بازارهای نوظهور عامل اصلی رشد حق بیمه جهانی

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۳۷

28 خرداد

 پیش‌بینی رشد 6.2‌ درصدی سالانه تولید حق بیمه ایران تا سال 2025      

رتبه پنجم ایران در رشد حق بیمه کشورهای در حال توسعه

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

پیش‌بینی نرخ رشد ترکیبی سالانه حق بیمه‌ها در 8 سال آینده و از سال 2017 تا 2025 در بین 15 کشور درحال توسعه مانند ایران در قاره آسیا و امریکای جنوبی و شرق اروپا نشان می‌دهد که نرخ رشد حق بیمه‌ها در هند 8.7‌ درصد، در عربستان سعودی 8.1‌درصد، در اندونزی 7.5‌درصد، در چین 7‌درصد، در ایران 6.2‌ درصد، در امارات متحده عربی 5.6‌ درصد، در ترکیه 5.3‌ درصد، در مالزی 4.5‌درصد، در اسراییل 4.4‌درصد، در مکزیک 4.2‌درصد، در کلمبیا 4.2‌درصد، در لهستان 4.1‌درصد، در تایلند 3.9‌درصد، در شیلی 36.6‌درصد و در آرژانتین 3.3‌درصد خواهد بود. براین اساس ایران در بین این کشورها رتبه پنجم بالاترین نرخ رشد‌ها را به خود اختصاص داده است.

 براساس پیش‌بینی موسسه میونیک ره از نرخ رشد ترکیبی سالانه حق بیمه‌ها در 8سال آینده و از سال 2017 تا 2025 در بین 15کشور در حال توسعه مانند ایران در قاره آسیا و امریکای جنوبی و شرق اروپا، ایران از رشد قابل توجه 6.2‌ درصدی متوسط حق بیمه رشته‌های مختلف بیمه برخوردار خواهد بود.

به گزارش «تعادل» براساس این برآوردها، نرخ رشد حق بیمه‌ها در هند 8.7‌درصد، در عربستان سعودی 8.1‌درصد، در اندونزی 7.5‌درصد، در چین 7‌درصد، در ایران 6.2‌ درصد، در امارات متحده عربی 5.6‌ درصد، در ترکیه 5.3‌ درصد، در مالزی 4.5‌درصد، در اسراییل 4.4‌درصد، در مکزیک 4.2‌درصد، در کلمبیا 4.2‌درصد، در لهستان 4.1‌درصد، در تایلند 3.9‌درصد، در شیلی 36.6‌درصد و در آرژانتین 3.3‌درصد خواهد بود. بر این اساس ایران در این بین کشورها رتبه پنجم بالاترین نرخ رشد‌ها را به خود اختصاص داده است.

بررسی رشد بیمه‌های عمر بین 15کشور درحال توسعه نیز نشان می‌دهد که امارات متحده عربی با رشد 10‌درصدی، اندونزی با 9.2‌درصد و فیلیپین با 9.1‌درصد در رتبه‌های بالای رشد بیمه عمر قرار خواهند داشت و ایران در بین این کشورها که دارای رشد بالای بیمه‌های عمر هستند، قرار ندارد.

به عبارت دیگر، ایران همچنان تحت تاثیر بیمه‌های اجباری ازجمله بیمه ثالث قرار دارد و میزان رشد حق بیمه 6.2‌ درصدی سالانه ایران در 8 سال آینده بیشتر تحت تاثیر بیمه‌های شخص ثالث خواهد بود و البته پیش‌بینی شده که در سال‌های آینده ایران به تدریج در ردیف کشورهای با رشد حق بیمه عمر قابل توجه قرار خواهد گرفت و رشد حق بیمه عمر در ایران نیز افزایش خصواهد داشت.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ حق بیمه اولیه جهان به همان اندازه که تولید اقتصادی رشد می‌کند (5/4 ‌درصد به نرخ اسمی یا به نرخ واقعی ۳‌درصد با کسر نرخ تورم) افزایش یابد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود حجم حق بیمه در جهان به حدود ۶ هزار و 35 میلیارد یورو برسد. عامل اصلی رشد حق بیمه جهانی، بازارهای نوظهور هستند، که در این کشورها رشد حق بیمه متاثر از بازارهای نوظهور به میزان نرخ سالانه 5/9‌درصد (نرخ واقعی 5/7 ‌درصد) از رشد اقتصادی حدود 5/6 ‌درصد (نرخ واقعی 5/4 درصدی) پیشی خواهد گرفت.

بر این اساس، ضریب نفوذ بیمه در کشورهای مختلف، بیشتر متاثر از رشد بازارهای نوظهور و صنایع با فناوری‌های پیشرفته و جدید خواهد بود و به میزانی که بازارهای نوظهور رشد اقتصادی دارد حق بیمه افزایش خواهد یافت و در نتیجه، رشد حق بیمه و ضریب نفوذ بیمه بیش از نرخ متوسط رشد اقتصادی خواهد بود.

محیط اقتصاد جهانی همواره یکی از محرک‌های کلیدی بازار بیمه است. و پیش‌بینی بازار و چشم‌انداز وضعیت حوزه‌های مختلف اقتصادی همواره مورد توجه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی است. شرکت میونیک ره (munichre) که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در حوزه ارائه خدمات بیمه‌های اتکایی در جهان است هر ساله گزارشی از چشم‌انداز صنعت بیمه جهان ارائه می‌کند، پیش‌بینی کرده که در دو سال آینده، حق بیمه جهان به اندازه رشد اقتصادی با میانگین نرخ رشد اسمی 4.5‌درصد و نرخ رشد واقعی 2.9‌درصد افزایش یابد همچنین پیش‌بینی می‌شود حجم حق بیمه جهان از حدود 4.18 تریلیون یورو در سال 2016 به بیش از 4.56 تریلیون یورو در سال 2018 برسد.

بر اساس این گزارش، بهبود اقتصادی در تعدادی از بازارهای نوظهور، موتور رشد بزرگی برای صنعت بیمه، به خصوص در کسب و کار، اموال و حوادث جهانی خواهد بود. انتظار می‌رود در بازارهای نوظهور تقاضا برای بیمه عمر در سطح بالا و در کشورهای صنعتی در حد متوسط باقی بماند.

براساس پیش‌بینی‌های شرکت میونیک ره، انتظار می‌رود رشد GDP جهان در دو سال آینده سرعت بیشتری به خود بگیرد. برآوردها نشان می‌دهد که رشد حق بیمه واقعی جهان که در سال ۲۰۱۶ معادل 6/2‌درصد بوده و در سال ۲۰۱۷ به2.9‌درصد و در سال ۲۰۱۸ به 1/3‌درصد برسد.

 عامل اصلی این روند، رشد اقتصادی قوی‌تر در ایالات متحده امریکا، انتظارات نسبت به پایان رکود اقتصادی در برزیل و روسیه و بهبود وضعیت کشورهای صادرکننده کالا در نتیجه افزایش قیمت‌ها و افزایش جزئی تجارت جهانی خواهد بود.

به نظر می‌رسد در منطقه یورو و ژاپن رشد اقتصادی نیز ادامه یابد. اما احتمال می‌رود در انگلستان نخستین اثرات برگزیت احساس شود و شتاب رشد اقتصادی در چین نیز احتمالا همچنان آرام خواهد ماند. براین اساس در مجموع متناسب با افزایش رشد اقتصادی جهان، رشد حق بیمه‌ها و نفوذ صنعت بیمه نیز بیشتر شود.

 افزایش رشد بیمه عمر

در این گزارش وضعیت سه نوع حق بیمه اولیه، حق بیمه اموال - حوادث و حق بیمه عمر در جهان مورد بررسی قرار گرفته است که براساس پیش‌بینی‌های میونیک ره رشد واقعی حق بیمه عمر افزایش قابل توجهی خواهد داشت، اما رشد واقعی بیمه اموال- حوادث و حق بیمه اولیه تغییر چندانی را تجربه نخواهند کرد

همچنین در این گزارش پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۱۷ بیشترین رشد واقعی حق بیمه اولیه را کشورهای نوظهور آسیایی(با نرخ ۱۱‌درصد) تجربه کنند و کمترین رشد به اروپای غربی اختصاص خواهد داشت

 بیمه اموال - حوادث

براساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود حق بیمه اموال - حوادث جهان در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ سالانه معادل ۴‌درصد و بعد از تعدیل با نرخ تورم (نرخ رشد واقعی) تقریباً معادل 5/2‌درصد رشد کند. نرخ رشد واقعی حق بیمه اموال- حوادث بیش از 0.5واحد ‌درصد پایین‌تر از نرخ رشد انتظاری خواهد بود. با این حال، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای در رشد حق بیمه پیش‌بینی شده در مناطق مختلف وجود دارد

در امریکای شمالی رشد حق بیمه اموال- حوادث نسبت به سال 2016 به طور اسمی ثابت خواهد ماند اما به طور واقعی با توجه به نرخ بالای تورم ایالات متحده امریکا در دو سال گذشته به احتمال زیاد حق بیمه با کاهش همراه خواهد بود.

با توجه به مدت زمان رکود و کاهش واقعی حق بیمه انتظار می‌رود که کسب و کار اموال- حوادث در کشورهای توسعه یافته منطقه آسیا و اقیانوسیه، امریکای لاتین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا بهبود یابد.

 در امریکای شمالی رشد حق بیمه اموال - حوادث نسبت به سال ۲۰۱۶ به طور اسمی ثابت خواهد ماند اما به طور واقعی با توجه به نرخ بالای تورم ایالات متحده امریکا در دو سال آینده به احتمال زیاد حق بیمه با کاهش همراه خواهد بود.

 با توجه به مدت زمان رکود و کاهش واقعی حق بیمه انتظار می‌رود که کسب و کار اموال - حوادث در کشورهای توسعه یافته منطقه آسیا و اقیانوسیه، امریکای لاتین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا بهبود یابد. در دو منطقه امریکای لاتین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا انتظار می‌رود، پایان رکود و سقوط شدید رشد اقتصادی در بازارهای مهم مانند برزیل و آرژانتین، نیجریه و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۷ موجب بازگشت رشد حق بیمه به روند مثبت شود.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ در هر دو منطقه امریکای لاتین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا نرخ رشد سالانه حق بیمه بیش از 5‌ درصد باشد.

برای کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا انتظار می‌رود هنگامی که اثرات منفی کاهش قیمت کالاها بر اقتصاد وصنعت بیمه برطرف شود، نرخ رشد حق بیمه به سطح بالای7‌درصد و 5.5‌ درصد نرخ واقعی سالانه برسد.

 برای بازارهای نوظهور آسیایی بر فرض وجود کاهش جزئی در رشد حق بیمه، که ناشی از کاهش بیشتر رشد اقتصادی چین است، ادامه دارد اما احتمال می‌رود که رشد در سطح بالای 9درصد حدود 7.5‌درصد سالانه به نرخ واقعی رقم بخورد.

نرخ رشد ترکیبی سالانه(CAGR) حق بیمه دارایی- تلفات، در سال‌های 2017 تا 2025 را برای مناطق مختلف جهان در این گزارش پیش‌بینی شده است و نشان می‌دهد انتظارات از نرخ رشد ترکیبی سالانه، برای کشورهای نوظهورآسیایی در بیشترین سطح قرار دارد و منطقه منا پس از آن قرار دارد.

پیش‌بینی نرخ رشد ترکیبی سالانه حق بیمه‌ها در ایران برای سال‌های 2017 تا 2025 نیز حدود 6.2‌درصد است این درحالی است که برای هند این نرخ معادل 8.7‌درصد و برای عربستان سعودی معادل 8.1‌درصد انتظار می‌رود.

 بیمه عمر

در کشورهای صنعتی، حق بیمه عمر با نرخ بهره پایین همچنان به عنوان یکی از مسائل چالش برانگیز باقی مانده است. علاوه بر این در سال ۲۰۱۶ بسیاری از بازارها کاهش قابل توجهی را به خصوص در فروش محصولات با حق بیمه یکجا ازجمله در ژاپن، آلمان و ایتالیا - شاهد بوده‌اند.

 نوع اول صرفا در قالب حق بیمه صورت می‌گیرد درحالی که در نوع دوم ترکیبی از حق بیمه و سرمایه‌گذاری است بدین صورت که بخشی از منابع برای حق بیمه و بخشی دیگری برای سرمایه‌گذاری در دوره‌یی مشخص در اشکال حقوق صاحبان سهام یا اوراق بدهی، سرمایه‌گذاری می‌شود.

برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پیش‌بینی می‌شود که کشورهای صنعتی به‌طور متوسط رشد حدود ۳‌درصدی (رشد واقعی حدود 5/1‌درصدی) را در حق بیمه عمر شاهد باشند. متقابلا در اغلب بازارهای نوظهور، پیش‌بینی می‌شود که حق بیمه به سطوح بالا توسعه یافته و نسبتا پایدار بماند

 پیش‌بینی متوسط رشد حق بیمه برای سال و 2018 ۲۰۱۷، در اروپای شرقی معادل 5/6‌درصد (نرخ واقعی حدود ۵‌درصد)، در امریکای لاتین حدود 5/8‌درصد (نرخ واقعی حدود 5/6‌درصد) و در منطقه منا خاورمیانه و شمال آفریقا ۸‌درصد (با نرخ واقعی حدود 5/6‌درصد) است

 در صحرای آفریقا نیز این نرخ تقریبا ۶‌ درصد(با نرخ واقعی حدود دو ‌درصد) پیش‌بینی شده که به دلیل رشد پایین حق بیمه در آفریقای جنوبی، سطح رشد این منطقه بطور قابل توجهی پایین‌تر از سطح سایر مناطق قرار دارد. انتظار می‌رود رشد حق بیمه در بازارهای نوظهور آسیایی منطقه به‌طور قابل توجهی پایین‌تر از سطح سایر مناطق قرار دارد. انتظار می‌رود رشد حق بیمه در بازارهای نوظهور آسیایی در مقایسه با رشد تقریبا ۱۶‌درصدی (نرخ واقعی ۱۴‌درصد) سال ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۷ کاهش بیش از ۵۰‌درصدی را تجربه کنند

بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود نرخ رشد ترکیبی سالانه منطقه منا در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ با احتساب نرخ تورم، معادل 1/7‌درصد باشد که در این بین پیش‌بینی می‌شود امارات متحده عربی نرخ رشد ۱۰‌درصدی را تجربه کند.

 چشم‌انداز بلندمدت

 به‌طور کلی انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ حق بیمه اولیه جهان به همان اندازه که تولید اقتصادی رشد می‌کند (5/4‌درصد یا به نرخ واقعی ۳‌درصد) افزایش یابد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود، حجم حق بیمه در جهان به حدود ۶ هزار و 35میلیارد یورو برسد. عامل اصلی رشد حق بیمه جهانی، بازارهای نوظهور هستند به طوری که در این کشورها رشد حق بیمه با نرخ سالانه 5/9‌درصد (نرخ واقعی 5/7‌درصد) از رشد اقتصادی حدود 5/6‌درصد (نرخ واقعی 5/4‌درصدی) پیشی خواهد گرفت.

پیش‌بینی می‌شود رشد بیمه عمر بلندمدت در جهان، تقریبا معادل ۵‌ درصد (نرخ واقعی ۳‌درصد) بیشتر از بیمه اموال- تلفات رقم بخورد.

 چشم‌انداز بازار بیمه، همانند چشم‌اندازهای اقتصادی، با نا اطمینانی‌هایی همراه است. بحران‌های اقتصادی می‌تواند اثرات مخرب قابل توجهی بر رشد حق بیمه به خصوص در بیمه اموال - تلفات داشته و حتی ممکن است - همانند امریکای لاتین در سال ۲۰۱۶- کاهش حق بیمه را به همراه داشته باشد.

همچنین به احتمال زیاد ریسک‌های اقتصادی و سیاسی اخیر، اثرات منفی بر بازارهای بیمه خواهد گذاشت. با این حال رکود اقتصادی موجود در تعدادی از بازارهای نوظهور طبیعتا باید موقت باشند. تقاضا برای محصولات اموال- تلفات نیز همانطور که درآمد سرانه افزایش می‌یابد باید دوباره به میزان زیادی افزایش

 باند.

افزایش سطح استانداردهای زندگی و افزایش همزمان الزامات پوشش بیمه، احتمالا این اطمینان را حاصل می‌کند که در طولانی مدت بیمه عمر در بازارهای نوظهور رشد قابل توجهی را تجربه کند. علاوه بر این، کشورهایی نظیر چین با چالش‌های جمعیتی روبه رو هستند.

طبیعی است که به دلیل آثار اشباع بازار (به وضعیتی اشاره دارد که در آن تقاضای بازار از یک محصول به بالاترین حد خود می‌رسد و در این وضعیت بنگاه تولیدی تنها از طریق ارائه محصول جدید به رشد دست می‌یابد) روند پویایی اقتصاد کاهش یابد. در این راستا، محرک‌های بیشتری که بر انعطاف‌پذیری بالاتر، پوشش ریسک‌های بیومتریک، دیجیتالی کردن فروش‌ها و ارزیابی ریسک و محصولات ترکیبی اثرگذار هستند، می‌تواند به تولید محصولات جدید منتج

شود.

 

 

ارسال نظر