شیوع کرونا مصرف سوخت را بین 10 تا 50 درصد کاهش داد

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۳۲
شیوع کرونا مصرف سوخت را بین 10 تا 50 درصد کاهش داد

گروه انرژی|

شیوع کرونا نه تنها قیمت نفت را در بازارهای جهانی به بشکه‌ای 50 دلار کاهش داد بلکه مصرف فرآورده‌های نفتی در داخل را هم تحت تاثیر قرار داد .

به گزارش «تعادل»، بدنبال شیوع کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی مبنی بر قرنطینه خودخواسته که دولت پیشنهاد داد، ‌مصرف روزانه بنزین در کشور 10 درصد و سی‌ان‌جی 50 درصد کاهش یافت.

به گفته مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از انتهای بهمن ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد شهروندان میزان مصرف بنزین در کشور ۱۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا شهرام رضایی با بیان اینکه در حال حاضر میزان مصرف بنزین در کشور ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر در روز است، اظهار کرد: در ابتدا تغییر قیمت بنزین میزان مصرف به ۹۵ تا ۹۶ میلیون لیتر در روز رسید.

وی افزود: در انتهای بهمن ماه این عدد به ۸۵ تا ۸۶ لیتر کاهش یافت و از زمان شیوع ویروس کرونا میزان مصرف بنزین مجدد کاهش یافته است و اکنون شاهد تقاضای کمتر مالکان خودرو برای سوخت هستیم.

وی با تاکید بر اینکه کاهش مصرف بنزین متاثر از ویروس کرونا بوده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که پس از گذر از شرایط فعلی میزان مصرف کمی افزایش یابد.

از سوی دیگر به دنبال دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر آنکه راننده‌های خودرو  لازم نیست خودشان سوختگیری کنند و نیز میان کارکنان جایگاه سوخت تجهیزات بهداشتی توزیع شده پیگیری‌های «تعادل» نشان می‌دهد که این اتفاق فقط در برخی جایگاه‌ها روی داده است و مردم همچنان خودشان سوختگیری می‌کنند .

 اردشیر دادرس، رییس انجمن صنفی جایگاهداران سی‌ان‌جی ایران که بالغ بر 2450 جایگاه پمپ گاز در کشور تحت نظارت آنها قرار دارد، به روزنامه «تعادل» گفت: ما به دنبال دستورالعمل ابلاغ شده، انجام عملیات سوختگیری در جایگاه‌های سی‌ان‌جی را توسط اپراتورها الزامی کردیم و به تمامی جایگاه‌ها اعلام کردیم که برای حفظ مسائل بهداشتی و همچنین ایمنی مصرف‌کنندگان، این دستورالعمل را اجرایی کنند که طبق گزارش‌ها این رویه در تمامی پمپ‌های گاز در حال انجام است.

همچنین بنا به گفته دادرس در خصوص کاهش مصرف سوخت وی توضیح داد: این مساله در حوزه سی‌ان‌جی هم رخ داده که البته دامنه آن به مراتب بیشتر است. آنطور که او به «تعادل» توضیح داد؛ با شیوع ویروس کرونا، مصرف سی‌ان‌جی در کشور حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده که این به واسطه کاهش سوختگیری توسط تاکسی‌ها و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی است. این موضوع درآمد جایگاه‌های سی‌ان‌جی را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش داده است.

او با اشاره به وضعیت تامین تجهیزات بهداشتی برای جایگاه‌های سوخت، عنوان کرد: متاسفانه برخلاف دستورالعمل عنوان شده، تاکنون هیچیک از تجهیزات بهداشتی مورد نیاز شامل دستکش‌های یک‌بارمصرف و اسپری و الکل برای ضدعفونی کردن نازل‌ها در اختیار جایگاه‌داران قرار نگرفته و باوجود کاهش درآمد جایگاه‌ها به واسطه کم شدن مصرف، مجبور هستیم خودمان این تجهیزات بهداشتی را تهیه و در اختیار اپراتورها قرار دهیم که این مساله بار مالی قابل توجهی را برای ما به همراه داشته است.

گفته می‌شود که جایگاه‌داران طی نامه‌ای به شهرداری تهران درخواست انجام عملیات ضدعفونی‌سازی جایگاه‌های سوخت کردند که گویا تاکنون پاسخی در این زمینه از سوی شهرداری ارایه نشده است.

چند روز قبل وزارت بهداشت با همراهی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی دستورالعملی ابلاغ و منتشر کرد که برمبنای آن از این پس به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جایگاه‌های سوخت، انجام فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت توسط کارکنان جایگاه‌ها انجام خواهد شد و جایگاهداران ملزم به رعایت این سیاست هستند. اما اطلاعیه وزارت بهداشت بخش دیگری هم داشت؛ جایی که اعلام شد کارکنان جایگاه‌ها ملزم به استفاده از دستکش‌های یک‌بار مصرف هستند و براین اساس این نهاد دستکش یک‌بار مصرف و مواد ضدعفونی‌‌کننده در اختیار جایگاهداران قرار خواهد داد. اما حالا با گذشت چند روز از اعلام این دستورالعمل نه کارکنان جایگاه‌های سوخت خود را موظف به انجام این تصمیم می‌دانند و نه خبری از ارایه تجهیزات بهداشتی به جایگاه‌ها از جمله دستکش یک‌بار مصرف و مواد ضدعفونی‌کننده توسط وزارت بهداشت است. اما در حالی وزارت بهداشت مواد ضدعفونی‌کننده و دستکش را برای جایگاه‌های سوختگیری الزامی کرده که جایگاهداران برای تامین این وسایل حتی از محل منابع خود نیز با مشکل مواجه هستند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و گسترش دامنه انتقال آن در شهرهای مختلف، اقدامات و دستورالعمل‌هایی در حوزه مدیریت شهری ابلاغ شد. براین اساس جایگاه‌های سوخت یکی از محل‌های مستعد برای انتقال آلودگی معرفی شد؛ جاییکه افراد برای سوخت‌گیری به‌طور مستمر نازل‌های سوخت را لمس می‌کنند و همین مساله امکان شیوع کرونا توسط این جایگاه‌ها را افزایش می‌دهد.

همین مساله بود که وزارت بهداشت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را بر آن داشت تا دستورالعملی را برای الزام جایگاه‌ها به سوختگیری توسط کارکنانشان وا داشت؛ دستورالعملی که نبود پشتوانه‌ای برای اجرای آن، طی روزهای اخیر عملا آن را تحت الشعاع قرار داده است. در حالی که این موضوع در قالب اطلاعیه‌ای به مردم گفته شده اما در مراجعه به جایگاه‌های سوخت ملاحظه می‌شود که برخی از اپراتورها تن به انجام آن نداده یا در ازای انجام سوختگیری، همچون گذشته پول جداگانه دریافت می‌کنند. این در حالی است که طبق اطلاعیه وزارت بهداشت، اپراتورهای جایگاه‌ها ملزم به سوختگیری رایگان برای خودروها هستند.

در حال حاضر حدود 3700 جایگاه پمپ بنزین و تعداد 2450 جایگاه پمپ گاز فعال در سطح کشور وجود دارد که تمامی این جایگاه‌ها مشمول این ابلاغیه هستند. همانطور که اشاره شد طبق اطلاعیه مذکور، جایگاه‌داران مکلف شده‌اند که تمامی نازل‌ها، صفحه کلید دیسپنسرها، سرویس‌های بهداشتی و ... را به‌طور مستمر با مواد ضدعفونی‌کننده مناسب نظافت کنند. این اقدام باید در طول روز چندین مرتبه انجام شود. در عین حال اپراتورها باید به صورت مداوم از دستکش‌های یک‌بار مصرف برای سوختگیری خودروها استفاده کنند. اما آنچه در جایگاه‌ها مشاهده می‌شود چیزی به غیر از این است. براساس گزارشات مردمی، در برخی پمپ‌های بنزین خبری از انجام سوختگیری رایگان و مواد ضدعفونی‌کننده نیست. در این زمینه خبرگزاری تسنیم نیز نوشته است؛ در اغلب جایگاه‌های پمپ بنزین شهر تهران مردم همچون گذشته خودشان اقدام به انجام سوختگیری می‌کنند و تنها در صورت درخواست، برخی از اپراتورها این عملیات را انجام می‌دهند و هنگام محاسبه پول، مبلغی بابت این کار دریافت می‌کنند.

    لزوم نظارت بر

جایگاه‌های سوخت بین‌راهی

یکی از مسائل حائز اهمیت در این زمینه، لزوم نظارت و توجه ویژه به جایگاه‌های سوخت بین‌راهی در سطح کشور است؛ جایی که محل عبور و مرور مردم مختلف از اقصی نقاط کشور است. این مساله از آن رو حائز اهمیت است که براساس آمارهای موجود، میزان شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌ها و مناطق کشور به گستردگی سایر مناطق نیست در حالی که همین جایگاه‌های سوخت بین‌راهی می‌توانند محلی برای انتقال ویروس به سایر مناطق باشند. برمبنای این امر، لزوم نظارت بر این جایگاه‌ها و تامین مواد ضدعفونی‌کننده در این پمپ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. کمااینکه این مساله سلامت اپراتورهای فعال در جایگاه‌ها را نیز تهدید می‌کند.

براین اساس شاید بهتر بود وزارت بهداشت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، همزمان با صدور دستورالعمل مورد نظر که اقدامی مثبت ارزیابی می‌شود، تجهیزات مورد نیاز برای جایگاه‌ها را نیز تامین می‌کردند، به ویژه در شرایطی که دسترسی به مواد ضدعفونی‌کننده و الکل به چالشی در سطح کشور تبدیل شده و تهیه آن به میزان بالا، عملا به کاری سخت تبدیل شده است.

 

ارسال نظر