پیگیری مصوبه دولت درباره شبکه آب شرب شهرهای خوزستان

۱۳۹۶/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۴۸
پیگیری مصوبه دولت درباره شبکه آب شرب شهرهای خوزستان

اهواز | مارال بهوندی |

عملیات اجرایی سد و قفل کشتیرانی مارد، پایین‌دست بهمنشیر و افتتاح شبکه آبیاری زهکشی نخیلات شمال شلمچه، اروند، اروندکنار و چوئبده عصر دوشنبه 19 تیرماه با حضور وزیر نیرو، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، نمایندگان مردم آبادان و تنی چند از مسوولان استانی در آبادان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، وزیر نیرو در این آیین گفت: با تامین آب از شبکه‌های آبیاری و زهکشی و ایجاد سد سلولی، 32هزار هکتار از نخلستان‌های اطراف رودخانه‌های اروند‌رود و بهمنشیر احیا می‌شوند.

«حمید چیت‌چیان» در آیین طرح شبکه آبیاری و زهکشی نخلستان‌های آبادان و خرمشهر با بیان اینکه امروز به دلیل خدماتی که به مردم عزیز این سامان تقدیم شد خوشحالم، اظهار داشت: علاوه بر آبادان و خرمشهر، در اهواز، شوش و رامهرمز طرح‌هایی را آغاز کردیم که تامین آب کشاورزی با مساحت بیش از ۲۷هزار هکتار و با مبلغ ۲۶۵ میلیارد تومان در اقتصاد منطقه بسیار کار‌گشا خواهند بود.

وی تصریح کرد: هر بار که نخل‌های مرده آبادان و خرمشهر را می‌دیدیم از درون رنج می‌کشیدیم؛ چرا که این نخل‌ها در زمینی روییده‌اند که خون جوانان پاک ایران در آن ریخته شده و نخل‌ها به دلیل شوری آب دچار چنین سرنوشتی می‌شدند.

وزیر نیرو افزود: مصرانه به دنبال اقدامی برای اصلاح وضع موجود بودیم و با تکیه بر مطالعات معتبر گذشته کار را آغاز کردیم و پیمانکاران و مشاوران صاحب‌نام برای طراحی سامانه‌ها به کار گرفته‌ شدند.  وی با اشاره به استفاده از سدهای سلولی برای جلوگیری از نفوذ آب شور به رودخانه‌ها گفت: سد پبشنهادی در انتهای اروندرود مکمل این طرح‌ها خواهد بود. ما مساله سد مشترک با عراق را پیگیری کرده‌ایم و امیداوریم با پیگیری‌های بیشتر به نتیجه برسانیم.

وزیر نیرو ادامه داد: سدهایی که امروز شروع به ساخت می‌کنند مکمل طرح‌هایی است که در گذشته آغاز شده است و پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصدی دارد.  چیت‌چیان با اشاره به تامین آب شهرها گفت: دولت درباره شبکه آب شرب در شهرهای خورستان مصوبه‌یی جامع داشته که ما به جدیت این طرح‌ها را پیگیری می‌کنیم.

در این مراسم، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: ‌وزارت نیرو توجه ویژه نسبت به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر دارد و با وجود مشکلات مالی برای کشور اعتبار این دو سد از طریق منابع صندوق ذخیره ارزی تامین شد.

«محمدرضا شمسایی» ادامه داد: این پروژه به یقین بزرگ‌ترین پروژه آبیاری و زهکشی کشور است و به دلیل مشکلات خشکسالی در دهه ۴۰ و با وجود سدهای کنونی، مطالعات مبارزه با شوری در هنگام کاهش دبی اروندرود و جلوگیری از خسارت به نخیلات در حاشیه اروندرود توسط یک شرکت خارجی برای کشور ایران و عراق انجام شد.  وی یادآور شد: قصد ما جلوگیری از ارتباط آب شیرین کارون با آب شور دریاست و در این طرح بهمنشیر به عنوان مخزن درازمدت آب شیرین آبادان خرمشهر خواهد شد که با ساخت سد روی رودخانه کارو‌ن هدایت آب به بهمنشیر محقق خواهد شد و کل آب شرب و صنعت و کشاورزی آبادان و خرمشهر را با کیفیت مناسب تامین می‌کند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: این کار تاکنون حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بدون در نظر گرفتن کارهای جهاد نصر هزینه داشته است که با احتساب آن حدود ۲هزار میلیارد تومان در آبادان و خرمشهر کار شده است که ۱۶هزار هکتار در آبادان و ۱۶هزار هکتار در خرمشهر انجام می‌شود.  «نورالدین بازگیر» معاون توسعه و بهره‌برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان نیز در این آیین گفت: این منطقه به جهت بالا بودن سطح بالای آب و تاثیرپذیری بالا از آب دریا بسیار پیچیده است و آب بسیار شوری دارد. آب رها شده در اروند رود سالانه ۸۲ میلیارد مترمکعب بود و اکنون با وجود سدهای ترکیه، عراق و ایران آب زیادی به اروندرود وارد نمی‌شود و همین مساله نخیلات این منطقه را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: همین مساله موجب شد تا دو سد در بالادست و پایین‌دست بهمنشیر و یک سد روی کارون ساخته شود و از ورود آب شور به رودخانه‌ها جلوگیری شود. همچنین بزرگ‌ترین ایستگاه پمپاژ آب دنیا با ظرفیت ۱۲۰ مترمکعب بر ثانیه ساخته شد. قصد ما جلوگیری از ارتباط آب شیرین کارون با آب شور دریاست.

بازگیر گفت: این طرح کل آب شرب، صنعت و کشاورزی آبادان و خرمشهر را با کیفیت مناسب تامین می‌کند و ‌ای‌سی آب را به 2000 تا ۲۵۰۰ می‌رساند تا جوابگوی نیاز کشاورزی و صنعت منطقه باشد.

وی تاکید کرد: تردد در بهمنشیر به هیچ‌وجه در پایین‌دست و بالادست محدود نخواهد شد و براساس طراحی‌های صورت گرفته، کشتی‌ها امکان عبور و مرور در رودخانه را از طریق دریچه‌های متحرک سد خواهند داشت. همچنین ایستگاه طره بخاح با ۳۵ مترمکعب بر ثانیه کل آب مور نیاز نخیلات جزیره آبادان و خرمشهر را تامین خواهد کرد و نخیلات دو طرف بهمنشیر نیز با ساخت ۶ ایستگاه پمپاژ دیگر تغذیه می‌شود.  «حمیدرضا خدابخشی» معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان در این آیین گفت: در طرح آبادان ۵۶۰۰ هکتار در گذشته و ۳۶۰۰ هکتار امروز و مابقی نیز طبق توافقات تحویل جهاد نصر شده است. در خرمشهر ۲۴۰۰ هکتار شبکه آبیاری در گذشته داشتیم که 2000 هکتار در شلمچه امروز بهره‌برداری می‌شود و 5000 هکتار تحویل جهاد نصر شده است. هزینه‌های انجام شده برای بهره‌برداری این شبکه بیش از یکصد میلیارد تومان بوده است.

وی تاکید کرد: همکاران ما در منطقه آبادان و خرمشهر با عشق خدمت می‌کنند و ما با تمام بضاعت مالی، فنی و تخصصی در خدمت تمامی مردم منطقه هستیم و مسائل را پیگیری و منتقل می‌کنیم.

وی در بخشی از سخنانش اعلام کرد: ما به حدود ۱۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل شبکه بهمنشیر و همچنین ابلاغ اعتبار

۵۸ میلیارد تومانی برای انتقال پساب‌های نیشکر نیاز داریم. در برخی بخش‌ها شبکه توزیع برق هنوز تحویل سازمان آب برق است که ما درخواست داریم با دستور وزارت این منطقه به توزیع برق خوزستان سپرده شود تا برای پایداری برق در این منطقه اقدام شود.

گفتنی است براساس طرح شبکه آبیاری و زهکشی نخلستان‌های آبادان و خرمشهر قرار است 32هزار هکتار از نخلستان‌های اطراف رودخانه‌های اروندرود و بهمنشیر احیا شوند. هدف از اجرای این طرح جلوگیری از نابودی 32هزار هکتار از نخلستان‌های آبادان و خرمشهر و احیای نخل‌های حاشیه رودخانه‌های اروندرود و بهمنشیر عنوان شده است. از جمله دیگر اهداف این طرح به بهبود وضعیت اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت کشاورزان منطقه و ایجاد انگیزه در بین آنان و البته جلوگیری از ورود آب شور خلیج فارس به اروندرود و بهمنشیر و جلوگیری از هدررفت آب نیز اشاره شده است. برای جلوگیری از ورود آب شور خلیج فارس به رودخانه‌های بهمنشیر و کارون سه سد سلولی طراحی شده است که دو سد اول در بالادست و انتهای رودخانه بهمنشیر قرار دارند و سد سوم نیز بر روی رودخانه کارون واقع شده که قرار است مانع ورود آب شور خلیج فارس به این رودخانه شوند. برای اجرای این طرح بیش از 100 کیلومتر کانال آبرسان و حدود 72 ایستگاه پمپاژ آبیاری و زهکشی تعبیه شده است.

 مطالعات اولیه این پروژه در سال 1352 شروع و در سال 1354 این مطالعات نهایی شده است.

 

ارسال نظر