اوپک در مسیر توافق کاهش یک میلیون بشکه‌ای نفت

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۳۳
اوپک در مسیر توافق کاهش یک میلیون بشکه‌ای نفت

گروه انرژی|

قیمت نفت که مدت‌ها بود در هراس از ویروس کرونا گام به گام در بازارهای جهانی عقب‌نشینی می‌کرد، با نزدیک شدن به برگزاری نشست اوپک و افزایش امیدواری در خصوص تصمیم اوپکی‌ها برای کاهش عرضه نفت، کمی آرام گرفته و رو به افزایش گذاشته است. براین اساس قیمت نفت که هفته گذشته حدود 20 درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در معاملات این هفته با امیدواری افزایشی 3.5 درصدی پیدا کرد.

نفت در حالی کمی قیمت خود را باز یافت که شکاف میان عربستان و روسیه بر سر توافق نفتی بالا گرفته و مسکو رسما از قیمت‌های فعلی نفت در بازار جهانی حمایت کرده است؛ شرایطی که اصلا رضایت ریاض را به همراه ندارد. این مساله موجب شده که احتمال توافق کاهش عرضه نفتی اوپک بدون همراهی روسیه قوت گرفته است. در حالی که پیش از این عربستان و دو کشور اوپکی دیگر حاشیه خلیج‌فارس مذاکراتی پیرامون کاهش 600 هزار بشکه‌ای نفت داشتند، رویترز به نقل از منابع آگاه نوشته است؛ یکی از گزینه‌های پیش روی نشست اوپک، توافق برای کاهش یک میلیون بشکه‌ای نفت اعضای این سازمان است. سیاستی که عربستان امیدوار است با اجرای آن بتواند جلوی کاهش بیشتر قیمت نفت به دنبال شیوع ویروس کرونا را بگیرد.

این شرایط در حالی است که پیش از گسترش کرونا به سایر کشورهای جهان، برخی کارشناسان امیدوار بودند که شیوع آن در چین نیز به مرور متوقف شده و قیمت نفت احیا شود. اما همه‌چیز به شکل دیگری رقم خورد و به مرور با گسترده شدن دامنه این ویروس به سایر کشورها از جمله ایران و چند کشور خاورمیانه‌ای تولیدکننده نفت، نگرانی‌ها از کاهش بیشتر قیمت نفت حتی تا مرز 40 دلار تقویت شد. اما افزایش نگرانی اعضای اوپک از عدم بازگشت قیمت نفت و تداوم کاهش ارزش آن، روس‌ها را به همراهی با اوپک قرار نداد تا جاییکه رییس‌جمهور این کشور ذخایر ارزی این کشور را دلیل عدم نگرانی از کاهش قیمت نفت دانسته و اعلام کرده حتی با وخامت بیشتر وضعیت اقتصادی، مسکو از منابع کافی برخوردار است.

اما در مقابل برخی از اعضای اوپک از جمله عربستان با کاهش درآمدهای نفتی خود، پیش‌بینی رشد کسری بودجه را برای خود داشته‌اند.

برمبنای شرایط پیش آمده، اوپک عملا راهی جز کاهش تولید و عرضه نفت ندارد زیرا در غیر این صورت باید منتظر کاهش بیشتر تقاضا و قیمت نفت باشد. کمااینکه به عقیده برخی کارشناسان احتمالا روند شیوع کرونا تا چند ماه آینده وجود دارد و هنوز چشم‌اندازی برای توقف چند هفته‌ای و کوتاه‌مدت آن نیست.

اینها در حالی است که صادرات نفت امریکا نه‌تنها کاهش نیافته که حتی روند رو به رشد نیز داشته است. همین مساله یکی از نگرانی‌های اعضای اوپک برای مدیریت بازار نفت است؛ جایی که امریکا تلاش می‌کند با عرضه بیشتر، ضمن گسترش دامنه حضورش در بازارهای جهانی، به نوعی بر مدیریت قیمت‌ها در این بازار تاثیر بگذارد؛ حتی تا جایی که ممکن است قیمت‌های فعلی برایش چندان به‌صرفه نیز نباشد.

با همه اینها در نشست پیش روی اوپک باید انتظار داشت که اعضای این سازمان برای کاهش تولید نفت به یک اجماع کلی و اجرایی برسند، حتی اگر روسیه به عنوان یک هم‌پیمان، با این سازمان همراهی نکند.

 

ارسال نظر