بازبینی شاخص‌های کلان در پسابرجام

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۷۰

حمید زمان‌زاده عضو پژوهشکده پولی و بانکی به بازخوانی تاثیرگذاری‌های برجام بر شاخص‌های اقتصادی کلان کشور پرداخت.

زمان‌زاده در گفت‌وگو با ایبِنا تاکید کرد: منابع در اختیار بانک مرکزی از حالت فریز خارج شده و این بانک می‌تواند امروز بر منابع خود در کشورهای مختلف مدیریت داشته باشد و به صورت کلی ریسکی که برجام از اقتصاد ایران برداشته، باعث شده که امروز بگوییم نبود برجام خود ریسک بزرگی محسوب می‌شود.

این مقام مسوول در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود: نبود برجام می‌توانست سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در شرایطی قرار داشتیم که هر لحظه ممکن بود اوضاع به نحو دیگری پیش برود، تحریم‌ها تشدید شود و حتی درگیری‌های محدود نظامی نیز مطرح بود.

زمان‌زاده خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ریسک سرمایه‌گذاران داخلی نیز کاهش پیدا کرده و جز در بازار مسکن، رشد بخش صنعت به محدوده ۱۰درصد رسیده و این میزان رشد کم‌نظیر است. بدون برجام چه کسی فکر می‌کرد که در سال ۹۵ بخش صنعت و معدن بتواند به محدوده رشد ۱۰درصد برسد؟ قطعا بدون برجام چنین دستاوردی محقق نمی‌شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر، تنها بخشی که زیر فشار بوده و در رکود قرار دارد بخش مسکن است اما به صورت کلی، برجام تحول بزرگی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود که نباید آن را فراموش کنیم. زمان‌زاده با تاکید بر اینکه اگر برجام اجرا نمی‌شد امروز چه وضعیتی داشتیم؟ گفت؛ ممکن بود اوضاع اقتصادی ما از سال ۹۲ هم بدتر باشد و باید این مسائل را نیز در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: حال یک مساله در این زمینه مانده و آن هم مراودات بانکی ما با بانک‌های خارجی است که البته در این زمینه نیز پیشرفت‌های خوبی در سال گذشته

حاصل شد.

زمان‌زاده ادامه داد: به هر صورت، در شرایط فعلی بانک‌های خارجی بزرگ وارد بازار پولی ایران نشدند و آنها این نگرانی را دارند که ممکن است منافع کوتاه‌مدت پس از یک دوره از بین برود و این ریسک‌ها باعث می‌شود تا آنها تاکنون وارد بازار پولی ایران نشوند و در عین حال نیز مطمئن نیستند امریکایی‌ها در قبال توافقات برجام چه رفتاری را در آینده نزدیک خواهند داشت. وی با اشاره به اینکه لازم است تا برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به داخل برخی امتیازات نیز داده شود تا تشویق شوند، گفت: قرارداد توتال به نظر من گام بزرگی بوده که می‌تواند در کنار برخی قراردادهای خودروسازی با شرکت‌های رنو و پژو به موضوع اعتمادسازی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران کمک کند و سرمایه‌گذاران دیگر نیز برای تصمیم‌گیری، به ورود این شرکت‌های بزرگ به اقتصاد ایران نگاه می‌کنند. زمان‌زاده به لزوم برقراری ثبات در سیاست‌های داخلی هم اشاره کرد و افزود: نکته مهم در حال حاضر این است که کدام یک از ریسک‌های بین‌المللی و داخلی می‌تواند توسط ما در داخل مدیریت شود؟

 

ارسال نظر