انجام ۲میلیارد دلار نقل و انتقال «ال‌سی» پس از برجام

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۱۶

گروه بانک و بیمه|  دو سال بعد از توافق برجام، کارشناسان با اشاره به وجود برخی محدودیت‌های بانکی و ارزی و مشکلاتی که امریکا در راه اجرای کامل برجام ایجاد کرده، به دستاوردهای اجرای برجام از جمله آزادسازی ده‌ها میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران، انجام بیش از ۲میلیارد دلار نقل و انتقال ال‌سی پس از برجام و میلیاردها دلار معاملات غیردلاری و زمینه‌سازی برای حضور بسیاری از شرکت‌ها در صنعت نفت و فروش نفت کشور اشاره دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در زمینه مبادلات بانکی گشایش اعتبارات فراوانی صورت گرفته است، عنوان کرد: بیش از ۲ میلیارد دلار نقل و انتقال ال‌سی بعد از برجام انجام شده است.

به گزارش خانه ملت، حمید گرمابی با تاکید بر اینکه برخلاف بدعهدی‌های امریکا، برجام تاثیرات فراوانی در صنعت کشور داشته است، گفت: اروپا به خوبی از توافقنامه برجام دفاع می‌کند و شاهد بیش از چندصد میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور هستیم؛ البته برخی بانک‌های بزرگ بین‌المللی به واسطه بدعهدی‌های امریکا نتوانسته‌اند با ایران وارد مبادله شوند.

وی درباره تاثیرات برجام بر صنعت کشور در دومین سالگرد امضای این تفاهمنامه بین‌المللی اظهار داشت: آثار مثبت برجام را وقتی با افراد فعال در صنایع و واردکنندگان تجهیزات آنها روبه‌رو می‌شویم درک می‌کنیم.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قبلا در تهیه یک قطعه ساده مورد نیاز صنعت پتروشیمی که ارتباطی نیز به صنایع دفاعی ندارد، دچار مشکل بودیم، گفت: در حال حاضر تجهیزاتی را که در زمان تحریم نمی‌توانستیم تهیه کنیم به راحتی در اختیار صنعتگران کشور قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه توانستیم بعد از برجام با خرید هواپیماهای ایرباس، بوئینگ و‌ ای‌تی‌آر به نوسازی ناوگان ‌هواپیمایی کشور، بعد از چند سال کمک کنیم و در حال حاضر مردم از این مساله ابراز رضایت بسیاری می‌کنند، اضافه کرد: صنعت حمل و نقل هوایی کشور به عنوان یک صنعت حساس نیازمند ایمنی بسیار بالایی است که متاسفانه طی این چند سال دچار مشکل شده بود.

نماینده نیشابور و فیروزه، اضافه کرد: قرارداد اخیر با توتال به عنوان یک شرکت بزرگ بین‌المللی کار بزرگی بود و برای توسعه صنایع کشور به توسعه منابع نفتی و گازی نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه اگر به وضعیت کلی کشور به خصوص بخش اشتغال نگاه کنیم هنوز با وجود مشاغل ایجاد شده مشکلات زیادی وجود دارد، افزود: اشتغال مقوله‌یی است که برطرف کردن آن نیاز به زمان بیشتری دارد و برخلاف تعداد مشاغل ایجاد شده تعداد افرادی که وارد بازار شغل می‌شوند زیاد شده و این مساله مشاغل ایجاد شده را خنثی می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای با تاکید بر اینکه برجام برخلاف بدعهدی‌های صورت گرفته توسط امریکا تاثیرات فراوانی را در صنعت کشور داشته است، خاطرنشان کرد: اروپا به خوبی از توافقنامه برجام دفاع می‌کند و شاهد بیش از چندصد میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور هستیم که رقم بسیار قابل توجهی است.

سفیر ایران در لندن با اشاره به دومین سال توافق برجام، بر رفع مسدودی ده‌ها میلیارد دلار از منابع ایران و لغو تحریم‌های مالی و بانکی تاکید کرد.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن به بهانه دومین سالگرد حصول توافق برجام یادداشتی را منتشر کرد که در آن بر حفظ برجام درگرو تعهد تمامی اعضا برای تحقق کامل مفاد آن، تاکید شده است.

در این یادداشت آمده است: براثر لغو تحریم‌های مالی، اقتصادی، انرژی، بانکی و غیره صادرات نفت و گاز ایران از سر گرفته شد، ده‌ها میلیارد منابع مسدود شده ایران در بانک‌های خارجی آزاد شدند، ناوگان هواپیمایی ایران برای نخستین بار به خرید هواپیما و نوسازی خود اقدام نمود و ناوگان کشتیرانی ایران با رها شدن از فشار تحریم‌ها به شکوه گذشته خویش در حمل‌ و نقل دریایی بین‌المللی بازگشت.

تاثیرات مثبت برجام بر روند اقتصادی ایران باعث گشت که بعد از ده‌ها سال ایران بتواند رشد حدود ۸درصدی را در اقتصاد تجربه کند. امید است که این روند مثبت با وجود همه‌ حسادت‌ها و فشارها از سوی دشمنان به لطف الهی ادامه یابد. با در نظر گرفتن موقعیت ویژه ایران در سطح منطقه، برجام فرصتی استثنایی برای کشورمان جهت ایجاد روابطی راهبردی با همسایگان به‌ویژه عراق فراهم نموده است. طلیعه‌ شکست داعش در عراق و سوریه، بار دیگر به‌خوبی ثابت نمود که قدرت ایران نه ابزاری برای اعمال سلطه بر دیگر ملت‌ها بلکه عاملی برای ایجاد و تثبیت صلح و امنیت در منطقه است.

این وضعیت در تعارض آشکار با تعهدات دولت‌ها براساس برجام است، چراکه برجام آنها را به اقدامات موثر برای حمایت از این تفاهم با هدف عادی ساختن روابط اقتصادی با ایران متعهد نموده است. در همین چارچوب تصویب لایحه سنای امریکا اگر به تصویب مجلس نمایندگان و امضای رییس‌جمهور امریکا برسد، اقدامی است که فارغ از مفاد آنکه تعارض یا عدم تعارض آن با برجام نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد، بی‌شک باعث ایجاد فضایی در تعاملات اقتصادی و تجاری با ایران می‌شود که به هر روی مانع از بهره‌مندی کامل ایران از منفعت‌های برجام می‌شود. از دولت امریکا و دیگر اعضای موثر برجام انتظار می‌رود که به هر صورتی که شده جلوی این اقدامات را بگیرند.

در نهایت اینکه برجام توافقی بین‌المللی و چندجانبه است و همان‌طور که هیچ کشوری نمی‌تواند به‌ صورت یکجانبه نسبت به سرنوشت آن تصمیم بگیرد، حفظ آن نیز به تعهدی از سوی تمامی اعضا برای تحقق کامل مفاد آن نیاز دارد.

 

ارسال نظر