چالش‌های پیش روی انتخابات مالزی

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۵۵

گروه جهان| برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات سراسری مالزی که تا پیش از این گمان می‌رفت به صورت زودهنگام برگزار شود، به دلیل بحران‌های پیش روی دولت و نیاز به زمان کافی برای حل آنها ممکن است در زمان قانونی خود برگزار شود. به گزارش ایرنا، این انتخابات که آبستن تغییرات عمده در معادلات سیاسی است، بیش از انتخابات گذشته مورد توجه دولت و مخالفان قرار دارد و هر کدام مصمم هستند در آن به پیروزی دست یابند. مخالفان دولت مالزی با پیروزی احتمالی در این انتخابات ضمن پایان دادن به هفت دهه حاکمیت مداوم ائتلاف «باریسان نشنال» می‌توانند مالزی را وارد دوران متفآگوستی کنند و از سوی دیگر ائتلاف حاکم با شکست مخالفان می‌تواند از یکی از خطرناک‌ترین پیچ‌های تاریخ سیاسی این کشور به سلامت عبور کند.

تارنمای فری مالزی‌تودی نوشته، جنیری امیر، تحلیلگر سیاسی دانشگاه ساراواک مالزی پیش‌بینی کرده است که چهاردهمین دوره انتخابات سراسری ماه مارس سال آینده و پس از سفر شی‌جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین به این کشور و همچنین اجرای بودجه سال 2018 برگزاری شود. این تحلیلگر معتقد است که این انتخابات در ماه آگوست سال جاری برگزار نمی‌شود، زیرا این زمان بسیار نزدیک است و توجه مردم مالزی به بازی‌های جنوب شرق آسیا است که در 10 روز آخر ماه آگوست برگزار می‌شود و پس از آن نیز روز استقلال مالزی وجود دارد.

به اعتقاد وی، در ماه سپتامبر نیز مالزی روز ملی خود را جشن می‌گیرد و در ماه اکتبر بودجه این کشور که سال آینده تمرکز بیشتری بر مردم دارد، ارائه می‌شود. در همان زمان نیز قرار است رییس‌جمهور چین از مالزی دیدن کند که این امر باعث می‌شود نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی به دلیل فعالیت‌ها و دیدارهایی که در این سفر انجام می‌شود، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در ماه دسامبر سال جاری و ژانویه سال آینده نیز که همزمان با تعطیلی مدارس و جشن‌های سال نو میلادی است حس و حال چندانی برای انتخابات در بین مردم وجود ندارد، از اینرو این دو ماه نیز به اعتقاد این تحلیلگر مسائل سیاسی مالزی زمان مناسبی برای انتخابات این کشور نیست. ماه فوریه نیز مالزی به دلیل تعطیلات سال نو چینی باز هم مناسب حال و هوای انتخابات نیست و بهترین گزینه برگزاری انتخابات ماه مارس سال آینده است.

این استاد دانشگاه معتقد است که نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی نیازمند است تا مردم احساس خوبی از بودجه‌یی به دست آورند که با محوریت مردم خواهد بست. به اعتقاد وی، این انتخابات در مقایسه با دو دوره پیشین انتخابات سراسری در این کشور اصلی‌ترین انتخاباتی است که به دلیل افزایش قدرت روز افزون مخالفان دولت می‌تواند نقش سازنده‌یی در آینده ائتلاف باریسان نشنال (جبهه ملی) ایفا کند. در واقع این انتخابات را می‌توان تضمینی برای بقای قدرت ائتلاف جبهه ملی دانست که از سال 1957 تاکنون بدون وقفه حاکمیت مالزی را در اختیار داشته و مجالی برای مخالفان نگذاشته است. در سال‌های پس از سیزدهمین دوره انتخابات سراسری مالزی که در ماه مه سال 2013 برگزاری شد، تاکنون اتفاقات مهمی در عرصه سیاسی مالزی رخ داده که تا حدودی معادله قدرت را در این کشور تغییر داده است. نجیب رزاق که پس از انتخابات سیزدهم این کشور با اتهام فساد مالی مرتبط با شرکت توسعه مالزی واحد روبرو شد تاکنون نتوانسته پیامدهای آنکه همسر وی (روسما منصور) را نیز تحت تاثیر قرار داده، جمع و جور کند

علاوه بر این اتهام، برخی اختلافات داخلی درون حزبی نیز باعث جدایی مهره‌های تاثیرگذار این ائتلاف از جمله ماهاتیر محمد، پیر عرصه سیاست مالزی و همچنین محی‌الدین یاسین، معاون سابق نخست‌وزیر مالزی از بدنه اصلی قدرت شده است. علاوه بر این تغییرات عمده، نجیب رزاق در ماه‌های گذشته با مشکلات شرکت سرمایه‌گذاری جهانی فلدا (اف.جی.وی) روبرو شده است. هیات‌مدیره این شرکت به دلیل بدهی طولانی مدت تصمیم گرفت رییس و مدیرعامل خود و همچنین مدیر مالی آن را برای انجام تحقیقات به کمیته تحقیقات داخلی معرفی کنند.

بحران مدیریت در این گروه سرمایه‌گذاری که بزرگ‌ترین سهامدار آن شرکت دولتی فلدا است می‌تواند پیامدهای ناگواری برای دولت مالزی به وجود آورد. اف.جی.وی از نظر جهانی سومین گروه بزرگ فعال در بخش کاشت روغن پالم محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاران و زمینداران فلدا از اصلی‌ترین رای‌دهندگان در 54 حوزه‌یی هستند که می‌تواند سرنوشت 54 کرسی از مجموع 222 کرسی پارلمان مالزی را تعیین کنند.

نارضایتی زمین‌دارانی که محصولات آنها به دلیل بدهی طولانی مدت فلدا خریداری نشده یا بدهی‌های پیشین آنها پرداخت نشده است در کنار کاهش 70 درصدی ارزش سهام پس از مواجه شدن با بحران مالی به نارضایتی قشر مهمی در انتخابات مالزی انجامیده است. با توجه به این شرایط که نیازمند بازسازی موثر آن از سوی نخست‌وزیر مالزی است، بعید به نظر می‌رسد تا پیش از ماه مارس سال آینده اقدام جدی برای برگزاری انتخابات این کشور صورت گیرد.

براساس قانون فدرال مالزی، انتخابات سراسری باید پس از انحلال پارلمان یا در پایان دوره پنج ساله آن اعلام شود. از آنجایی که پارلمان فعلی فعالیت خود را از 24 ژوئن سال 2013 میلادی آغاز کرده بنابراین بطور خودکار این پارلمان باید روز 24 ژوئن سال آینده منحل شود.

پس از انحلال پارلمان، انتخابات باید در نهایت در یک فاصله 2 ماهه برگزار شود که این وضعیت نشان می‌دهد 24 آگوست سال آینده در واقع آخرین زمانی است که نجیب رزاق می‌تواند با کاهش پیامد بحران‌هایی که تاکنون با آن مواجه بوده به مصاف با مخالفان خود برود.

 

ارسال نظر