پای ناوگان حمل‌و‌نقل لب گور است!

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۱۰۵

توسعه صادرات یکی از مولفه‌های رشد پایدار اقتصادی است، به همین منظور توسعه زیربناهای حمل و نقل و ایجاد شاهراه‌های ارتباطی یکی از ملزومات آن به شمار می‌رود و با توجه به موقعیت ژئواکونومیک ایران با بسط مسیرهای بازرگانی می‌توان افزایش صادرات، تولید و اشتغال را شاهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران عمر بالای ناوگان حمل و نقل کشور به پاشنه آشیل توسعه صادرات تبدیل شده و با وجود رکود حاکم در اقتصاد، تولیدکنندگان در صورت توفیق در تولیدکالای باکیفیت صادراتی با مشکلات عدیده‌یی برای صادر کردن آن مواجه هستند و این امر موجب شده تا بسیاری از بازارهای منطقه و کشورهای همسایه به رقبای دیگر از جمله ترکیه روی بیاورند.

بسیاری از کارشناسان، حمل و نقل را «نیرو محرکه توسعه» می‌دانند و موفقیت‌های راهبردی در این زمینه را نیازمند سرمایه‌گذاری کلان در راستای بهبود زیرساخت‌ها و تجهیزات حمل و نقل عنوان می‌کنند و به‌طور قطع گشایش در صادرات و گردش چرخه تجارت و بازرگانی مستلزم اصلاح و استاندار‌دسازی زیرساخت‌های حمل و نقل کشور است.

محسن بهرامی ارض اقدس عضو اتاق بازرگانی تهران درخصوص اهمیت حمل و نقل درتوسعه صادرات عنوان کرد: توجه ویژه به زیرساخت‌ها یکی از نیازهای اصلی توسعه صادرات غیرنفتی تلقی می‌شود که نیازمند نظارت بیشتر حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌یی است.

وی با بیان اینکه مشکل صادرات غیرنفتی فقط حمل و نقل نیست، گفت: مسائل دیگری از جمله معضلات موجود در بخش خدمات، دسته‌بندی مواد، تبلیغات، انبارداری پایانه‌های صادراتی، تجهیزات مورد نیاز در بنادر و درنظر گرفتن مشوق‌های صادراتی نیز به‌عنوان موانع جدی توسعه صادرات کشور محسوب می‌شوند.

بهرامی ارض اقدس با اشاره به اینکه گام‌های موثری در حوزه صادرات برداشته شده است، اذعان داشت: کاهش تشریفات، زمان ارائه گزارش میزان صادرات غیر نفتی در پنجره واحد گمرکی و نیز سرعت بالای ترخیص کالا در بنادر نمونه‌های بارز این مساله هستند.

قائم مقام مرکز توسعه صادرات ایران تصریح کرد: در شرایطی که کشور قطر با تحریم‌های ظالمانه از سوی همسایگان مواجه هست، فرصت طلایی برای حضور پایدار و فعال در بازار این کشور مهیا شده است، لذا انتظار می‌رود تا با نوسازی ناوگان هوایی کشور شاهد ارسال محصولات کشاورزی و کالاهای بادوام به قطر باشیم و خلأ موجود دیگر رقبا را پر کنیم.

بهرامی ارض‌اقدس با بیان اینکه به علت پروازهای نامنظم امکان حضور پایدار در بازار هدف از دست می‌رود، گفت: اگر این مشکل رفع نشود بازار قطر هم مانند روسیه از دست خواهد رفت، به همین منظور از آنجایی که توسعه صادرات غیرنفتی، راهبرد اساسی اقتصاد کشور است، باید رفع موانع آن در اولویت دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد. این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه نمایندگی‌ها در کشورهای هدف هنوز به نقطه مطلوب خود نرسیده‌اند، بیان کرد: رایزنان بازرگانی می‌بایستی برای تبلیغ مناسب در کشورهای هدف، تلاش بیشتری کنند تا بدین طریق راه برای صادرکنندگان هموارتر شود.

 تکمیل کریدور شمال به جنوب

افزایش ترانزیت کالا را به‌دنبال دارد

عباس آرگون عضو دیگر اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور بیان کرد: از آنجایی که توسعه صادرات یکی از مسائل مهم کشور محسوب می‌شود، به همین منظور باید ناوگان فرسوده حمل و نقل در تمام بخش‌های آن اعم از دریایی، هوایی و زمینی نوسازی شود.

وی افزود: توسعه صادرات یکی از راهکارهای خروج از رکود است و برای این منظور باید زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل ایجاد شود و اگر این مهم صورت گیرد تنها از محل ترانزیت کالا درآمد زیادی نصیب کشور خواهد شد.  آرگون با بیان اینکه اصلاح زیرساخت‌های حمل و نقل و استاندارد کردن آن هم به‌طور حتم موجب توسعه صادرات می‌شود، تاکید کرد: توسعه زیر ساخت‌ها و تکمیل کریدور شمال به جنوب کمک شایانی به افزایش ترانزیت کالا خواهد کرد.

 همچنین فاطمه مقیمی عضو اتاق بازرگانی تهران نیز چندی پیش در خصوص نقش حمل و نقل در توسعه تجارت اظهار کرد: حمل و نقل حلقه تامین تجارت بین‌الملل بوده و رساندن کالا و محصولات به بازارهای هدف وابسته به شرایط آن است همچنین، قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل و گمرک در جهت تسهیل انجام امور تجاری نیازمند تغییرات اساسی است.

وی افزود: شرایط برای توسعه ناوگان حمل و نقل و به‌روز رسانی تجهیزات در راستای افزایش قابلیت‌های این بخش باید تغییرات جدی کند.

مقیمی عمر ناوگان جاده‌یی کشور را 19سال عنوان کرد و گفت: این میزان در مقایسه با متوسط عمر جهانی بسیار کهنه و فرسوده محسوب می‌شود و برای بهبود این وضع باید اقدام اساسی انجام شود.

 

 

ارسال نظر