صادرات بنزین ایران به عراق و پاکستان

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۱۸
صادرات بنزین ایران به عراق و پاکستان

محمدعلی صادقی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط فروش محصولات نفتی در زمان تحریم‌های ظالمانه, گفت: با وجود فشارهای ناشی از تحریم نفتی فروش این محصولات با وجود سختی‌های حاصل از آن در حال انجام است، اگرچه فروش محصولات به راحتی صورت نمی‌گیرد ولی خریدارانی هستند که از ایران خرید کنند.

او در ادامه گفت: فروش فرآورده‌های نفتی به نوعی برای ایران آسان‌تر است همچنین می‌تواند در این زمینه بهتر عمل کند به‌طوری‌که ایران می‌تواند از طریق جابه‌جایی محصولات نفتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس فروش خود را دنبال کند. صادقی با در نظر گرفتن تحریم‌ها گفت: به تبع از شرایط تحریمی و فروش کم مواد نفتی سود حاصل از تحریم‌ها به میران چشم‌گیری نیست، همچنین تحریم‌ها حمل ونقل محصولات نفتی را هم با مشکل مواجه کرده است به‌طوری که وقتی کشور محصولات نفتی دارد اما کشتی‌ای برای حمل ونقل وجود ندارد مشکلات ناشی از صادرات را هم برای ما و هم برای کشورهای دیگر ایجاد می‌کند.

این کارشناس انرژی درباره صادرات بنزین به کشورهایی مثل عراق و پاکستان گفت: صادارت بنزین به کشور عراق نسبت به پاکستان کمتر است به خاطر اینکه برای این کشور صرفه اقتصادی ندارد تا بنزین آماده خریداری کند؛ بلکه عراق مواد اولیه را از کشورهای دیگر تهیه سپس با اضافه کردن مواد افزودنی بنزین خود را تولید و در نهایت به بازار عرضه می‌کند. او اظهار کرد: عراق نمی‌تواند بنزین خود را از کشور دیگری تهیه کند و ایران بنزین این کشور را تامین می‌کند مخصوصا در منطقه کرستان‌عراق که ایران بنزین این ناحیه را تامین می‌کند؛ بخش بزرگی از تامین گازوییل و بنزین عراق توسط ایران صورت می‌گیرد.

صادقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرایط صادرات گاز ایران چگونه است؟ گفت: صادرات گاز ایران در حال حاضر به خاطر فصل زمستان و افت فشار هوا بسیار کم است به‌طوری‌که نزدیک به ۹۰ درصد تولید گاز برای مصرف خانگی استفاده می‌شود همچنین مصرف گاز در واحدهای پتروشمی و نیروگاه‌ها کم می‌شود تا این میزان، در استفاده مصرف خانگی قرار گیرد.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: اگر رابطه صادرات گاز ایران با کشوری مثل ترکمنستان تیره نمی‌شد، امکان جبران کمبود‌ها در فروش گاز توسط ترکمنستان وجود داشت و ایران می‌توانست صادرات خوبی با این کشور داشته باشد.

 

ارسال نظر