الزام الحاق به قوانین WTO

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۱۷۸

سیده فاطمه مقیمی گفت: بازسازی و نوسازی ناوگان‌ها از اساسی‌ترین نیاز کشور است و ابزار‌های ارتباط اقتصادی برای حضور در فضاهای بین‌المللی باید همتراز با سایر دنیا شود.

مقیمی ادامه داد: اقدامات مثبتی در خصوص ناوگان‌های هوایی برداشته شد و توانستیم مطابق با تفاهمنامه‌ها چند فروند به داخل کشور وارد کنیم اما این اقدام به تنهایی کافی نیست و باید دیگر راه‌های حمل و نقل هم تقویت شود.

عضو هیات رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: ناوگان‌های زمینی ایران در مقایسه با استاندارد‌های جهان بسیار عقب مانده و برای توسعه اقتصاد کشورمان ملزوم به تقویت راه‌های زمینی هستیم.

وی افزود: تحریم‌ها باعث انسداد بسیاری از مسیر‌ها شد و قابلیت تردد از هیچ راهی برای ما ممکن نبود اما حال که سایه تحریم‌ها کمرنگ شده باید چاره‌یی برای نوسازی و به‌روزرسانی هرچه سریع‌تر وسایل حمل و نقلی کشور بیندیشیم.

مقیمی اظهار کرد: زمان تحریم‌ها اجازه توقف در بندرگاه‌ها را نداشتیم و همچنین قادر به بیمه ناوگان‌ها نبودیم و برای رفع نیاز خود از پرچم دیگر کشور‌ها استفاده می‌کردیم اما این همه مشکل نبود و راننده‌ها هم در روادید خود دچار مشکل شده بودند.  وی تشریح کرد: تحریم‌ها ارتباط ما را با اروپا مسدود کرد و تردد به‌ندرت پیش می‌آمد اما در این برهه زمانی که سختی‌های آن دوره را دیگر تجربه نمی‌کنیم باید در اجرای صحیح مقررات جابه‌جایی کالای تجارت و همچنین برای الحاق به قوانین WTO (سازمان تجارت جهانی) کوشش کنیم.  عضو هیات رییس اتاق بازرگانی تهران معتقد است: اگر زمینه اجرای قوانین مذکور به وجود آمد باید بهسازی ابزار لازمه ورود به روابط اقتصادهای بین‌الملل و توسعه ناوگان را اولویت قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: کامیون‌ها و دیگر وسایل حمل و نقل کشور نتوانسته‌اند جوابگوی جابه‌جایی کالا‌ها شوند و این موضوع باعث فرصت‌سوزی بسیاری ازمجال‌های تجاری ایران شده است.

مقیمی ادامه داد: فعالان اقتصادی برای ادامه مراودات خود به ناچار مجبور به بهره‌گیری از کامیون‌های خارجی شده‌اند زیرا ناوگان‌های خودمان بسیار فرسوده‌اند. از این‌سو بیشترین حمل و نقل‌های مورد نیاز کشورمان به دست ترکیه انجام می‌شود.

وی جذب سرمایه‌گذار خارجی را برای حل این معضل موثر دانست و ادامه داد: قوانین جذب سرمایه‌گذار در سازمان سرمایه‌گذاری تعیین و مشخص شده است اما ایران باید با تنظیم سرعت انجام امور خود بتواند سرمایه‌گذار را جذب کند و اطلاع به‌موقع به سرمایه‌گذاران می‌تواند زمینه مشارکت‌های خوبی را برای هر جانب فراهم کند.

به گفته وی ایران نیاز به تقویت امکانات زیرساختی خود دارد و برای حل این موضوع دولت باید به شرکت‌های حقوقی اجازه ورود کامیون‌ها و ناوگان‌های پیشرفته را بدهد هر چند که قوانین واردات آن وجود دارد اما در اجرا با سختی مواجه می‌شود.  مقیمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تسهیلات دولت می‌تواند به توانمندی کردیت‌ها (اعتبار‌ها) کمک کند و لازم است وزارت راه و شهرسازی با شرکت‌های مربوطه همکاری خوبی را پیش بگیرد و همچنین ایجاد تشکل‌هایی که به نحو تخصصی وارد مباحث اصلی حمل و نقل می‌شود برای حل هرچه بهتر و سریع‌تر این موضوع الزامی است.

 

ارسال نظر