تولید نفت اوپک ۵۱۰‌ هزار بشکه در روز کاهش یافت

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۰۰:۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۶۴۹۲۲

۱۳ کشور تولید‌کننده نفت عضو اوپک به‌طور میانگین روزانه ۲۷.۸۴ میلیون بشکه نفت در ماه گذشته تولید کردند که ۵۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه ژانویه بود.

 به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، تولید نفت اوپک در فوریه به پایین‌ترین حد طی یک دهه گذشته رسید چون عرضه نفت لیبی به خاطر بسته شدن بنادر و میادین نفتی آن کاهش یافت و عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان خلیج فارس تولید خود را بیش از سهمیه شان از قرارداد کاهش تولید پایین آوردند.

13کشور تولید‌کننده نفت عضو اوپک به‌طور میانگین روزانه 27.84 میلیون بشکه نفت در ماه گذشته تولید کردند که 510 هزار بشکه در روز کمتر از ماه ژانویه بود. علی‌رغم کاهش عرضه نفت، قیمت آن به خاطر ترس از تأثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت، به زیر 50 دلار در هر بشکه رسیده است. اوپک و متحدانش در همین هفته برای گفت‌وگو درباره راه‌های حمایت از بازار دیدار می‌کنند.  روسیه، اوپک و سایر متحدان طی ائتلافی با عنوان اوپک پلاس توافق کردند 500 هزار بشکه دیگر از اول 2020 از تولید خود کم کنند. سهم اوپک از این کاهش تولید جدید حدود 1.17 میلیون بشکه در روز بود که توسط ده عضو آن غیر از ایران، لیبی و ونزوئلا اجرایی می‌شد.  عربستان و متحدانش در خلیج فارس بیش از سهمیه‌شان طبق این قرارداد تولید خود را پایین آوردند تا از بازار نفت حمایت کنند.  ولی افزایش تولید عراق و نیجریه باعث شد اوپک در فوریه 128 درصد به قرارداد پایبند بماند که کمتر از 133 در صد ماه ژانویه بود.

تولید نفت اوپک در ماه فوریه پایین‌ترین حد از سال 2009 تا حالا بود یعنی زمانی که اوپک بیشترین کاهش تولید را به خاطر بحران مالی اعمال کرد.

 تولید نفت لیبی از 18 ژانویه به خاطر بسته شدن بنادر و میادین نفتی آن توسط گروه‌های وفادار به خلیفه حفتر کاهش یافته است. میانگین تولید نفت لیبی در فوریه 155 هزار بشکه در روز بود یعنی کمتر از 760هزار بشکه در ماه ژانویه.  عربستان سعودی به‌طور داوطلبانه بیشتر از سهمیه‌اش کاهش تولید داشت و کویت و امارات هم دنباله‌روی آن بودند. تولید نفت ایران و ونزوئلا تغییر چندانی نداشت. هر دوی این کشورها همچنان تحت تحریم‌های امریکا قرار دارند.  اکوادور در پایان 2019 اوپک را ترک کرد و به این ترتیب 500 هزار بشکه دیگر از تولید نفت این گروه نسبت به ماه دسامبر کاهش یافت.

 

 

ارسال نظر