مصوبه تفکیک را لغو کنید

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۲۷

جمعی از پرسنل شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک‌های غرب تهران در نامه‌یی به وزیر نیرو نسبت به تغییر ساختاری که در دست اجراست واکنش نشان داده و خواهان اصلاح آن شدند. در این نامه آمده است: ‌

 همان‌طور که مستحضرید با شروع به‌کار شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک‌های غرب تهران این شرکت به تدریج با تحویل‌گیری شهرک‌های غرب استان تهران (شهریار، اندیشه، باغستان، شهرقدس، ملارد، صباشهر، شاهدشهر، وحیدیه، فردوسیه و صفادشت) این مناطق را زیرپوشش خدمات آبرسانی و جمع‌آوری فاضلاب قرار داده و با توسعه زیرساخت‌های لازم از جمله لوله‌گذاری، حفر چاه، ساخت مخزن، ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب و... برای رضایت مشترکان تلاش‌های گسترده‌یی در جهت تامین و توزیع آب شرب سالم و جمع‌آوری فاضلاب داشته است که برای اجرای این پروژه‌ها و توسعه آن با توجه به بالابودن نرخ مهاجرپذیری این مناطق نیاز به منابع مالی فراوانی داشته است که بخش اعظم این منابع از طریق فروش حق انشعاب و قیمت بالای تعرفه آب‌بها از مناطق شهرک راه‌آهن، وردآورد و تهرانسر که جزو مناطق 21و22 شهرداری تهران هستند تامین و در مناطق کم درآمد و حاشیه‌یی مانند صباشهر، شاهدشهر، وحیدیه، فردوسیه و صفادشت صرف توسعه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات به مشترکین این مناطق شده است.

در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان تهران اصرار بر اجرای طرحی دارد که اجرای آن باعث بروز مسائل، مشکلات و تنش‌ها و نابسامانی‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف کاری، مالی و نیروی انسانی خواهد شد که به‌صورت خلاصه‌وار برخی از این موارد به شرح ذیل به استحضار آن مقام محترم رسانده می‌شود:

1- تجزیه و تفکیک این شرکت و واگذاری برخی مناطق به سایر شرکت‌های آب و فاضلاب استان تهران، باعث کاهش شدید درآمد شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک‌های غرب تهران خواهد شد. براساس این طرح مقرر شده است که مناطق «تهرانسر، وردآورد و شهرک راه‌آهن این شرکت» که جزو مناطق 21 و 22 شهرداری تهران و پردرآمد می‌باشند از این شرکت منفک و به شرکت‌های آب و فاضلاب مناطق 3 و5 تهران الحاق شوند. این تجزیه باعث کاهش شدید درآمدهای شرکت خواهد شد که بخش اعظم این درآمد صرف خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم و حاشیه‌نشین از قبیل مناطقی چون صباشهر، وحیدیه، فردوسیه، شاهدشهر و صفادشت می‌گردد. و عملا فعالیت‌های توسعه زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی در این شرکت با اختلال و مشکل جدی مواجه و به گفته‌یی غیرممکن و سخت خواهد شد.

 (گرچه گفته می‌شود جهت تامین این نیازها و ادامه فعالیت، از فروش انشعاب فاضلاب و پساب جبران خواهد شد. آن هم از مناطق محروم و حاشیه‌نشین که در حال حاضر با مشکلات متعددی روبراه هستند و حتی عاجز از پرداخت آب بها خود می‌باشند!)

«اجرای این طرح ضمن اینکه مغایر با دستور و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر به مردم محروم و حاشیه‌نشین و رفع مشکلات این بخش از جامعه که سال قبل در دیدار با مسوولان بیان و تاکید داشتند است، می‌توانند به بحث خدمت‌رسانی بهتر و مطلوب‌تر به مردم این مناطق لطمه و صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند.»

2- اجرای این طرح از منظر مسائل مالی واداری نیز خود جای بحث و بررسی دارد. در حال حاضر مسائل و مشکلات مالی شرکت باعث کاهش حقوق و مزایای کارکنان (به استثنای معاونان و مدیران) شده است و به تبع آن درصد افزایش سالانه متاسفانه هیچ نمودی در حقوق و دستمزد سال جاری نداشته است (و شاید اینها پیش‌زمینه‌یی برای پرداخت‌های آتی به کارکنان به علت کمبود منابع مالی بعد از تفکیک شرکت باشد!) همچنین این شرکت تاکنون توان پرداخت مابه‌التفاوت 6ماهه دوم سال گذشته که اکثر شرکت‌های آبفای استان تهران پرداخت کرده‌اند، نداشته است و قابل توجه اینکه اقساط وام‌ها از حقوق پرسنل کم شده ولی به حساب بانک‌های مربوطه واریز نشده است که این خود موجب اخلال در روند مالی همکاران و ایجاد بدهی افراد به بانک‌ها و اخذ جرایم از همکاران شده است.

3- همچنین این طرح مشکلات متعددی در حوزه نیروی انسانی به همراه خواهد داشت. در حال حاضردر این شرکت حدود 1000 نیرو شاغل هستند که از این تعداد حدود 360 نفر رسمی و مابقی با قراردادهای مختلف مانند تامین نیروی انسانی، حجمی و برون سپاری مشغول به کار هستند. پس از اجرای این مصوبه قراراست 40 درصد نیروهای ستاد در اختیار آبفای استان تهران قرار خواهند گرفت تا در مناطق مختلف تهران توزیع شوند و بقیه به شهرستان شهریار با بعد مسافت طولانی انتقال پیدا کنند و تعدادی از نیروهای غیررسمی نیز تعدیل و عملا بیکار خواهند شد و در این شرایط سخت و فشار اقتصادی، محل درآمدی برای ایشان قابل تصور نیست و معضلات و مشکلات متعددی گریبانگیر ایشان و خانواده‌هایشان خواهد شد.

4- این انتقال نیرو به سایر شرکت‌ها آب و فاضلاب استان تهران و شهریار، تبعات منفی دیگری نیز خواهد داشت. مشکلاتی از قبیل تردد و جانمایی در چارت تشکیلاتی برای همکاران جهت اشتغال در محل کار جدید به وجود خواهد آورد و آنها را متحمل هزینه‌های زیادی از باب مالی، زمانی و روانی خواهد کرد. بسیاری از همکاران با توجه به محل اشتغال فعلی خود نسبت به تامین مسکن و وضعیت محل تحصیل فرزندان خود اقدام کرده‌اند و این جابه‌جایی و تغییر محل کار هم برای همکاران و هم برای خانواده‌های ایشان مشکل آفرین خواهد بود.

5- لازم به ذکر است که اکثر نیروی‌های حوزه ستادی شرکت رسمی و کارشناسانی با سابقه کاری بیش از 18 و 20 سال هستند و در راه ارتقا و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک‌های غرب تهران سال‌های زیادی زحمت کشیده و بسیاری از مشکلات اولیه این مناطق به دست این همکاران برطرف و ساماندهی شده است و اکنون شاهد فروپاشی تمام تلاش و زحماتی هستند که در این سال‌ها انجام دادند و این امر خود باعث یاس و ناامیدی و چه بسا بی‌انگیزه‌گی این عزیزان شود.

با توجه به مطالب گفته شده فوق، همکاران برای احیای حقوق شغلی خود و همچنین امکان ادامه خدمت بهتر و مطلوب‌تر به مشترکان این مناطق، به دفعات مکرر اعتراض و نظرات خود را به مسوولان مربوطه اعلام کردند و هربار قول پیگیری و وعده‌های متعددی مبنی بر عدم اجرایی شدن این طرح به آنها داده شده است که متاسفانه تاکنون در این خصوص اقدام مناسب و قابل قبولی انجام نشده و هم‌اکنون شاهد اجرای این طرح در شرکت می‌باشیم.

لذا این همکاران برای رساندن پیام خود مبنی بر خواستار لغو مصوبه مذکور و عدم اجرای آن عاجزانه از آن مقام محترم درخواست دارند که نسبت به بررسی مجدد طرح دستور اقدام لازم صادر وبا این اقدام مدیریتی باعث ایجاد انگیزه بیشتر و بهتر در بین همکاران گردد. ضمنا کارشناسان این مجموعه در خصوص ارائه راهکار‌هایی در جهت تامین نظرات شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام آمادگی می‌کنند.

 

ارسال نظر