کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۵۷۵

توقف عرضه سی‌ان‌جی به دوگانه‌سوزهای غیرمجاز

ایسنا | مدیرعامل اتحادیه سازمان حمل و نقل همگانی کشور از توقف عرضه سی‌ان‌جی به ۲ میلیون خودرویی که غیرمجاز دوگانه‌سوز شده‌اند در آینده نزدیک خبر داد.وی در تشریح توقف عرضه این سوخت گفت: به زودی خودروهایی که به صورت غیرمجاز دوگانه‌سوز شده‌اند و تعداد آنها در کل کشور حدود ۲ میلیون است عرضه سی‌ان‌جی به آنها در جایگاه‌ها متوقف خواهد شد.وی افزود: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در تلاش است جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی به صورت آنلاین به سامانه مدیریت یکپارچه معاینه فنی (سیمفا) متصل شوند تا به این ترتیب خودروهای دوگانه سوزی که معاینه فنی ندارند از ارایه سی‌ان‌جی به آنها جلوگیری شود.قیصر ادامه داد: رانندگانی که قصد دوگانه سوز کردن خودروهای خود را دارند باید در مراکز مجاز اقدام به این کار کنند تا در مرحله بعد موفق به دریافت تاییدیه معاینه فنی شوند. در حقیقت خودروهایی که گواهی سلامت ندارند نمی‌توانند تأییدیه معاینه فنی دریافت کنند و علاوه بر اعمال قانون توسط پلیس در آینده نزدیک عرضه سی‌ان‌جی نیز به آنها انجام نخواهد شد.

گازرسانی به نیروگاه‌ها در روز 125 میلیون مترمکعب

باشگاه خبرنگاران | جمشیدی گفت: مقدار گازرسانی به نیروگاه‌ها ۱۲۵ میلیون مترمکعب در روز است.  مهدی جمشیدی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به وقوع سیل در بعضی از مناطق کشور به دنبال بارندگی‌های گسترده گفت: اکنون شبکه انتقال گاز مشکل خاصی ندارد، فشار شبکه گاز مطلوب گزارش شده و گازرسانی در حال انجام است. او مقدار گازرسانی به نیروگاه‌ها را ۱۲۵ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد و افزود: جریان گازرسانی به همه صنایع کشور نیز برقرار است.مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری هم توضیح داد: مصرف روزانه گاز در دو بخش خانگی و تجاری به ۴۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است.پیش از این و با کاهش دما در مناطق مختلف کشور، مصرف گاز خانگی به بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده بود که این موضوع سبب کاهش گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع شد.محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها طولانی نیست تا آنجا که میانگین گازرسانی به این بخش در بهمن ماه، روزانه تا ۸۰ میلیون مترمکعب در روز ثبت شده است.

لبنان حفاری انرپی خود را آغاز می‌کند

ایرنا|رییس اداره ملی سوخت لبنان (ال‌پی‌ای) گفت اکتشافات نفت و گاز دریایی لبنان که مدت‌ها به تأخیر افتاده بود، از روز گذشته آغاز شد.رییس اداره ملی سوخت لبنان گفت که اکتشافات نفت و گاز دریایی لبنان که مدت‌ها به تاخیر افتاده بود، آغاز می‌شود.لبنان بر روی پوسته نفتی لوانت در شرق مدیترانه قرار گرفته است که از سال ۲۰۰۹ تعدادی از بزرگ‌ترین میادین گازی زیردریایی در آن کشف شده است. بخشی از میادین لوانت و تامار در آب‌های فلسطین اشغالی و در مرزهای آبی مورد مناقشه با لبنان قرار دارد.کنسرسیومی از توتال فرانسه، انی ایتالیا و نواتک روسیه، در سال ۲۰۱۸ توافقی با لبنان امضا کردند تا در این ۲ حوزه دریایی به اکتشاف نفت و گاز بپردازند.والد نصر، رییس ال‌پی‌ای، در کنفرانس خبری در کاخ ریاست‌جمهوری به همراه نمایندگان توتال فرانسه، گفت: ما نتایج اولیه را ظرف ۲ ماه به دست خواهیم آورد و اگر این نتایج مثبت باشد، ما وارد فاز دوم ارزیابی خود می‌شویم.نصر گفت: اولین چاه اکتشافی قرار است در بلوک شماره ۴ حفر شود. همچنین آماده‌سازی‌هایی در حال انجام است تا در اواخر امسال چاه‌هایی در بلوک شماره ۹ حفر شود. در شرایطی که اقتصاد لبنان از سوی بحران مالی بی‌سابقه، تحت فشار قرار گرفته است، یک کشف انرژی می‌تواند برای چندین سال سرمایه لازم برای پر کردن خزانه این کشور را تأمین کند.ریموند قاجار، وزیر انرژی و آب، گفت: نتایج مثبت این اکتشافات می‌تواند برای رتبه‌بندی اعتباری لبنان مفید باشد البته باید توجه کرد که ممکن است استخراج هرگونه نفت یا گاز کشف شده چند سال طول بکشد.او ادامه داد: اما و اگرهای زیادی وجود دارد، ما در ابتدا نیازمند حفاری هستیم و سپس باید نفت یا گاز پیدا کنیم. براین اساس می‌توان برآورد کرد که پس از 2 تا 4 سال آینده چه میزان نفت یا گاز می‌توان استخراج کرد.

برق استان‌های سیل‌زده وصل شد

تسنیم| مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو، شبکه برق در سراسر کشور را پایدار اعلام کرد و از برقدار شدن اغلب روستاهای سیل‌زده استان‌های لرستان و ایلام خبر داد. میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو با تشریح آخرین وضعیت شبکه‌های برق و آب در استان‌های سیل زده گفت: تمام روستاهای استان لرستان برقدار شده و شبکه برق این استان پایدار است و از 80 روستایی که دچار قطعی آب شده بود، تنها 15 روستا باقی مانده که تیم‌های عملیاتی مستقر در منطقه در حال رفع عیب هستند. وی در رابطه با وضعیت آب و برق استان ایلام افزود: شبکه برق در استان ایلام کاملا به حالت عادی برگشته و از 63 روستایی که دچار قطعی آب شده‌اند در حال حاضر تنها 29 روستا باقی مانده است که تیم‌های عملیاتی در منطقه در حال رفع عیب هستند.

 

ارسال نظر