معایب بسته بودن نماد بانک‌ها در بازار‌های پول

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۸۲

بسته بودن نماد بانک‌ها در بورس نه تنها اجازه خرید و فروش از بانک‌ها را سلب کرده بلکه باعث شده تا بانک‌ها قادر به افزایش سرمایه هم نباشند.

به گزارش ایبِنا، با توجه به اینکه نماد برخی از بانک‌ها طی یک سال گذشته بسته بوده بسیاری از فعالان بازار‌های پول و سرمایه دارای سوالی مشترک هستند و آن این است که آیا حق در این زمینه با بانک‌هاست یا سازمان بورس؟ کارشناسان معتقدند: بسته بودن نماد برخی از بانک‌ها از سال گذشته باعث شده تا این بانک‌ها قادر به افزایش سرمایه یا تغییر در برخی دیگر از شاخص‌های اصلی خود نباشند.  علی سنگینیان رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران نیز در سخنان اخیر خود در نشست هیات نمایندگان این اتاق با انتقاد از این شرایط، گفت: درحالی که بانک‌ها باید افزایش سرمایه دهند ولی نماد آنها بیش از ٦ ماه است که متوقف است.

به عنوان نمونه نماد بانک صادرات ایران از ۲۹ تیرماه سال گذشته بسته است. نماد برخی از بانک‌های دیگر نیز بیش از ۶ ماه است که بسته بوده و امکان معامله آنها وجود ندارد. نماد بانک پارسیان هم از ۱۲ آبان سال گذشته و نماد بانک پاسارگاد از اول آذرماه سال ۱۳۹۵ بسته هستند.  با این حال از روز ۲۷ تیرماه سال جاری نماد برخی از بانک‌های دیگر از جمله پست بانک، بانک تجارت، بانک سینا، بانک اقتصاد نوین و همچنین بانک ملت بسته شده‌اند. همچنین نماد بانک کارآفرین نیز از روز ۲۵ تیرماه متوقف شده است.

 بررسی ساختاری شرایط بسته شدن نماد بانک‌ها در بورس نشان می‌دهد که در این مورد حق به جانب بورس است زیرا در صورتی‌که بانک‌ها ساختارهای خود را متناسب به استانداردهای لازم اصلاح نکنند، سیگنال صحیحی به معامله گران در بازار سرمایه نخواهد داد.

 

ارسال نظر