اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۲۷

 مشارکت مردم و مسوولان لازمه آرامش نظام بانکی

افزایش مشارکت مردم برای رویگردانی از سرمایه‌گذاری در موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و تلاش بیشتر دولت در بازگرداندن پس‌انداز سپرده‌گذاران، ضرورتی برای بهبود فعالیت نظام بانکی در کشور است. به گزارش ایرنا، به باور کارشناسان، مشکلات بانکی جدی‌ترین مانع جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به عنوان اصلی‌ترین راهکار رونق کسب و کار است.

گرچه بخش عمده‌یی از مشکلات نظام بانکی ایران محدود به موسسات اعتباری غیرمجاز است اما برخی منتقدان دولت تلاش کردند با توجه به پیگیری سپرده‌گذاران برای بازپس‌گیری مطالبات خود از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند و با شایعه‌پراکنی در فضای مجازی سعی در سلب اعتماد مردم به نظام بانکی دارند. براساس آمارها 90درصد از نقدینگی کشور در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری سپرده‌گذاری می‌شود که با توجه به اینکه بخشی از آن نزد دولت و قسمتی نیز مطالبات بانک‌ها به صورت وام در دست مردم است هم‌اینک 58درصد از نقدینگی کشور نزد بانک‌هاست. کارشناسان با اشاره به اینکه در سال‌های متمادی گذشته موسسات مالی و اعتباری به صورت قارچ‌وار رشد کرده‌اند، ساماندهی نظام بانکی را فرآیندی زمان‌بر می‌دانند، اما در کوتاه‌مدت شفاف‌سازی دولت در اطلاع‌رسانی به موقع درباره بانک‌ها، ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و پرهیز مردم برای سرمایه‌گذاری در موسسات غیرمجاز را راهکارهایی برای آرامش سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات مالی می‌دانند.

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌یی در 31 خرداد سال جاری اسامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را منتشر کرد و خطاب به مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی خواستار عدم ارائه خدمات بانکی به موسسات و بانک‌های غیرمجاز شده است. در این اطلاعیه تاکید شده از انجام هرگونه معامله (معاملات مجاز مصرح در ماده پنج دستورالعمل اجرایی عملیات بازار بین‌بانکی ریالی) با بانک‌هایی که اسامی آنها در لیست پیوست قرار ندارد، خودداری شود و در صورت ملاحظه تخلف موارد از سوی بخش نظارت بانک مرکزی پیگیری خواهد شد.

بانک‌های غیردولتی اقتصاد نوین، پارسیان، کارآفرین، سامان، پاسارگاد، سرمایه، سینا، شهر، دی، انصار، تجارت، رفاه کارگران، صادرات ایران، ملت، حکمت ایرانیان، گردشگری، ایران زمین، قوامین، خاورمیانه و آینده است. بانک‌های تجاری دولتی بانک سپه، شرکت دولتی پست بانک و بانک ملی ایران را شامل می‌شود. بانک‌های تخصصی نیز بانک توسعه صادرات ایران، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک مسکن و بانک توسعه تعاونی است.

شعب بانک‌های خارجی در ایران نیز بانک تجارتی ایران اروپا، بانک تعاون اسلامی برای سرمایه‌گذاری، بانک المستقبل (فیوچر)، بانک استاندارد چارترد، بانک تجارتی ایران و اروپاست. همچنین بانک مشترک ایران و ونزوئلا از جمله بانک‌های مشترک ایرانی خارجی است. بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت نیز جزو لیست مورد تایید سایت بانک مرکزی هستند. موسسات اعتباری دارای مجوز موسسه اعتباری توسعه، موسسه اعتباری کوثر مرکزی، موسسه اعتباری ملل، موسسه اعتباری نور و موسسه اعتباری کاسپین است.

به گفته مسوولان تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم 11 موسسه اعتباری غیرمجاز با بیش از 2هزار و 987 شعبه در کشور فعالیت می‌کردند که با تدبیر و تلاش دولتمردان یازدهم بیش از یک‌هزار شعبه از موسسات بدون مجوز ساماندهی و از فعالیت تعاونی‌های غیرمجاز جلوگیری و گسترش شعب موسسات اعتباری غیرمجاز بطور کامل متوقف شد.

نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت گفت که دولت از طریق رسانه‌ها درباره غیرمجاز بودن موسسات مشکل‌دار اطلاع‌رسانی کرده است.

غلامرضا تاجگردون تصریح کرد که بانک مرکزی در حل این مشکل در حال تلاش است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع را تا حل مساله پیگیری می‌کنند. وی بیان کرد که بانک مرکزی سهامداران این موسسه را احضار، اموال و املاک آنان را احصاء کرده است و هم‌زمان ممنوع‌الخروج شده‌اند.

تاجگردون اظهار داشت که معمولا دارایی‌های این موسسات کمتر از بدهی‌های آنان است، در چنین شرایطی قوه قضاییه ورود کرده و مابقی بدهی‌ها را احصاء و از دیگر اموال آنان کسر می‌کند. وی بیان کرد که با تدبیر بانک مرکزی بانک دیگری عامل می‌شود و با دریافت و تبدیل دارایی‌ها وجوه مسترد می‌شود. وی بیان کرد که موضوع باید در مرکز کشور پیگیری شود و مسوولان استانی تنها می‌توانند مشکلات مردم را به‌صورت کتبی منعکس کنند. تاجگردون در پایان از مردم خواست در موسساتی سپرده‌گذاری کنند که دارای مجوز قانونی و رسمی باشند.

 رشد 145 درصدی صادرات ایران به سنگال

تسنیم| مدیرکل دفتر عربی- آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش ۱۴۵درصدی صادرات ایران به سنگال در سال ۱۳۹۵ خبر داد. فرزاد پیلتن گفت: صادرات کشورمان طی سال 1394 به کشور سنگال 1758هزار دلار بوده که با افزایش 2554هزار دلاری به 4312هزار دلار در سال 1395 رسیده است. وی افزود: طی سال 1395 عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان به سنگال شامل قیر، نفت، اسانس‌ها، لوازم خانه‌داری، روغن موتور، نان‌ها، شکلات، در و پنجره، روغن صنعتی، لوستر، قطعات سواری و رب گوجه فرنگی بوده است. وی افزود: مهم‌ترین اقلام وارداتی از سنگال نیز شامل قلع، سنگ تنیان، پلی اتیلن، فرآورده‌های غذایی بوده است.

 

 

ارسال نظر