خوش‌بینی به حضور افراد با سابقه در حوزه بازرگانی

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۲۸

حضور وزرای پیشنهادی دولت در پارلمان بخش خصوصی و ارائه برنامه‌های آتی بیانگر اهمیت تعامل بین فعالان بخش خصوصی و دولت است. همچنان که ترجیع‌بند صحبت‌های دو وزیر تاکید بر هم‌افزایی و همکاری بین بخش خصوصی بود. اگزیم نیوز در گفت‌وگو با تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی ایران دیدگاه بخش خصوصی نسبت به وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار داده است.

 ابوالفضل گلپایگانی‌روغنی، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران معتقد است: به عقیده من آقای شریعتمداری روی حوزه کاری خود مسلط است و این یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. کماکان نظر من این است که ما در حوزه صنعت ضعف‌هایی داریم اما خوشبختانه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دیدگاه‌های خوبی برای سر و سامان دادن به وضعیت صنایع کشور دارند. آقای شریعتمداری با برنامه وارد این عرصه شده که دلیل آن داشتن سوابق مستمر و طولانی است که در این حوزه داشته‌اند و تسلط وی به حوزه صنعت نویدبخش آغاز دوره‌یی بهتر به نسبت سال‌های قبل است.

 احمد پورفلاح، عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز در این باره گفت: طبق تجربیات قبلی، صحبت‌های قبل از انتخابات خوب و خوشبینانه است و قول همکاری در زمینه‌های متفاوت داده می‌شود. امیدوارم بعد از قبول مسوولیت بتوان تفاهم بین دولت و بخش خصوصی که از آن صحبت می‌شود را در عمل دید و گرفتاری‌های دولتی، محدودیت‌ها و روابط تنظیم نشده بین وزارتخانه‌های اقتصادی مانع از تحقق وعده‌های داده شده شود. در معدود مواردی وزرا قبل از رای اعتماد با بخش خصوصی جلسه می‌گذاشتند. این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم. شناخت قبلی من از جناب شریعتمداری در حوزه بازرگانی است. در این حوزه بازنگری قانون تجارت را دستور کار قرار داده و به سمت عضویت در WTO رفتند که به دلایلی کامل به نتیجه نرسید اما در مجموع عملکرد ایشان موفقیت‌آمیز بوده است. من امیدوارم در استراتژی توسعه صنعتی بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی کاشان مطالب ارائه شده وزرا را حساب شده، ارزیابی کرد و گفت: معمولا گفته‌ها بی‌نقص هستند. باید منتظر بود تا در عمل چه اتفاقی می‌افتد. گره تولید ما در بحث تجارت است یعنی اگر کسب‌وکار راه بیفتد حال و روز تولیدمان خوب می‌شود. احساس می‌کنیم شریعتمداری به دلیل سابقه و رویکردهایی که در این حوزه دارند، عملکرد بهتری نسبت به وزرای قبلی خواهند داشت. میرعلا محمدصادقی نیز اذعان کرد: شریعتمداری در صحبت‌های خود تاکید زیادی بر جذب همکاری دست‌اندرکاران مسائل اقتصادی داشتند به خصوص از تولیدکنندگان و صادرکنندگان درخواست کردند که با وزارت صنعت همکاری نزدیک‌تری داشته باشند چراکه برطرف کردن مشکلات حوزه تولید و صادرات جز همکاری تنگاتنگ اتاق‌های بازرگانی و دولت برطرف نخواهد شد.

وی افزود: شریعتمداری در زمان تصدی ایشان در وزارت بازرگانی مرتب به اتاق‌های بازرگانی سرکشی می‌کردند و با تشکیل جلسات مستمر با مسوولان اتاق بازرگانی برای برطرف کردن مشکلات و پیداکردن راه‌حل نشان دادند که اهمیت نقش بخش خصوصی را در اقتصاد درک می‌کنند الان هم همان روش را در پیش گرفته‌اند. همه ما امیدواریم با تصدی ایشان و نزدیکی بیشتر بخش خصوصی و دولت رونق به اقتصاد ایران برگردد.

حسن فروزان‌فرد، نایب‌رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت‌وگو با اگزیم نیوز در این باره گفت: محتوای صحبت وزرای پیشنهادی اقتصاد و صمت چیز تازه‌یی نبود و می‌توان گفت، تکرار خیلی از نکاتی بود که قبلا مطرح شده است. به نظر من در این دور از انتخاب وزرای اقتصادی سوابق افراد معرفی شده مهم است. به خصوص سوابق آقای شریعتمداری در وزارت بازرگانی و معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری ما را امیدوار می‌کند به پایبندی جدی‌تر به ساماندهی فضای کسب‌وکاری که در آن جایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت جایگاهی صرفا حاکمیتی باشد.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد با توجه به رویکردهای شریعتمداری، عرصه برای فعالیت‌های رقابتی و خصوصی‌سازی واقعی بازتر شود. امیدواریم با دقت و حساسیتی که در این دوره از همه بخش‌های مرتبط با اقتصاد شاهدیم نتایج بهتری نسبت به گذشته کسب کنیم.

فروزان‌فرد افزود: ما به سهم خود در کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری تلاش داریم چشم بینا و گوش شنوای دولت باشیم. این کمیسیون با پیگیری مجدانه و دقیق فعل و انفعالات فضای کسب‌وکار را سنجیده، نکات و مسائل را در تعامل با تشکل‌ها و انجمن‌ها جمع‌بندی و درخواست‌ها را ساماندهی کرده و از طریق هیات رییسه اتاق برای وزارتخانه بفرستیم.

 

ارسال نظر