توافق بانک‌ها برای رعایت نرخ مصوب سود علی‌الحساب

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۴۳

یکی از مدیران بانک‌های خصوصی کشور با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای علی‌الحساب شدن نرخ سود سپرده بانک‌ها گفت: بانک مرکزی به دنبال آن است که هر بانکی با توجه به ساختار مالی و سود و زیان خودش، نرخ سود علی‌الحساب خاص خود را تعیین کند.

غلامحسین تقی‌نتاج در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه باید اعمال نرخ‌ سود مصوب بانک مرکزی در شبکه بانکی مدنظر قرار بگیرد، اظهار داشت: پس از آنکه از اجرای درست سود مصوب توسط همه بانک‌ها اطمینان حاصل شد، می‌توان برای کاهش مجدد نرخ سود برنامه‌‌ریزی کرد مدیرعامل بانک قوامین افزود: این توافق هم تقریبا صورت گرفته و ما منتظر هستیم بانک مرکزی همه بانک‌ها را هماهنگ کند. باید در گام اول نرخ سود سپرده در سطح 15‌درصد قرار بگیرد و عبور از آن نرخ به هر دلیلی، (موجه یا غیرموجه) توسط بانک‌ها و موسسات خودداری شود و بانک‌ مرکزی آن را کنترل کند، اگر همین کار انجام شود، موفقیت بزرگی حاصل خواهد شد.  نتاج درباره برنامه بانک مرکزی برای علی‌الحساب شدن نرخ سود سپرده‌ها گفت: بانک مرکزی به دنبال روشی برای علی‌الحساب شدن سود سپرده‌هاست. بانک مرکزی به دنبال آن است که هر بانکی با توجه به ساختار مالی و سود و زیان خودش، یک نرخ سود علی‌الحساب خاص خودش را تعیین کند.

وی در توضیح این روش اظهار داشت: ممکن است یک بانکی سود علی‌الحساب 12‌درصد تعیین کند و یک بانک دیگر به دلیل هزینه‌های مالی بیشتر، نرخ سود 10 یا 11‌درصد تعیین کند اما در پایان سال هر سودی حاصل شد، مابه‌التفاوت آن را به سپرده‌گذاران بدهد.  مدیرعامل بانک قوامین با بیان اینکه با این روش هر بانک می‌تواند نرخ سود علی‌الحساب و قطعی خودش را بدهد، افزود: اگر این روش انجام شود، در نهایت سودی که به سپرده‌گذاران می‌رسد، می‌تواند بیش از سود مصوب هم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این فضای رقابتی بانک‌ها امکان اجرای این روش وجود دارد، گفت: امکان‌پذیر است. اگر بانک مرکزی به موضوع نسبت آورده سهامداران به آورده سپرده‌گذاران با جدیت ورود کنند و اجازه ندهند بانک بیش از ظرفیت سپرده جذب کند، این روش قابل اجراست.

به گفته وی البته هم‌اکنون نسبت کفایت سرمایه رعایت نمی‌شود و بانک‌ها به هر میزانی که می‌توانند سپرده جذب می‌کنند.

 

ارسال نظر