ماندگاری نفت زیر سقف 80 دلار/ مناسبات اقتصاد جهانی به زیان نفت و به نفع طلا تغییر می‌کند؟

۱۴۰۱/۱۰/۱۷ - ۰۸:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۲۱۵
ماندگاری نفت زیر سقف 80 دلار/ مناسبات اقتصاد جهانی به زیان نفت و به نفع طلا تغییر می‌کند؟

قیمت جهانی نفت تحت تأثیر عواملی نظیر افزایش تولید و استمرار در شیوع کرونا در محدوده کمتر از 80 دلار در حالی تثبیت است درحالی که بازار جهانی طلا احتمالاً با فرصت‌های خوبی برای صعود قیمت مواجه خواهد شد. با حل نسبی مشکل انرژی اروپا در فصل سرد امسال و همچنین راهگشا بودن سیاست‌های نرخ بهره فدرال رزرو امریکا، به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی، روند نزولی یا تثبیت قیمت جهانی نفت ادامه پیدا کند و هم‌زمان با توقف افزایش نرخ بهره امریکا یا کاهش شیب آن، قیمت جهانی طلا به روزهای اوج بازگردد.

قیمت طلای جهانی در ماه‌های اخیر مستقیماً تحت تأثیر سیاست‌های افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از قله‌های قبلی فاصله گرفته و در معاملات روز پنجشنبه نیز نزدیک به بالاترین حد هفت ماهه، ثابت مانده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بهای هر اونس طلا تا ساعت ۶ و ۳۵ دقیقه صبح روز پنجشنبه به‌وقت شرقی با ۱.۶ درصد افزایش به ۱۸۵۶ دلار و ۵۰ سنت رسید و قیمت طلای امریکا نیز با ۰.۰۹ درصد به ۱۸۵۷ دلار و ۵۰ سنت رسید. گزارش اشتغال ملی امریکا و به دنبال آن داده‌های مربوط به حقوق و دستمزد غیرکشاورزی وزارت کار ایالات‌متحده منتشر خواهد شد. صورت‌جلسه روز چهارشنبه نشان داد که همه مقامات در نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو در ۱۳ تا ۱۴ دسامبر توافق کردند که بانک مرکزی ایالات‌متحده باید سرعت افزایش تهاجمی نرخ بهره خود را کاهش دهد. شمش به عنوان محافظ تورم در نظر گرفته می‌شود اما نرخ‌های بهره بالاتر بر طلای بدون بازده تأثیر می‌گذارد.

بر اساس یک نظرسنجی که نشان می‌دهد رکود اقتصادی اتحادیه اروپا ممکن است به‌اندازه‌ای که انتظار می‌رود عمیق نباشد، فعالیت تجاری منطقه یورو در پایان سال گذشته کمتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد کاهش یافت. همچنین اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، اعلام کرد دارایی‌های آن در روز چهارشنبه ۰.۰۹ درصد کاهش یافت و به ۹۱۶.۷۷ تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۳ درصد افزایش به ۲۳.۸۱ دلار رسید، درحالی که پلاتین ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۰۷۵ دلار و ۴۰ سنت رسید و پالادیوم ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۷۸۳۰ دلار و ۶۰ سنت رسید. استمرار شیوع کرونا و تداوم روند افزایش تولید نفت در جهان به عواملی برای تثبیت قیمت نفت در محدوده کمتر از 80 دلار برای هر بشکه تبدیل شده‌اند. در معاملات روز بازار جهانی نفت، قیمت نفت پس از ریزش سنگین شب گذشته و تحت تأثیر افت ارزش دلار امریکا بهبود یافت؛ اما همچنان پایین ۸۰ دلار در هر بشکه ماند.

به گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت با ۷۵ سنت معادل یک درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۷۷ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش، به ۷۳ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه رسید. شاخص‌های نفت روز چهارشنبه، تحت تأثیر چشم‌انداز نگران‌کننده تقاضا برای سوخت به دلیل کندی اقتصاد جهانی و افزایش آمار ابتلا به کووید در چین، بیش از چهار دلار در هر بشکه سقوط کرده بودند و نفت برنت، بزرگ‌ترین کاهش قیمت در دو روز نخست سال از سال ۱۹۹۱ به این‌طرف را تجربه کرده بود. بهای معاملات نفت برنت شب چهارشنبه با چهار دلار و ۲۶ سنت معادل ۵.۲ درصد کاهش بسته شده بود. طبق آمار رفینیتیو آیکان، نفت برنت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، حدود ۹.۴ درصد کاهش پیدا کرد که بزرگ‌ترین کاهش قیمت در دو روز ابتدای سال، از ژانویه سال ۱۹۹۱ به‌حساب می‌آید. نفت امریکا با چهار دلار و ۹۰ سنت معادل ۵.۳ درصد کاهش بسته شد.

مقامات سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند آمار چین نشان داد هرچند سویه جدید ویروس کرونا در این کشور شناسایی نشده است اما چین، آمار واقعی تعداد افرادی که اخیراً در اثر ابتلا به بیماری کووید جان خود را از دست دادند را اعلام نکرده است. عامل دیگری که بر کاهش قیمت نفت در شب گذشته تأثیر گذاشت، وضعیت اقتصاد جهانی و افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ جهان بود.

شرکت ISM اعلام کرد شاخص مدیران خرید بخش تولیدی امریکا در دسامبر، به میزان بیشتری کاهش یافت که دومین کاهش ماهانه متوالی بود. این شاخص از ۴۹ واحد در نوامبر، به ۴۸.۴ واحد در دسامبر نزول کرد که ضعیف‌ترین نتیجه از ماه مه سال ۲۰۲۰ بود.

هم‌زمان، نتایج نظرسنجی وزارت کار امریکا نشان داد فرصت‌های شغلی موجود کمتر از حد انتظار کاهش یافته و این نگرانی را برانگیخت که بانک مرکزی امریکا ممکن است از این موضوع به عنوان دلیلی برای ادامه افزایش نرخ بهره استفاده کند.

همچنین نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در دسامبر، باوجود توافق اوپک پلاس برای کاهش اهداف تولید به‌منظور حمایت از بازار، افزایش پیدا کرده است. اوپک ماه میلادی گذشته، ۲۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که ۱۲۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با نوامبر افزایش داشته است.

 

ارسال نظر