کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۳۳

بازار نفت؛ مهم‌ترین محور گفت‌وگوی زنگنه - نواک

شانا | وزیر نفت مهم‌ترین محور مذاکره با همتای روس خود را بررسی تحولات و مسائل مرتبط با بازار نفت عنوان کرد. بیژن زنگنه با توضیح محور دیدار خود با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه درباره نشست پیش از موعد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم عنوان کرد: برای برگزاری این نشست، اجماعی صورت نگرفته است و دیگر هم فرصتی برای برگزاری این نشست نیست. یکصد و هفتاد و هشتمین نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی اوپک و هشتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک چهارم و پنجم مارس (۱۴ و ۱۵ اسفندماه) در مقر این سازمان در وین برگزار می‌شود. اعضای اوپک همزمان با کاهش قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا پیشنهاد برگزاری نشست پیش از موعد را مطرح کرده بودند که این نشست به دلیل نبود اجماع تاکنون برگزار نشده است.

درآمد نفتی ونزوئلا در آستانه توقف کامل

ایلنا | تحریم‌های امریکا علیه زیرمجموعه شرکت روس‌نفت ممکن است توانایی ونزوئلا را دچار مشکل جدی کرده و منبع اصلی درآمد این کشور را فلج کند. شرکت «بازرگانی روس‌نفت» که صادرکننده اصلی نفت ونزوئلا است، به دلیل کمک به دولت ونزوئلا برای فروش نفت هدف تحریم امریکا قرار گرفت. این واحد سویسی روس‌نفت عامل فروش حدودی نیمی از صادرات نفت ونزوئلا به میزان ۸۷۴.۶۴۹ هزار بشکه در روز در ژانویه بوده است. عمده صادرات نفت ونزوئلا در سال میلادی گذشته به خریداران در هند و چین تحویل داده شد. فرناندو فریرا، مدیر ریسک ژئوپلیتیکی در شرکت «راپیدان انرژی» اظهار کرد: با این تحریم‌ها پالایشگاه‌ها رغبت خود برای خرید نفت ونزوئلا را بیشتر از دست می‌دهند و کشتی‌داران تمایلی برای همکاری با شرکت «بازرگانی روس‌نفت» نخواهند داشت. تولید نفت ونزوئلا ممکن است در مقایسه با ۸۵۰ هزار بشکه در روز در ژانویه به حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان امسال سقوط کند. تحریم‌ها علیه شرکت «بازرگانی روس‌نفت» همکاری شرکت‌های بین‌المللی شامل شرکت‌های کشتیرانی، بیمه‌گران و بانک‌ها را عملا غیرممکن می‌کند.

سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیاردی عربستان در یک میدان گازی

ایسنا | شرکت آرامکوی سعودی قصد دارد برای بهره‌برداری از ذخایر گازی غیرمرسوم ۱۱۰ میلیارد دلار در میدان گازی جفورا سرمایه‌گذاری کند. طرح‌های توسعه از سوی کمیسیون عالی امور هیدروکربن‌ها در نشستی به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مورد بازبینی قرار گرفت. خبرگزاری دولتی عربستان گزارش کرد ذخایر جفورا ۱۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز دارد و توسعه تدریجی این میدان تولید آن را تا سال ۲۰۳۶ به ۲.۲ تریلیون فوت مکعب خواهد رساند. انتظار می‌رود این میدان ۱۳۰ هزار بشکه در روز اتان و ۵۰۰ هزار بشکه در روز مایعات گازی و میعانات تولید کند. محمد بن سلمان اظهار کرده که توسعه این میدان ۲۲ سال طول خواهد کشید و برای دولت سالانه ۸.۶ میلیارد دلار درآمد خالص فراهم کرده و ۲۰ میلیارد دلار در تولید ناخالص داخلی مشارکت می‌کند. جفورا در جنوب شرقی میدان گوار است که بزرگ‌ترین میدان نفتی مرسوم جهان است. یک مقام سعودی پیش از این گفته بود آرامکو منابع گازی عظیمی در کشور شناسایی کرده و سرگرم کار برای توسعه ذخایر گازی غیرمرسوم در جنوب گوار و جفورا در شرق عربستان سعودی است. منظور از ذخایر گازی غیرمرسوم ذخایری هستند که نیازمند متدهای استخراج پیشرفته مانند روش‌های به‌کاررفته در صنعت گاز شیل امریکا هستند. عربستان سعودی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک صادرکننده گاز تبدیل شود.

کرونا همچنان در بازار نفت می‌تازد

ایرنا | قیمت نفت تحت تاثیر کرونا و با تعلل اوپک پلاس در تصمیم‌گیری برای کاهش تولید، با افت همراه شد، اما این موضوع باعث نشد تا قیمت هفتگی نفت نیز رشد منفی را تجربه کند. سایه کرونا همچنان بر بازار نفت وجود دارد و کاهش سفرهای هوایی به چین و نیز افت حمل و نقل در این کشور، ‌بیش از ۲۰ درصد از تقاضای نفت خام چین را کاهش داده است. اظهارنظر اعضای اوپک پلاس در ابتدای هفته، باعث امیدواری به کاهش عرضه و تقویت قیمت‌ها شد، اما با گذشت زمان مشخص شد خبری از نشست فوق‌العاده اوپک پیش از ماه مارس (۱۱ اسفند لغایت ۱۱ فروردین ۹۹) نیست و این امر زمینه را برای سقوط قیمت‌ها فراهم کرد. پیش از این احتمال کاهش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان در ابتدای هفته قیمت‌ها را تا مرز ۶۰ دلار نیز بالا برده بود. همچنین گسترش کرونا در کشورهای دیگر و افزایش آمار فوتی‌ها ناشی از این ویروس دوباره نگرانی‌ها را در این زمینه افزایش داده و فشار مضاعفی بر بازار نفت به شمار می‌رود که می‌تواند حتی قیمت‌ها را بیش از این نیز کاهش دهد. اکثر فعالان این حوزه معتقدند: تا زمانی که شرایط چین عادی نشود، نمی‌توان انتظار داشت رفتار قیمت نفت خام در بازار افزایشی باشد.

 

ارسال نظر