کار بر عهده دولت بوده اما سال‌هاست که شهرداری تهران به این موضوع ورود کرده و از نظر شورای شهر هم ورود به این موضوع برای ساماندهی آن مانعی ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه همه نهادها و ارگان‌ها با معضل کودکان کار درگیر هستیم، گفت: اگرچه امروز زیرساخت‌های فرهنگی و هنری افزایش یافته اما معتقدم زمانی که موضوع فرهنگ در میان باشد خود وزارت فرهنگ و ارشاد باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد چراکه درحال حاضر بار فرهنگ‌سازی بر دوش شهرداری تهران است.

پیرهادی تاکید کرد: درحال حاضر شهرداری تهران از پول عوارض مردم برای آنها رفاه ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه از سال‌های گذشته تاکنون گروه‌های حرفه‌یی تشکیل شده شده و درحال سوءاستفاده از کودکان هستند، تاکید کرد: عده‌یی از دلسوزی مردم و حس ترحم آنها سوءاستفاده و سودجویی می‌کنند که این امر باید ساماندهی شود.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: در شهرهای پرجمعیت دنیا بحث کودکان کار مطرح شده و این موضوع تنها مختص تهران نیست اما باید برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به دنبال یک راهکار مناسب بود چراکه مسائل اجتماعی در شهر تهران پررنگ‌تر است.

پیرهادی ادامه داد: اگرچه در شهرداری تهران در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی اتفاق‌های خوبی رخ داده اما باید به غیر از بحث جمع‌آوری برای آموزش افکار عمومی از رسانه‌های مختلف حتی تریبون‌های مساجد، مدارس، فرهنگسراها، رسانه ملی، دانشگاه‌ها، مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم تا مردم بدانند که در برخورد با کودکان کار چه واکنشی باید نشان بدهند.

وی اضافه کرد: معتقدم مردم بهترین کسانی هستند که می‌توانند موضوع آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کنند اما در کنار مردم و شهرداری نهادها و سازمان‌هایی مانند بهزیستی، کمیته امداد هم باید به صورت رسمی و تخصصی به این موضوع ورود کنند.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بحث جمع‌آوری، آموزش و رسیدگی‌های بعدی به موضوع آسیب‌های اجتماعی دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: بدون تردید اگر از مجموعه ناجا و شهرداری بخواهیم که با همکاری یکدیگر در مدت زمان 24ساعت شهر را از متکدی و کودکان کار جمع کنند، این کار را انجام می‌دهند اما اینکه بعد از جمع‌آوری با این افراد چه باید بکنیم؟ موضوعی است که هنوز نیاز برنامه‌ریزی دارد.

پیرهادی با بیان اینکه امروز در حوزه رسیدگی بعد از جمع‌آوری کودکان کار دچار مشکل و خلأ هستیم، تصریح کرد: تنها با کمک نهادهای متولی می‌توانیم این مشکل را برطرف کنیم چراکه بخشی از NGO‌هایی(سازمان‌های مردم نهاد) که در این بخش فعالیت می‌کنند یا توان کافی برای مدیریت این موضوع ندارند یا اینکه کارهای نمادین انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: بیشتر NGOهایی که داوطلبانه به موضوع آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا می‌کنند، کارهایشان مانور تبلیغاتی برای تشکیلات خودشان است و مساله را حل نمی‌کنند. رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه امروزه وضعیت اقتصادی و معیشتی گروهی دچار مشکل شده است، گفت: همه NGOها باید به نقطه‌یی برسند که همراه شهرداری و دستگاه‌های اجرایی باشند درحال حاضر NGO‌های ثبت شده که خدمات می‌دهند کم نیستند ولی کار برخی از آنها گذری است.

تولید 2.2 میلیون تنی برنج

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی از پیش‌بینی تولید 2.2 میلیون تنی برنج در سال جاری خبر داد و گفت: با ورود محصول جدید به بازار شاهد آرامش تدریجی در قیمت برنج هستیم که کیلویی حدود ۹۰۰۰ تومان در استان‌های شمالی عرضه می‌شود.

کاوه خاکسار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وضعیت تولید برنج در سال جاری مناسب است و پیش‌بینی می‌کنیم که در هر هکتار ۲۰۰ کیلوگرم عملکرد برنج نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کند. هم‌اکنون از حدود ۲۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت برنج در استان مازندران ۷۰ درصد معادل حدود

۱۵۰ هزار هکتار برداشت شده است که تا پایان هفته جاری به ۸۰ درصد می‌رسد. همچنین در استان گیلان به دلیل تفاوت شرایط اقلیمی و زمان برداشت این میزان به ۴۰ درصد یعنی حدود ۹۵ هزار هکتار از ۲۳۰ هزار هکتار رسیده است.

وی افزود: سطح پرورش برنج رتون در استان گیلان به ۸۰هزار هکتار در سال جاری زراعی رسید که نسبت به سال گذشته ۱۰ هزار هکتار افزایش را نشان می‌دهد همچنین در استان مازندران نیز این عدد به ۵۰ هزار هکتار یعنی ۵۰۰۰ هکتار بیشتر از سال گذشته رسیده است. همچنین کشت مجدد برنج تاکنون حدود ۳۷۰۰۰ هکتار بوده است که احتمال افزایش آن تا حدود ۴۰ هزا رهکتار وجود دارد.

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد سطح زیر کشت و تولید برنج در استان‌های شمالی است، ادامه داد: هم‌اکنون وضعیت بازار برنج بهتر از گذشته شده با ورود محصول جدید قیمت آن نیز در بازار منطقی‌تر می‌شود. چرا که هر کیلوگرم برنج کیفی درجه یک در استان‌های شمالی هم‌اکنون حدود ۹۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

خاکسار با اشاره به پیش‌بینی تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی برنج در سال جاری ادامه داد: برداشت برنج تا آبان‌ماه ادامه دارد و ممنوعیت واردات نیز تا آخر این ماه بر جای خود باقی خواهد بود تا تولیدکنندگان بتوانند در شرایط بهتری محصول خود را به بازار عرضه کنند. البته در حال حاضر وضعیت بهتری برای شالیکاران وجود دارد. آنها به صورت فعال در اراضی خود مشغول به کار و برداشت برنج هستند.

 

 

ارسال نظر