چالش‌های پیچیده در بازار سنگ‌آهن

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۵۲

رییس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن ایران در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز در رابطه با چالش‌های مطرح در حوزه مواد معدنی گفت: دولت تغییر کرده اما هنوز وزیر صنایع در کار خود مشغول نشده و به همین دلیل تاکنون ابلاغیه جدیدی درباره صادرات مواد معدنی اعلام نشده است که امیدوارم با تدبیر در دولت جدید بتوانیم مشکلات سال‌های قبل را پایان دهیم.

کیوان جعفری‌طهرانی ادامه داد: فشار در هر بخشی اعم از عوارض، مالیات و غیره اگر از حد عرف خارج شود باعث مهر پایانی بر نامه فعالان اقتصادی آن بخش می‌شود و باید گفت اگر دولت بر تصمیمات خود پافشاری کند معادن به بن بست می‌رسند و تعطیل می‌شوند.

جعفری‌طهرانی خاطرنشان کرد: افرادی که در این حرفه مانده‌اند پیشه اجدادی آنها بوده و تحت هر شرایطی سختی‌ها را تحمل می‌کنند اما تعداد بسیاری از فعالان این کسب و کار را رها کرده‌اند و از سخت‌گیری‌هایی که مانع از تولید می‌شود، زده شده‌اند.

به گفته وی، از سال 93 به بعد به دلیل کاهش رشد بازار چین قیمت‌ها افت داشت و این افت قیمت را بیشتر در سنگ‌آهن می‌توان دید که حدود 2سال طول کشید و صادرات به کندی پیش رفت. جعفری‌طهرانی اظهار کرد: دولت اگر در شرایط سخت به تولیدکننده‌ها مدد نرساند، این مجموعه‌ها تعطیل می‌شود که تبعات منفی برای بخش‌های مختلف اقتصادی به همراه دارند.

وی همچنین یادآور شد: معادن اگر بسته شود، زنجیره تولید هم با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود که باید آن را جدی گرفت و همچنین ‌باید برنامه مدونی در همکاری و همگامی بین دولت و بخش خصوصی شکل بگیرد.

جعفری‌طهرانی افزود: به 169میلیون تن سنگ‌آهن بر اساس طرح جامع فولاد تا افق 1404 نیاز داریم و از الان همه می‌دانند که حتی اگر به تولید 55 میلیون تن فولاد خام هم برسیم از نظر تدارکاتی، لجستیکی و امکانات زیربنایی از جمله راه آهن و بنادر چالش‌های زیادی داریم و این چالش‌ها تحقق هدف را سخت می‌کند.

وی اظهار کرد: تهیه مواد اولیه از سخت‌ترین بخش‌های فعالیت تولیدکننده است و بیشتر این مشکلات را می‌توان در بخش تولید کنسانتره و بیشتر گندله مشاهده کرد که پس از این مرحله که آهن اسفنجی است هیچ گرفتاری دست و پای تولیدکننده‌های فولاد را نمی‌گیرد و برای تولید مقدار حدود 55 میلیون تن فولاد کافی است.

جعفری‌طهرانی در خصوص چالش‌های قیمت‌گذاری دولتی و مواد اولیه گفت: ماه‌های نخست سال به ویژه فروردین و اردیبهشت فروش کنسانتره داخلی نسبت به صادرات آن گران‌تر بود که برخی از فولادسازها از این افزایش قیمت در ماه‌های نخست سال جاری متعجب بودند و نسبت به این موضوع معترض بودند.

به گفته این مقام مسوول، البته برخی ماه‌های سال از جمله خرداد ماه امسال که قیمت چند مواد از جمله سنگ آهن بهتر شد به دنبال آن قیمت صادراتی کنسانتره هم رشد کرد.

جعفری‌طهرانی مطرح کرد: قیمت‌ها نوسانات زیادی دارند و نمی‌توان به همان قیمتی که در کشور وجود دارد برای خریداران خارجی نیز لحاظ کرد.

جعفری‌طهرانی عنوان کرد: فولادسازها نمی‌توانند مقدار مشخصی از سنگ‌آهن را با یک قیمت و چندی بعد با قیمتی متفاوت خریداری کنند و باید یک توافقی بین هر دو طرف خریدار و فروشنده (سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازهای داخلی) شکل بگیرد تا در هربازه زمانی خاصی قیمت‌ها از جمله قیمت کنسانتره و گندله بازنگری شوند.

وی گفت: اخیرا با بورس کالا توافقی انجام شده که عرضه برای بخش خصوصی و هر بخشی که مشتاق به حضور در بورس هستند فراهم شود و بنا به تصمیم مسوولان مربوطه هر عرضه در 3 روز متوالی انجام می‌شود و اگر خریداری وجود نداشت، سنگ‌آهن صادر می‌شود. اما این موضوع زمانی مطرح شد که بحث عوارض صادراتی وجود داشت و عرضه سنگ‌آهن بخش خصوصی در بورس کالا توجیه داشت. با این حال اگر این موضوع دوباره اجرایی شود صادرات به‌شدت افت می‌کند زیرا صادرات به علت نوسانات بالا شرایط بسیار مطلوبی چون سال‌های ١٣٩١ و ١٣٩٢ ندارد.

جعفری‌طهرانی اعلام کرد: تنها صادرات محموله‌های سنگ آهن با عیار بالا از جمله کنسانتره فروش خوبی دارند و محموله‌های سنگ‌آهن با عیار متوسط و پایین نمی‌توانند بازار چندانی برای صادرات جذب کنند، برای مثال عیار 55 در بورس کالا طرفدار زیادی ندارد اما برای عیار 60 این محصول تقاضا بیشتر از عرضه است.

رییس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن ایران اعلام کرد: برخی بخش‌های خصوصی تمایل ندارند وارد بورس کالا شوند زیرا شفافیت در معاملات آنها را نگران می‌کند، برای همین خاطر ترجیح می‌دهند فروش خود را در بازار خارج از بورس انجام دهند.

 

 

ارسال نظر