5 شهردار زن پیشگام جهان

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۳۳۰

گروه راه و شهرسازی  مجید اعزازی

 

از جولیوس سزار تا پاپ، تاریخ رم پُر است از مردان قدرتمند. حالا پایتخت ایتالیا برای نخستین ‌بار شهردار خود را از میان زنان برگزیده است. «ویرجینیا راگی» از حزب آنارشیست«جنبش 5 ستاره» 67‌ درصد از رای شهروندان رم را به دست آورد. او در جریان مبارزات انتخاباتی به رای‌دهندگان متعهد شد تا با فساد مبارزه کند و به کلیسای کاتولیک پایبند باشد.

 

پیروزی راگی تنها خرق عادت رم ارزیابی نمی‌شود بلکه حاکی از یک جهش معنادار برای زنان است. زنانی که به‌طور سنتی در قلمرو تحت تسلط مردان فعال هستند. کمتر از 5‌ درصد از شهرداران جهان زن هستند و زنان حدود 20‌درصد از اعضای شوراهای محلی را تشکیل می‌دهند.

درحالی که ممکن است تعداد شهرداران زن در جهان اندک باشد اما نمونه‌های درخشانی از زنانی که شهرهای خود را به شیوه‌یی خلاقانه رهبری و آنها را به مکان‌های بهتری برای زندگی تبدیل می‌کنند، وجود دارد.

 نائومی کوشی، شهردار اُتسو در ژاپن

در سال 2012 نائومی کوشی، جوان‌ترین زنی بود که به عنوان شهردار یکی از شهرهای ژاپن انتخاب شد. تنها یک‌ درصد از شهرداران ژاپن زن هستند و تنها 11‌درصد از نمایندگان پارلمان ملی و 7‌درصد از مدیران شرکت‌های بزرگ در ژاپن زن هستند. این آمارها وقتی بفهمید که 60‌ درصد از زنان ژاپنی پس از به دنیا آوردن نخستین فرزند خود محیط‌های کاری را ترک می‌کنند، تعجب‌برانگیز نباشد.

نائومی کوشی از زمانی که در سال 2012 شهردار اُتسو شده، مجموعه‌یی از شاخص‌های عملی هدف‌گذاری شده برای کمک به جایگاه زنان در محیط کار را معرفی کرده است. دسترسی بیشتر به مهدکودک و تغییر نگرش مردان نسبت به برعهده گرفتن مسوولیت و ترک والدین ازجمله این شاخص‌ها بوده است.

کوشی به عنوان عضو جدید رهبران جوان در مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید معمولا در اغلب جلسات، تنها زن در این گروه به شمار می‌رود اما امیدوار است که به واسطه تحول سیاسی در سطح محلی بتواند به تغییر ترکیب هیات‌مدیره‌ها و هیات حاکمه ژاپن کمک کند.

«تمایل دارم نقش خود را در تبدیل شهرم به بهترین مکان برای زنان و مردان ایفا کنم. زنان و مردانی که همزمان با کار و تلاش خانواده تشکیل می‌دهند. تغییر در اتسو، صدای ژاپنی‌هایی که برای برابری جنسیتی در سراسر این کشور تلاش می‌کنند را  تقویت می‌کند.»

 تری ریسماهارینی، شهردار سورابایا در اندونزی

تری ریسماهارینی، به طور موفقیت‌آمیزی دومین شهر بزرگ اندونزی را به مکانی دارای افراد تحصیل‌کرده و پایدارتر تبدیل کرده و به جمع فهرست 10نفره زنان الهام‌بخش اندونزی در سال 2014 از نظر فوربس راه یافته است.

او به دلیل مهربان بودن به «مادر ریسما» معروف شده است. ریسماهارینی برای جوامع فقیر آموزش رایگان فراهم کرد و بودجه آموزش شهر سورابایا را تا 36‌درصد افزایش داد.

او همچنین به ایجاد و بهبود فضاهای سبز این شهر اولویت داد. تحت مدیریت او سورابایا جایزه محیط زیستی شهر پایدار آسیا در سال 2012 همچنین بالاترین جایزه محیط زیستی اندونزی را از آن خود کرد.

 هانا گرونکویکز شهردار ورشو

هانا گرونکویکز والتز، در سال 2006 نخستین شهردار زن ورشو شد. از آنجا که شهروندان ورشو در سال 2014 برای سومین بار پیاپی او را به عنوان شهردار این شهر انتخاب کردند به نظر می‌رسد، اهالی ورشو همچنان تمایل دارند که او شهردارشان باشد.

گرونکویکز والتز پس از اینکه اشتغال در یک کار بانکی را تجربه کرده بود وارد امور سیاسی شد. او یکی از حامیان پیشگام تنوع و تکثر به شمار می‌رود و برنامه‌هایی با هدف همبستگی خارجیان مقیم لهستان ارائه کرد.

او همچنین به دلیل انتقاد از مخالفت دولت لهستان با اهداف انرژی پاک اتحادیه اروپا و پیگیری سایر امور محیط زیستی، فردی شناخته شده در این حوزه نیز به شمار می‌رود.

گرونکویکز والتز همچنین مصمم است زمینه‌های پیشرفت اقتصاد ورشو را فراهم کند. او برنامه نوآوری در ورشو سال 2020 را طراحی کرده است. برنامه‌یی که کارآفرینان و بخش‌های توسعه و تحقیق را تشویق و به آمدن گوگل به ورشو کمک کرده است.

 سیلیا وید برون شهردار ولینگتن (نیوزیلند)

سیلیا وید برون، هنگام بازدید هیلاری کلینتون از نیوزیلند در سال 2010 برای دیدار با او با دوچرخه به فرودگاه رفت. او بودجه دوچرخه سواری ویلینگتن را 3برابر کرده است و امن‌تر کردن این شهر برای دوچرخه‌سواران و افراد پیاده همچنین سازگارتر کردن امور این شهر با مسائل زیست محیطی را در دستور کار خود قرار داده و برای دستیابی به این اهداف تلاش می‌کند.

او همچنین برای توسعه اقتصادی ویلینگتن پروژه‌های مختلفی را تدارک دیده است. پروژه‌های آینده ویلینگتن شامل ایجاد یک منطقه صنعتی«های تک» و توسعه بزرگراه منتهی به فرودگاه بین‌المللی این شهر است. فرودگاهی که ویلینگتن را به قطب‌های تجاری آسیا و امریکای شمالی متصل می‌کند.

 جسی نیکولینی شهردار لامپدوسا

جسی نیکولینی، شهردار منتخب سال2012 لامپدوسا در  جزیره جنوبی ایتالیا، یک مدافع حقوق بشر پرشور است. او به تازگی رهبران اروپا را به کمک بیشتر به مهاجران به این قاره فرا خوانده است. مهاجرانی که بسیاری از آنها سوار بر قایق‌های کوچک از شمال آفریقا به لامپدوسا می‌رسند.

تعهد او به حقوق بشر جوایز متعددی را نصیبش کرده است. سی و ششمین جایزه صلح نمایندگی سازمان ملل در اسپانیا ازجمله این جوایز است.

 

ارسال نظر