تداوم کرونا، روسیه را ناچار به همراهی با عربستان خواهد کرد

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۲۴
تداوم کرونا، روسیه را ناچار به همراهی با عربستان خواهد کرد

حمید حسینی

عضو اتحادیه  اوپکس

به دنبال شیوع ویروس کرونا و اثرپذیری بازار جهانی نفت از این ویروس، زمزمه‌هایی مبنی بر تصمیم اوپک برای کاهش عرضه نفت مطرح شد و در همان زمان مذاکراتی برای برگزاری جلسه فوق‌العاده و پیش از موعد اوپک برای کاهش عرضه نفت و جلوگیری از ریزش قیمت‌ها صورت گرفت اما همان‌طور که شاهدیم نهایتا هیچ جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار نشد. عدم برگزاری این جلسه فوق‌العاده ریشه در عدم توافق عربستان و روسیه برای این تصمیم داشت.

با این حال کرونا گسترده‌تر شده و به تبع آن کاهش تقاضای نفت ادامه دارد. آنچه که امروز به رغم برخی مخالفت‌های روسیه برای کاهش عرضه نفت عیان است، تداوم پیگیری عربستان برای جلوگیری از کاهش قیمت‌های جهانی است. در این خصوص مذاکرات و برخی توافقات اخیر شکل گرفته میان عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت برای کاهش عرضه نفت حاکی از آن است که عربستان به جد دنبال کاهش عرضه و جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت نفت است. در همین زمینه تصور می‌شود که با ادامه شرایط فعلی نهایتا روسیه نیز مجبور به توافق بر سر کاهش عرضه خواهد شد و این شکافی که امروز میان روسیه و عربستان در حوزه نفت ایجاد شده، مدت زیادی باقی نخواهد ماند. براین اساس احتمالا دو کشور برای این مساله به توافق خواهند رسید. کمااینکه روسیه و اوپک پلاس قدرت زیادی برای تصمیم‌گیری در حوزه جهانی نفت ندارد و ناچار است در صورت تداوم وضعیت بازار نفت، با اوپک و عربستان همسو شود. در عین حال مذاکرات اخیر عربستان با دو تولیدکننده بزرگ اوپک برای کاهش عرضه نیز به نوعی می‌تواند پیش‌زمینه حرکت در همین مسیر و رسیدن توافق اوپک و اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت باشد. در واقع عربستان با توافق با کویت و امارات، راه را برای چنین توافقی باز کرده است.

وضعیت شیوع کرونا نیز چندان قابل پیش‌بینی نیست، در صورتی که این ویروس تا بهار ادامه داشته باشد و پس از آن مهار شود؛ شرایط ایجاد شده در این خصوص موقت خواهد بود و پس از بهار بازار نفت آرام آرام به وضعیت قبل بازخواهد گشت. اما در صورت ادامه شیوع و گسترش آن در مناطق بیشتر، دیگر صرفا نباید نگران قیمت نفت در بازار بود، زیرا در آن صورت باید نگران تولید نفت نیز بود. در صورت ادامه این شرایط، تولیدکنندگان هم دچار مشکل شده و احتمالا وضعیت تولید نفت نیز با چالش مواجه خواهد شد. در حال حاضر برخی پالایشگاه‌های چین تعطیل شدند و این وضعیت می‌تواند پالایشگاه‌ها در سایر کشورها را هم تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

ارسال نظر