کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۱۹

سومین سکوی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی نصب شد

ایلنا| سومین سکوی برداشت گاز طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز غنی در خلیج فارس نصب شد.

سکوی اصلی سومین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی، روز گذشته توسط شناور نصاب در بلوک گازی این طرح نصب شد. این سازه به همراه سکوی اقماری با 98 درصد پیشرفت عملیات ساخت در یارد صنعتی شرکت صنایع دریای ی ایران (صدرا) در بوشهر، اواخر بهمن ماه بارگیری شد.  مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با اشاره به انتقال همزمان این دو سکو به خلیج فارس در هفته گذشته گفت: این عملیات پیچیده و حساس، پس از پایدار شدن شرایط جوی در دریا با رعایت دقیق اصول ایمنی و به منظور شتاب بخشیدن به برنامه برداشت گاز غنی از مرحله دوم فاز ۱۳ پارس جنوبی اجرایی شد. پیام معتمد گفت: پس از قرار گرفتن شناور نصاب در موقعیت مخزن و حضور تیم‌های اجرایی، مراحل آماده‌سازی جکت و نصب کیسون به پایان رسید واین سکوی ۲۵۰۰ تنی روی چهارپایه خود قرار گرفت. مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از نصب آخرین سکوی این فاز در روزهای آینده خبر داد و گفت: با تکمیلی عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری از این سکو، روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب به برداشت گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی اضافه شده که برابر با نیمی از ظرفیت تولید اسمی تعیین شده برای طرح توسعه فاز ۱۳ است.

گازرسانی ۱۲۰ میلیون مترمکعبی به نیروگاه‌ها

ایرنا | مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه شبکه گاز برای مقابله با سیل احتمالی در کشور آمادگی کامل دارد، گفت: فشار شبکه گاز در شرایط حداکثری قرار دارد و اکنون گاز رسانی به نیروگاه‌ها به ۱۲۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

مهدی جمشیدی دانا با اشاره به اینکه حداکثر فشار در شبکه گاز وجود دارد، تاکید کرد: دمای هوا در کشور افزایش داشته و همین امر باعث شده تا مصرف خانگی گاز کاهش پیدا کند.

وی میزان گازرسانی به نیروگاه‌ها را ۱۲۰ میلیون مترمکعب در روز دانست و گفت: با افزایش مصرف خانگی تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز تنها برای ۲ روز، گازرسانی به نیروگاه‌ها به ۴۰میلیون مترمکعب رسید.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که مصرف خانگی به بالای ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد، شبکه با محدودیت رو به رو می‌شود، افزود: اکنون مصرف خانگی ۴۸۰ میلیون مترمکعب است و از همین رو شبکه در شرایط باثبات قرار دارد.

ارزانی کم‌سابقه محموله‌های نفتی پرطرفدار برای هندی‌ها

ایسنا | شرکت‌های پالایش نفت هندی در پی شیوع ویروس کرونا که تقاضای چین برای خرید نفت را کمتر کرده، گریدهای نفتی پرطرفداری را خریداری می‌کنند که قیمت برخی از آنها حداکثر ۱۵ درصد ارزان‌تر شده است. پالایشگاه‌های چینی پس از شیوع ویروس کرونا که به تقاضای داخلی برای سوخت ضربه زد، تولیدشان را حداقل ۱.۵ میلیون بشکه در روز معادل بیش از ۱۰درصد در فوریه کاهش دادند. نرخ‌های حمل محموله‌های نفتی از زمان شیوع ویروس کرونا و همچنین اقدام اخیر امریکا در رفع تحریم‌ها علیه شرکت کشتیرانی چینی کاسکو، حدود نیمی کاهش پیدا کرده است.

قیمت‌های نفت خاورمیانه، روسیه، غرب آفریقا و برزیل که همگی گریدهای محبوب خریداران چینی بودند، در ماه میلادی جاری کاهش پیدا کرده‌اند. عرضه فراوان نفت خام به خریداران دیگر اجازه داده است به خرید محموله‌های نفت با قیمت‌های ارزان بپردازند. البته برخی از پالایشگاه‌های چینی هم به دنبال خرید ارزان نفت هستند.

وابستگی امارات به واردات با وجود کشف میدان گازی جدید

تسنیم| میدان گازی جدیدی که در امارات کشف شده است ظرفیت خودکفا کردن این کشور را دارد. ولی توسعه این میدان گازی سال‌ها طول می‌کشد و طی این سال‌ها امارات همچنان وابسته به واردات گاز طبیعی است.

به‌رغم ظرفیت بالای تولید امارات، این کشور شدیداً وابسته به واردات گاز طبیعی برای تأمین نیازهای خود است.

امارات در اوایل همین ماه کشف بزرگ‌ترین میدان گازی را از 2005 اعلام کرد. میدان جبل‌علی شامل 80 تریلیون فوت مکعب گاز است و ظرفیت خودکفا کردن امارات را دارد. ولی توسعه این میدان گازی سال‌ها طول می‌کشد و طی این سال‌ها امارات همچنان وابسته به واردات گاز طبیعی است.

حتی اگر توسعه این میدان گازی، امارات را تا اواسط دهه 2020 به خودکفایی برساند، این کشور قراردادهایی با قطر دارد که باید همچنان به واردات گاز از آن ادامه دهد. به علاوه، رسیدن به خودکفایی سخت‌تر و گران‌قیمت‌تر از آن چیزی است که تخمین زده می‌شود.

 

ارسال نظر