اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۳۱

رشد فناوری‌های نوین در گرو مشارکت بخش خصوصی

یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با تاکید بر نقش بخش خصوصی در رشد و توسعه فناوری‌های نوین و قدرتمند مخابراتی و اطلاعاتی گذار از شیوه سنتی تعریف پروژه از بالا را لازمه افزایش مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مخابراتی و اطلاعاتی ارزیابی کرد. مهدی رزمی کارشناس حوزه فناوری اطلاعات  در گفت‌وگو با ایسنا، با تفکیک در حوزه ضروری و کمتر ضروری در فناوری‌های نوین اطلاعاتی اظهار کرد: یک دسته از فناوری‌های جدید در حال حاضر جزو فناوری‌های لوکس به حساب می‌آیند. همانند اینترنت اشیا یا IOT که این حوزه‌ها به لحاظ اقتصادی و هزینه‌یی در اولویت قرار نمی‌گیرند، اما حوزه‌های زیرساختی مانند ایجاد شبکه‌های فیبر نوری یا افزایش پهنای باند شبکه سراسری اینترنت در کشور جزو الزامات فوری هستند. وی با بیان اینکه در حال حاضر فرض استفاده از خدمات اینترنت قطعی است، گفت: ایجاد اپراتورهای نسل چهارم فیبر نوری که چند سالی است که قرار است به نتیجه برسد، جزو مسائل اصلی و مهم حوزه‌یی تی است. ما در شبکه‌های عمومی اینترنتی که از طریق کابل‌ها برقرار می‌شوند، اوضاع خوبی نداریم؛ هرچند در استفاده از اینترنت موبایلی موفق بوده‌ایم، اما به لحاظ زیرساخت اینترنت باید کار بیشتری صورت بگیرد تا بتوان از فناوری‌های نوین ضروری استفاده بیشتری کرد.  این کارشناس ورود بخش خصوصی را به عرصه فعالیت‌های حوزه فناوری اطلاعات برای رشد این حوزه بسیار مهم توصیف کرد و ادامه داد: باید مدلی تعریف شود که این حوزه برای بخش خصوصی منفعت مالی داشته باشد تا جذاب شود. اینکه دولت بیاید و در این حوزه همانند پروژه‌های عمرانی پروژه تعریف کند، کاری از پیش نمی‌برد مثال شفاف این پروژه‌ها همین اپراتور نسل چهارم یا اینترنت ملی است که به صورت دولتی اجرا می‌شود و بسیار روند آن کند است.

رزمی در پایان اظهار کرد: پروژه‌های مربوط به فناوری اطلاعات به لحاظ ماهیتی بسیار با پروژه‌های عرصه عمرانی تفاوت دارند. به این دلیل که نیازهای روز این حوزه بسیار متفاوت است و همچنین به لحاظ مالی اجرای آن به شکل دولتی بسیار هزینه بر و کم سود است. ما باید بخش خصوصی را با مدل‌های اقتصادی جدید در پروژه‌ها سهیم کنیم. همان‌طور که مثلا شهرداری‌ها اخیرا ساخت یک پل هوایی مجهز در یک منطقه خاص را به یک شرکت خصوصی می‌سپارند و در عوض به آن شرکت به مدت چند سال حق استفاده از تابلوهای تبلیغاتی پل را می‌دهند.  تاکید بر ورود بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های بخش فناوری اطلاعات مساله‌یی است که بسیار مورد تاکید کارشناسان این حوزه بوده است. ضرورت ورود بخش خصوصی به این حوزه از این جهت بیشتر احساس می‌شود که حوزه فناوری اطلاعات حوزه‌یی پرشتاب به لحاظ بروز تکنولوژی‌های جدید در آن است و از آنجایی که واکنش دستگاه‌های دولتی به این اتفاقات تازه به دلیل بروکراسی عظیمی که در آنها حاکم است معمولا با تاخیر صورت می‌گیرد لذا ورود بخش خصوصی به حوزه‌ آی‌تی برای رشد و شتاب در این حوزه از فوریت و اهمیت بالاتری نسبت به بقیه حوزه‌های اقتصادی برخوردار است.

 

آینده روشن در انتظار انرژی پاک

تکلیفی که بر دوش وزارت نیرو در حوزه تجدیدپذیر‌ها گذاشته شده نصب ۵۰۰۰مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک در کشور طی پنج سال است که با توجه به استقبال خوب بخش خصوصی از این انرژی به نظر می‌رسد که وضعیت این انرژی در سال‌های آتی بسیار مطلوب خواهد بود.  به گزارش ایسنا، در سال ۹۴ که اوج حرکت تجدیدپذیرها بود ۱۴مگاوات نیروگاه نصب شد در سال ۹۵ توسعه تجدیدپذیرها به ۱۰۰مگاوات رسید در سال جاری تاکنون ۱۰۰مگاوات به بهره‌برداری رسیده یا در آستانه بهره‌برداری است و حدود ۸۰۰ مگا وات نیروگاه در حال ساخت است و تا پایان سال نیز طبق وعده‌های داده شده حدود ۱۰۰۰مگاوات ظرفیت در تجدیدپذیرها افزایش خواهد یافت.

قیمت‌گذاری تجدیدپذیرها امروزه در دنیا کاهش پیدا کرده اما تنوع زیادی در قیمت‌هاست مثلا در کشور چین آخرین مناقصه حدود ۸سنت بر کیلووات ساعت، در ابوظبی حدود 2.55 و در دوبی که نزدیک ابوظبی قرار گرفته حدود 7.5سنت بر کیلووات ساعت است این تفاوت‌ها محل تامل است که طبق گفته‌های صادق‌زاده مدیرعامل شرکت ساتبا نباید با بی‌تدبیری باعث قطع کردن دست مردم از توسعه تجدیدپذیرها شده و اجازه دهیم انحصار چند شرکت در این حوزه اقتصادی شکل بگیرد؛ این کار خطرناک‌ترین اتفاق ممکن است.

وی معتقد است بزرگ‌ترین خدمتی که دولت می‌تواند انجام دهد آن است که کمترین مداخله در یک فرآیند اقتصادی را داشته باشد مگر در قسمت‌هایی مثل صدور پروانه احداث، انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق و در نهایت پرداخت صورت حساب‌های خرید برق که گریزی از آن نیست. مدیرعامل ساتبا با بیان اینکه ایران کشوری است که هزینه تمام شده انرژی حاصل از سوخت فسیلی آن ۱۲سنت بر کیلووات ساعت است، می‌گوید این در حالی است که از این مبلغ فقط ۱.۵ سنت بر کیلووات ساعت را از مردم دریافت می‌کنیم و جزو معدود کشورهایی هستیم که برای سوخت فسیلی یارانه گسترده پرداخت می‌کنیم.  آنچه اکنون درباره تجدیدپذیر‌ها مطرح می‌شود، این است که امروزه تجدیدپذیرها قطعا مقرون به صرفه‌تر از فسیلی‌ها هستند و اگر ما شهامت قطع پرداخت یارانه به سوخت‌های فسیلی را داشته باشیم دیگر نیازی به پرداخت یارانه به انرژی‌های تجدیدپذیر نیز نخواهد بود و مطمئنا بخش خصوصی بدون نیاز به حمایت دولت هموارتر از همیشه می‌تواند توسعه تجدیدپذیرها را به عهده بگیرد. در حال حاضر بخش خصوصی بدون اینکه کمکی از جانب دولت کمکی داشته باشد، خطوط تولید تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در حال راه‌اندازی دارد لذا بهترین روش برای توسعه تجدیدپذیر‌ها روندی است که بیشترین تعداد مردم درگیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر شوند، لذا بیشترین مشارکت مردمی بیشترین موفقیت را در بر خواهد داشت و این موضوع در یکی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری با عنوان مردمی کردن اقتصاد تاکید شده است.

 

ارسال نظر