کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۸۴

گازرسانی پایدار است قطعی نداریم

ایرنا| مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ضمن تاکید بر اینکه تاکنون هیچ حادثه‌ای برای شبکه انتقال گاز به دلیل سیل اخیر گزارش نشده، گفت: گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع نیز پایدار است.مهدی جمشیدی‌دانا، وقوع سیل در برخی مناطق کشور به دنبال بارندگی‌های گسترده را یادآور شد و افزود: اکنون شبکه انتقال گاز مشکل خاصی ندارد و گازرسانی در حال انجام است و فشار شبکه گاز هم مطلوب گزارش شده و در شرایط مناسبی قرار دارد.مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران میزان گازرسانی به نیروگاه‌ها را ۱۲۵ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد و گفت: جریان گاز به تمامی صنایع کشور نیز برقرار است. مصرف گاز بخش خانگی نیز به ۴۶۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

بازار نفت نشانه‌ای از افزایش قیمت ندارد

میزان| سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تثبیت قیمت نفت خام روی ۵۳ دلار را مهم‌ترین هدف اوپک در جلسه آینده دانست. حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به جلسه آتی اوپک اظهار کرد: با توجه به بحث کرونا و اثر‌گذاری این بیماری بر بازار‌های جهانی، کشور‌های نفتی اوپک و غیر اوپک به‌دنبال جلوگیری از سقوط قیمت نفت است، اما شواهد نشان از عدم موافقت روسیه برای کاهش تولید است که این موضوع می‌تواند سیر کاهش قیمت نفت را ادامه دهد.

حسینی تصریح کرد: با وجود اعلام آمادگی کویت، امارات و عربستان برای کاهش تولید نفت به دلیل عدم همراهی کشور‌های غیر عضو مانند امریکا و روسیه عملا کارایی اوپک کاهش یافته است. به گفته وی؛ افزایش سهم تولید غیر اوپکی‌ها مانند روسیه، امریکا و برزیل نشان از عدم توانایی اوپک برای مدیریت بازار نفتی است و تنها اقدام مهم این سازمان حفظ کف قیمت نفت در بازار بوده و در نشست آینده اوپک بیشتر به‌دنبال نگهداری کف قیمت به‌وسیله کاهش تولید است.

رشد تولید نفت شیل امریکا در ۲۰۲۰ کند می‌شود

ایلنا | مدیرعامل شرکت شلمبرژه اعلام کرد که رشد تولید نفت شیل امریکا در سال جاری میلادی کند خواهد شد.اولیویه لوپوش، مدیرعامل شرکت خدمات حفاری شلمبرژه، اعلام کرد که رشد تولید نفت شیل امریکا در دو سال آینده به‌شدت کند خواهد شد.وی پیش‌بینی کرد رشد تولید نفت شیل امریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۲۱ میلادی تنها ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.این در حالی است که تولید نفت شیل امریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته بود.

 

ضرر سنگین ۱۴ شرکت نفتی عربستان

ایسنا | سازمان بازار سرمایه عربستان سعودی به شرکت‌هایی که در بازار سهام این کشور معروف به تداول حضور دارند، تا پایان مارس مهلت داد صورت‌های مالی سال ۲۰۱۹ خود را اعلام کنند.

رسانه‌های داخلی عربستان سعودی اخیرا گزارش کرده‌اند که شرکت آرامکوی سعودی هنوز صورت‌های مالی خود را اعلام نکرده است. از سوی دیگر تحلیلگران می‌گویند اکثر شرکت‌های انرژی سعودی ضررهای سنگینی را متحمل شده‌اند.پایگاه خبری عربیا ۲۱ به تازگی گزارش کرده که ۱۴ شرکت سعودی در طول سال ۲۰۱۹ میلیاردها ریال ضرر کردند و شرکت پتروشیمی دولت سابیک ۵.۶۳۰ میلیارد ریال سعودی معادل ۱.۵ میلیارد دلار ضرر کرده چرا که فروش این شرکت ۷۳.۸۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش میدل ایست مانیتور، یوسف البنیان، مدیرعامل سابیک اظهار کرده که این شرکت در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ به میزان ۷۲۰ میلیون ریال سعودی معادل ۱۹۱.۹ میلیون دلار ضرر کرده که نخستین ضرر سه ماهه در بیش از ۱۰ سال گذشته بوده است.

دورنمای تقاضای نفت به کمترین رقم یک دهه گذشته رسید

تسنیم| آژانس بین‌المللی انرژی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا اعلام کرد: ما مطمئناً پایین‌ترین رشد تقاضای نفت را طی ده سال گذشته خواهیم داشت. فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی گفت دورنمای این آژانس برای رشد تقاضای نفت جهان به پایین‌ترین حد طی یک دهه گذشته رسیده است. وی اضافه کرد به‌خاطر تأثیر شیوع ویروس کرونا، این دورنما بیش از این هم کاهش خواهد یافت.بیرول در یک کنفرانس انرژی در لندن گفت: ما مطمئناً پایین‌ترین رشد تقاضای نفت را طی ده سال گذشته خواهیم داشت و شاید مجبور شویم این پیش‌بینی را پایین‌تر هم بیاوریم.آژانس بین‌المللی انرژی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا اعلام کرد انتظار می‌رود تقاضای نفت 435 هزار بشکه در روز در سه‌ماهه اول سال میلادی جاری کاهش یابد که اولین کاهش فصلی از پایان بحران مالی است.این آژانس پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهان را برای کل سال 2020، 365 هزار بشکه در روز پایین آورده و 825 هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

 

 

ارسال نظر