طرحی برای مدیریت حوادث در فضای مجازی

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۰۸

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به روند بررسی طرح نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث در فضای مجازی گفت: با تصویب این طرح در شورای عالی فضای مجازی و اجرای آن، شاهد مدیریت حوادث در این فضا خواهیم بود.

سید ابوالحسن فیروزآبادی روز گذشته در حاشیه مراسم گشایش بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ) در جمع خبرنگاران افزود: در فضای مجازی شاهد حوادث زیادی از جمله کلاهبرداری، اخاذی و جعل برای شهروندان و شرکت‌های خصوصی هستیم که باید مدیریت لازم برای جلوگیری از توسعه آنها صورت گیرد.

وی گفت: طرحی در این زمینه آماده شده است که امیدواریم در شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در فضای مجازی حوادثی مانند کلاهبرداری به سرعت منتقل می‌شود و برای مدیریت این‌گونه حوادث باید اقدامات لازم صورت گیرد.

فیروزآبادی تاکید کرد: هرنوع حادثه که سبب اختلال در این فضا شود، شامل حمله‌های هکری و آسیب به سیستم، باعث می‌شود که کارکرد شبکه و سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دچار اختلال شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از این حوادث منجر به جرم می‌شوند، گفت: طرح نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث در فضای مجازی بیشتر به موضوعاتی می‌پردازد که سازمان‌ها چه اقداماتی را باید انجام دهند و شرکت‌های خصوصی چه اصولی را باید رعایت کنند؛ همچنین براساس این طرح مشخص می‌شود شهروندانی که دچار حادثه شدند باید به کجا مراجعه کنند.

 نقش شرکت‌های استارت‌آپی

در رفع نیازهای متنوع مردم

فیروزآبادی با بیان اینکه ذائقه مردم در حوزه فضای مجازی بسیار متنوع است و تغییرات آنها هم بسیار سریع است، گفت: استارت‌آپ‌ها می‌توانند این نیازهای مردم را برطرف کنند.

وی در خصوص ضرورت و جدیت حمایت از استارت‌آپ‌ها گفت: روند اقتصاد جهانی به سمت اقتصاد دانایی محور و مبتنی بر

استارت‌آپ‌هاست.

فیروزآبادی افزود: با توسعه ICT در دنیا فضای بزرگی خلق شده و امکان شکل‌گیری کسب و کارها فراهم شده است؛ کار شرکت‌های استارت‌آپی در فضای مجازی تبدیل ظرفیت‌ها به فعلیت‌هاست.

وی همچنین با اشاره به اینکه اتصال تجارت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی در کشور مستلزم ایجاد زیرساخت است، گفت: تعیین هویت و امضای دیجیتالی از جمله زیرساخت‌هایی است که باید در کشور شکل گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در رابطه با اتصال این موارد مقداری عقب‌افتادگی داریم، افزود: در بانکداری الکترونیکی به خوبی در حال حرکت هستیم اما در حوزه تجارت الکترونیک هم مقداری عقب هستیم.

به گفته فیروزآبادی، کارهای خوبی در این زمینه در حال شکل‌گیری است که امیدواریم شاهد جامعیت فعالیت‌ها در این زمینه باشیم.

 سند شبکه ملی اطلاعات و تعیین تکلیف برای نهادها

وی با بیان اینکه در سند شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی برای بیش از ۳۰ سازمان و وزارتخانه تعیین تکلیف شده است، ادامه داد: اخیرا در مرکز ملی فضای مجازی جلسات توجیهی برای این سازمان‌ها برگزار شد که مورد استقبال آنها قرار گرفته است.

وی به اقدامات انجام شده در فضای مجازی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مدیریت شبکه‌های اجتماعی، تقویت شبکه‌های اجتماعی داخل کشور و استقرار سامانه‌یی برای معرفی آنها از جمله فعالیت شورای عالی فضای مجازی در سال گذشته بود.

فیروزآبادی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی تصویرهای متحرک شاهد کم‌کاری هستیم، گفت: در این زمینه مقداری صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقصر است. نمایشگاه الکامپ 23 در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از دیروز تا 2 مرداد ماه میزبان بیش از 800 شرکت داخلی و خارجی است که به مدت چهار روز آخرین خدمات، محصولات و دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند؛ از این تعداد، حدود 340 شرکت نوپا (استارت‌آپ)، 37 شرکت خارجی و بقیه شرکت‌های داخلی هستند.

شرکت‌های نوپا در سالن‌های 8، 9، 10 و 11 این نمایشگاه ایده‌ها و نوآوری‌های خود را به نمایش می‌گذارند تا زمینه لازم را برای جذب سرمایه‌گذار فراهم آورند.

یکی از سالن‌های نمایشگاه الکامپ 23 به دولت الکترونیکی اختصاص یافته است تا دستگاه‌های دولتی دستاوردهای خود را در این زمینه معرفی کنند. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم شبکه ملی اطلاعات است که قرار است، مرحله سوم آن در این نمایشگاه با حضور مسوولان افتتاح شود.

برگزاری همایش آینده اقتصاد فناوری اطلاعات از دیگر برنامه‌های نمایشگاه الکامپ 23 است. این بزرگ‌ترین گردهمایی فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فضایی بیش از 60 هزار مترمربع (32 هزار مترمربع فضای مفید) برگزار خواهد شد که نشان‌دهنده افزایش چشمگیر فضای نمایشگاهی در الکامپ 23 است. سال گذشته این نمایشگاه در فضایی به مساحت 18هزار مترمربع برگزار شد، در حالی که فضای مفید الکامپ 23 به 34هزار مترمربع رسیده است.

 

 

ارسال نظر