میلیون‌ها دلار خسارت اردن از بحران سعودی علیه قطر

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۶۱

صادرکنندگان اردنی گفتند که بحران دیپلماتیک میان کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس و قطر از 5 ژوئن (15خرداد) تاکنون میلیون‌ها دلار به بخش صادرات اردن خسارت وارد کرده است.

به گزارش آناتولی، صادرکنندگان روز چهارشنبه افزودند: صادرات زمینی اردن به قطر از زمان آغاز تحریم قطر کاملا متوقف شده است به‌طوری که موجب بازگشت فوری 40کامیون از مرز قطر- عربستان به اردن شد.

بیشتر صادرات اردن به قطر محصولات کشاورزی است که شامل 11درصد کل صادرات اردن اعم از میوه و سبزیجات به قطر می‌شود.

یک منبع دولتی که خواست نامش فاش نشود به آناتولی گفت که بخش صادرات اردن بیشترین خسارت را به دلیل بحران قطر وعربستان متحمل شده است.

عمرابو وشاح رییس جمعیت صادرکنندگان اردن گفت: صادر‌کنندگان دو راه پیش رو دارند اول ویژه کالاهای دارای وزن زیاد مانند ابزارآلات و تجهیزات است که از طریق بارگیری دریایی از بندرعقبه در جنوب اردن به بندر صلاله عمان و از آن به بندر حمد در قطر با هزینه‌یی تقریبا دو برابر به علاوه طولانی شدن زمان لازم برای بارگیری است. وی افزود: راه‌حل دوم بارگیری کالاهای کم وزن است که از طریق هوایی انجام می‌شود که هزینه آن کمتر از حمل و نقل دریایی نیست و درصورت تداوم بحران، راهی جز این دو راه وجود ندارد.

خلیل الحاج توفیق رییس اتحادیه بازرگانان مواد غذایی اردن گفت: چندین کارخانه موادغذایی با طرف‌های قطری قرارداد دارند و برخی از این صنایع قراردادهای خود را به دلیل تاخیر در ارسال تولیدات آنها به قطر وگرفتن پول آن به ویژه در بخش رستوران‌ها

از دست داده‌اند.

به گزارش ایرنا در این زمینه وی افزود: بخش کشاورزی نیز خسارت زیادی داده است به‌طوری که صادرات آن به بازار قطر از 500 تن در روز به 150 تن کاهش یافته که آن هم به صورت هوایی و با هزینه بسیار بیشتر از حمل و نقل زمینی به قطر ارسال می‌شود.

براساس گزارش اداره آمار اردن، میزان صادرات ملی به قطر در سه ماهه اول سال جاری 40.5 میلیون دینار معادل 57.1میلیون دلار درمقایسه با 31 میلیون دینار معادل 43.7میلیون دلار در مدت مشابه سال گذشته است.

اما در خصوص ارزش واردات اردن از قطر در سه ماهه اول سال جاری بالغ بر 8.6میلیون دینار معادل 12.1 میلیون دلار درمقایسه با 38.7میلیون دینار معادل 54.6 میلیون دلار در مدت مشابه سال گذشته است.

محمد داوود رییس اتحادیه کامیون‌داران اردنی گفت که خسارت‌های این بخش از زمان بسته شدن مرز زمینی عربستان سعودی و قطر متجاوز از 6 میلیون دینار معادل 8.5 میلیون دلار بر اثر توقف کامل کار نزدیک به 500 کامیون در خطر قطر است. داوود افزود: همچنین راننده‌ها خسارت زیادی به دلیل نداشتن روادید متحمل شده‌اند بطوری که مجبورهستند هزینه بسیار بالایی برای کار در خط زمینی عربستان

به قطر بپردازند. کامیون‌هایی که در خط قطر کار می‌کنند شامل کامیون‌های یخچال‌دار مخصوص حمل ونقل سبزیجات ومیوه، کامیون‌های حمل دام وکامیون‌های حمل خودروهای کوچک است.

وی گفت: این بحران خسارت‌های این بخش را نزدیک به 655میلیون دینار معادل 938میلیون دلار در 6سال گذشته به دلیل از دست دادن بازارهای سوریه و عراق ناشی از بسته شدن مرز با این کشورها افزایش داده همچنین خسارت‌هایی از جانب دیگر بازارها مانند لبنان، یمن، لیبی، اروپای شرقی به دلیل تشنج‌های این مناطق متحمل شده است. وی تعداد کامیون‌های اردن را 20هزار دانست که کار حدود 6 هزار کامیون آن متوقف شده است.

 

ارسال نظر